Direktlänk till inlägg 7 maj 2009

Hjäääääälp mig !! Kan inte bestämma mig...

Av Heidi Månsson - 7 maj 2009 15:41

Jag är arbetslös och har varit så i över ett år nu (om man inte räknar med en superkort anställning jag hade i januari/februari). Innan jag blev arbetslös och flyttade ner till Hässleholm så bodde jag i Värnamo och där jobbade jag i 1/½ års tid på en larmcentral. Sommaren 2008 var jag där igen som sommarvikarie i 8 veckor. Jag hade då varit arbetslös i sex månader och var less på det. Jag tog mitt pick å pack och bodde hos sonens farmor och farfar i Värnamo. De åtta veckorna som jag jobbade så passade dom Robin och naturligtvis också Felicia dom veckor hon var med mig där.


I år har jag fått samma erbjudande. Bara det att jag är ju gravid... Ja men att vara gravid har väl inte stoppat någon från att jobba tänker ni nu. Nej man är inte handikappad eller oförmögen att jobba "bara" för att man är gravid, jag vet. Men tänk er själva att ha bott hemifrån sedan eran 18-årsdag och helt plötsligt ska ni i åtta veckor flytta hem till "mamma och pappa" (Robins farmor och farfar fungerar som om dom vore mina föräldrar både på gott å ont kan jag säga). Sedan så lägger du till då att du är gravid, kanske lite hormoner som sprutar, stor & tung & otymplig, ungefär lika smidig som en blåval :)  Det kanske är varmt, man får inte vila när man vill, kan inte gå hemma å pilla navelludd hela dagen om man så har lust. Bor du hemma hos någon annan så har du liksom deras rutiner och tider att rätta dig efter...  Det kan vara nog så jobbigt utan att vara gravid...


Innan Robin och jag bodde i Värnamo så bodde vi i Sundsvall. När vi skulle flytta ner till Värnamo så fick jag jobb där innan jag hade lyckats hitta en bostad till oss så då bodde Robin och jag hos farmorn och farfarn. Det gick jättebra, visst, men på slutet var man rätt less. Det finns ju en anledning till att man flyttar hemifrån...


Hur ska jag göra i sommar? Ska jag vara hemma med barnen i lugn och ro i vårt hus, kunna bada när vi vill, pilla navel-ludd när man inte orkar med nått annat osv.

Eller ska jag vara duktig och ta åtta veckors vikariat i Värnamo i sommar. Tjäna pengar och vara duktig men kanske räkna med att det kommer att bli lite jobbigt och uttröttande. Det är alla möjliga tider mellan 07.00-21.00 så det är inte samma tider varje dag, man går liksom om varandra i tre arbetspass. Vissa dagar får man dubbelpass med. Det kan ju liksom aldrig vara obemannat på ett sånt ställe.


Ett bra jobb på det sättet att man kan sitta när man vill, det är höj-och-sänkbart bord, ett litet kontor lite i skymundan. Dock kan det bli stressigt emellanåt. Många som kommer in och vill ha hjälp med lite allt möjligt då larmcentralen även funkar lite som en reception och informationsplats för allt och alla. Man är verkligen spindlen i nätet...


Det finns ju en stor fördel som borde överväga allt annat å det är ju stålarna. Det är pengar... å pengar är nice! Cirka 50-60000 typ. De e rätt mycket pengar de... Ååååå jag vill vara duktig å ta jobbet men om det är någon gång i livet som jag borde ta de lugnt så är det ju under graviditeten. När jag dessutom har en riskgraviditet och har stor risk för att få havandeskaps-förgiftning... Då blir jag inlagd... Inte så bra.


Nåja, får fundera på detta. Tacksam för kommentarer som hjälper till att välja. Kram !

 
 
Jenny

Jenny

10 maj 2009 17:27

Jag skulle absolut stanna hemma om det inte påverkade inkomsten på nått sätt som akassa osv.. jag vet inte riktigt hur det funkar det där med att vara arbetslös. Men det är sommar, du är gravid, låt barnen få vara hemma och njuta utav dig innan en liten kommer och vill ha en massa uppmärksamhet av dig. dumt att slita ut sig under sommaren, och sen går det någon månad till så är det dax att slita ut sig med en liten. några veckors jobb tycker jag inte är värt allt besvär som det faktiskt innebär. Men det är ju min åsikt. jag tycker du gör helt rätt om du väljer att vara hemma med barnen och tar det lungt, hälsar på Carin och Bengt gör ni ju ändå, men på era vilkor, inte måsta bo där flera veckor under jobb :) Kram

http://magicfairytale.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Månsson - 6 juli 2022 12:39


Halli hallå :) Ja då är vi hemkomna efter en fantastisk vecka i Finland och vi hann bara hem för att vända för att sedan åka på husvagnssemester :) Här har vi det också väldigt bra så jag önskar att vi kunde stanna MYCKET längre! Nå ja nu får vi ta...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 04:05

Dessa bilderna kom inte med i förra inlägget...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 03:55

Hej halli hallå från Hevossalmi :) Vi har åkt tåg till Stockholm (satt med ett supertrevligt par och snackade om allt möjligt på resan så den gick fort), vi tog oss ut till båten utan bekymmer och vi fick åka med Gabriella - finare än så blir det ju...

Av Heidi Månsson - 25 juni 2022 07:34


  Nu närmar det sig verkligen. Jag och min dotter ska snart påbörja vår resa som är så efterlängtad! Jag vill bara få krama om min far, jag behöver få känna att det är verkligt, att det är på riktigt, att min far - min älskade pappa - finns och ...

Av Heidi Månsson - 24 juni 2022 15:03

Nu är nästan allt framplockat så det ska bara ner i rätt väskor. Det har varit lite bökigt att packa både till Finlandsresan och husvagnssemester samtidigt men efter lite pusslande så gick det också. Nu kan vi bara snabbt och smidigt flytta över så...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards