Alla inlägg den 25 juni 2009

Av Heidi Månsson - 25 juni 2009 12:14

Ja men tjena. Vet att det var en vecka sedan jag skrev, känner mig urkass emellanåt på det här med att uppdatera bloggen men tiden går ju så jäkulens fort. Hur ska jag hinna med allt jag måste och vill göra ?


Att tiden går fort märks nu på magen med, har ju gått halva tiden redan... Jösses. Det säger snart plopp så sitter jag här med en liten bebis i famnen och ska försöka skriva på bloggen :)


Ska försöka återge det som hänt sedan jag skrev sist :


Midsommarafton: På morgonen vid 10-tiden började bilen rulla mot Värnamo i Småland. Då hade vi stuvat in en Felicia med som hade varit en vecka hos sin moder. Vi kom fram cirka halv tolv och sen var det full rulle.

För att det skulle funka med att fira midsommar med 11 personer ute på torpet så blev det ordnat som ett knytkalas. Vi hade med oss hemmagjorda köttbullar, prinskorv och jordgubbar.

Efter det att alla hade kommit så serverades det midsommarlunch och till efterrätt en jordgubbstårta. Mums!

Det som var riktigt roligt var att min son åt sill - och han tyckte om det :) Min son åt brieost - och han tyckte om det :) Min son åt oliver - och han tyckte om det :)   Det är helt klart så att hans faster Lena lär honom alla möjliga saker som är nyttiga för honom. Han kan ju vara superkinkig med maten verkligen men det artar sig :=)


Efter maten så drog Fredrik genast igång med lite lekar ute på gräsmattan. Det blev lite springa, snurra, hoppa så att maten sjönk ner och både barn och vuxna fick springa av sig lite överskottsenergi (om man nu hade någon sådan). Jag var med på en del men sen så sa mina höfter och fogar ifrån så jag passade på att ta det lite lugnt och dokumentera istället. Någon ska ju sköta kameran :=)


Det visade sig att Freddie (14 år) var en höjdare på att binda kransar till midsommarstången så det var han projektledare för. När stången var klar så blev det dans kring den. Samma sak där, jag var med en stund men sen så skötte jag kameran istället. Riktigt trevligt hade vi och vi hade tur med vädret med för det regnade när vi ändå var inne för att äta och inte en droppe kom när vi ville vara ute :)


På kvällen åt vi lite paj och lite sallad. Vi spelade lite sällskaps-spel och hade underbart trevligt. Familjen från Halmstad åkte inte hem förräns vid 23-tiden och hade det inte varit för barnen som var trötta så hade det nog blivit ännu senare. Tiden går fort när man har trevligt !


Dagen efter tog vi det väldigt lugnt och alldeles i vår egen takt. Såååå skönt. Det är verkligen en av tjusningarna med torpet, allt liksom stannar upp ett slag och man känner att man hinner med sig på ett annat sätt än när man är inne i stan eller hemma. Carin och Bengts hus inne i stan är jättetrevligt men några dagar ute på torpet då och då är grädden på moset :=)


På söndagen tog vi det också väldigt lugnt och någon gång vid halv 8 på kvällen åkte vi hem. Den hemfärden blev ett äventyr.. hehe.. vi hade ju ganska mycket tur i oturen kan man säga.

Vi hade åkt nästan hela vägen hem, hade väl cirka 1½ mil kvar så började bilen att låta väldigt märkligt helt plötsligt. Fredrik och jag  hörde det samtidigt, båda reagerade på att det där lät INTE bra så vi stannade till vid första bästa ställe som gick. Vi hoppade ut och Fredrik kände på däcken, allt kändes ok. Vi kollade runt om bilen men allt såg ut som det skulle. Vi hoppade in igen men vi han inte rulla många meter förräns det blev ännu värre. Bilen betedde sig konstigt. Det visade sig när vi stannade att vänster framdäck höll på att lossna helt... Vi hade kunnat hamna i diket likagärna för tre av fyra bultar som håller däcket på plats hade lossnat och lång längs med vägen några meter bakom bilen...

När Fredrik kände på däcken vid förra stoppet så var allt ok men han testade bara att rycka och dra i det däcket. Vi tyckte att det lät som att ljudet kom bakifrån så när han testade att dra åt bultarna så gjordes det bara på bakdäcken... Uffa, det hade kunnat sluta illa.

Fredrik fick ialla fall i tre av fyra bultar, en var söndergängad, så vi fick rulla väldigt försiktigt hemmåt sen. Det gick bra men bilen vågar vi inte använda förräns detta är ordentligt åtgärdat.


Inte nog med detta drama, när vi kom hem så mådde jag inte så bra, jag är ganska överkänslig/allergisk mot insektsbett. Knottbetten brukar bli som stora myggbett, myggbetten blir som bromsbett och getingstick kan sluta med panik och ambulans om jag har otur. Jag hade fått en hel del bett i ansiktet när vi hade stannat längs med vägen för att fixa bilen. Detta resulterade i att min kind och insidan kinden och ena sidan tungan svällde upp. Inte så kul. Eftersom jag är gravid så får jag inte ta mina Betapred-tabletter så det blev till att ringa sjukvårdsrådgivningen. Dom sa åk in till akuten i Kristianstad NU. Eftersom Robin också hade fått någon form av allergisk reaktion som kom å gick under hela förra veckan så fick han följa med. Felicia dumpade vi av hos Fredriks syrra i Stoby, vi var ju tvungna att låna deras bil också eftersom våran mådde som den gjorde... Allt för att det ska vara lite omständigt...

Vi kom in till akuten och på Robin kunde dom konstatera att det till största sannolikhet är gräspollen som orsakar hans problem så han ska äta Clarityn eller motsvarande för att dämpa besvären och även ta ögondroppar när det behövs.

Jag å andra sidan fick vänta väldigt länge utan att få träffa en doktor och efter tre timmars väntan utan att ha blivit bättre eller sämre, utan att ha fått hjälp så gav vi upp... Vi åkte hem igen. Klockan halv 4 på natten fick vi komma hem och gå å lägga oss. Trötta ? Neeeej då...

Senare när jag pratade med vårdcentralen så fick jag beskedet att om jag blir stucken så pass illa så att jag inte har nått att välja på så ska jag äta mina Betapred... trots risker för fostret... Jag tänker INTE bli stucken av en geting i sommar... Så, nu har jag bestämt det!


Värmeböljan kom på måndagen så då blåstes den lite större poolen upp här hemma. Vi fyllde den med kallvatten från vattenslangen och redan igår var vattnet riktigt behagligt :)  Det har ju varit så varmt och skönt och det ska tydligen fortsätta så veckan ut iaf så poolen har ju kommit till användning redan och den ska nog slitas på lite till :=) 


Det är varmt å skönt, dax att gå ut lite till. Kan inte sitta här inne och slöa. Iofs så är det verkligen det sista jag gör för jag tvättar och passar på att kunna hänga tvätt ute, ska passa Tindra idag igen (hade henne här igår på kvällen), ska packa inför sommarens vistelse i Värnamo m.m Börjar snart att jobba där ju och då ska sonen och jag vara där i 6 veckor typ. Det är en hel del kläder och prylar man vill ha med sig. Plus att vi ska ha våra cyklar med oss. Så vi tänkte ta en tur upp i helgen för att dumpa av cyklar och en väska med grejjer. Sen på onsdag när Robin och jag ska upp dit så ska vi åka tåg. Trevligt om man orkar dra väskan som ska med då... hehe.


Skriver kanske mer senare. Kram !

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards