Alla inlägg den 30 december 2009

Av Heidi Månsson - 30 december 2009 16:31

Ja jo jag vet... Jag lovade att jag skulle skärpa mig med bloggandet men det gick inte riktigt som jag ville. Det där med att hinna med en blogg är inte alltid så lätt när man har en liten som kräver rätt mycket uppmärksamhet. Visst, hon sover ju rätt mycket men då är det ju så mycket annat som ska hinnas med så det är ju en prioriteringsfråga. Det är rätt så skönt att få sitta ner och äta i lugn och ro också så det kommer väl rätt högt upp på prioriteringslistan...typ.

Det är förmodligen sista gången för i år som jag bloggar eftersom det är nyårsafton i morgon :)                                                 
                    


ad har då hänt sedan sist? En liten återblick från senaste inlägget fram till idag kommer här :


Jo Robin skulle ju ha julfest med skolan och naturligtvis skulle lilla donnan strula å kinka och äta precis när det var dax att göra sig redo för att åka så det blev Fredrik och Robin som åkte iväg. Fredrik fick väl nått foto taget men det var med mobilen så kvaliten är ju inte så himmla lysande, det var dessutom på långt håll och rätt så skum belysning. Ingen av oss tänkte på att kameran skulle följt med dom för den hade jag ju redan packat ner bland min "packning" och när dom stack så satt jag och ammade. Men men, Robin hade roligt i alla fall :) Vi får väl följa med på nästa års julfest i stället.


Den 9/12 var jag hos frisören och det var verkligen höööööög tid för ett besök där. Det blev en kortklippt frisyr som vanligt och alla mina slingor försvann så min riktiga tråkiga råttfärgade nyans kom fram. Blääää. Vill dock inte hålla på med starka medel och färga/slinga håret när lillan är så pass liten som hon är. Tycker inte att hon ska behöva sniffa så starka saker redan nu. Kan ju skona henne lite. Jag var på stan och fikade med Annelie och hon var så snäll så hon följde med mig till frisören och satt där å passade lillstumpan under tiden. Som vanligt så skulle ju dock Linnea äta precis när jag skulle sätta mig i frisörstolen så jag fick inleda med att amma... Tillslut blev jag dock klippt :)


10/12 Jag var med Linnea på BVC. En månad gammal var hon och vågen stannade på 4485 gram och längden var 55 cm. Man riktigt hör hur det knakar i henne när hon växer ;)


13/12 hade Felicia sitt födelsedagskalas. Festen hölls ute i Stoby församlingshem och det blev lyckat. Fredrik hade gjort tre stycken Prinsesstårtor, vi hade köpt kakor och läsk till 30 personer. Vi blev bara cirka hälften. Gissa om vi hade tårta och kakor över? :=)  Nu är iaf stora stumpan 10 år gammal... Jisses.


17/12. Linnea höll upp huvudet själv en låååång stund. Hon har varit stark i nacken hela tiden men det var verkligen länge som hon kämpade på. Hon är envis den lilla damen. Undrar just var hon kan ha fått sådana anlag ifrån...hehe.


18/12. Barnens sista dag i skolan innan jullovet. Fredrik påbörjade sin julledighet han med. Mysigt att få ha hela familjen samlad och kunna ta dagarna som dom kommer.


19/12. Granen pyntades. Vi har plastgran och eftersom vi ofta är borta över julhelgen så vill man hinna njuta av den ordentligt innan man sen ska plocka ner den igen. De två stora barnen hjälpte till att pynta med kulor och andra prydnader så granen blev så fin så fin :o)  Fredrik, Felicia och Robin bakade Lussebullar också. Dom blev jättefina och supergoda, mums!


20/12 Fredrik gjorde köttbullar på 3,2 kilo köttfärs! Det tog en stund men han fick god hjälp av Felicia med att rulla alla köttbullarna. Barnen lekte dessutom ute i snön länge och väl :=)  Härligt att dom har varandra.


21/12 Hela familjen åkte till shoppingcentrat Väla (utanför Helsingborg) för en sista julklapps-shopping. Det blev en runda som totalt tog sju timmar... Alla hade ont i fötterna efteråt utom Linnea som snällt låg i vagnen hela tiden. För en gångs skull så hade hon perfekt tajming med ätandet för hon tajmade ihop det med när vi ändå skulle pausa. Det blev ju en paus för mat och en för fika. Man måste ju muta de stora barnen med nått ;)


23/12 Eftersom Felicia skulle fira julafton hos sin mamma i år så blev detta Lilla julafton för oss. Vi började dagen med ett besök på BVC. Det hörde väl inte riktigt till våra fira-jul-planer men det var den tiden vi hade fått inbokat så det var bara till att gå dit och se glad ut. Lillan vägde 5045 gram och längden uppmättes till 57 cm. Som sagt, man riktigt hör hur det knakar när hon växer!


Efter besöket på BVC mötte vi upp resten av familjen som var på stan och gjorde några sista ärenden. Vi uträttade några ärenden tillsammans och sen gick vi på restaurang och åt kinamat till lunch. Det var ingen ide att köpa massa julmat när vi sen inte skulle vara hemma på flera dagar så vi tyckte ett restaurang-besök kunde vara mysigt. Å så slapp vi disken – megabonus! Det var nog så mycket att göra ändå under dagen.            


När vi kom hem så passade jag på att fotografera de tre barnen när de satt framför granen, det blev jättemysiga bilder :=) Felicia och Robin fick turas om att hålla Linnea. Efter det hade vi julklappsutdelning. Sen var det dags att lämna av Felicia hos Cissi och ge sig av mot Värnamo där julafton skulle firas.


24/12 Julafton !!!!! Våra vänner Hélène & Dan + deras två barn Freddy & Amelie kom till Värnamo vid 13-tiden. När dom hade anlänt så var alla på plats så då kunde julafton börja. Carin, Bengt, Lena, Robin, Fredrik, jag, Hélène, Dan, Freddy och Amelie åt julbord. Mums! Det var så mycket gott som serverades och som vanligt åt man alldeles för mycket.


Efter julbordet var det dags för Kalle Anka på tv:n. Efter ett tag ledsnade barnen och sprang iväg för att leka i stället men alla vuxna satt kvar och tittade troget. Tror dock att alla vuxna utom Lena han nicka till en stund… ingen stil på dagens ungdom ;)


Tillslut kom tomten på besök. Alla hade tydligen varit snälla för alla fick paket. Amelie blev lite rädd för tomten men hon hade ändå kommit på vem tomten var. Hon sa : -Pappa är tomten. Han pratar precis som pappa gör!  Amelie är alltså 4½ år och hennes pappa har väldigt utpräglad Halmstad-dialekt… Ska bli spännande och se hur Linnea kommer reagera när hon blir äldre.


25/12 Det var riktigt tråkigt väder hela dagen så det blev en lugn och stilla dag inomhus. Vi roade oss med att spela sällskapsspel och ha det allmänt trevligt. Hélène + familj åkte hem på kvällen.


26/12 På förmiddan tog Carin, Bengt, Lena, Robin, Fredrik, jag och Linnea en promenad. Lena körde vagnen nästan hela tiden. Nu i julhelgen var det ju första gången som Lena fick träffa Linnea så det gällde ju att passa på. Lena bor ju i Luxemburg och är ju inte hemma i Sverige så hemskt många gånger per år. Nästa gång blir väl till dopet och sen dröjjer det nog tills sommaren innan hon kommer hit igen. Robin blev dragen i pulkan hela vägen till pulkabacken, först drog jag och sen Fredrik. Bortskämd unge ;)  Han och Fredrik var dom enda som var klädda för lekar i snön så dom åkte pulka och busade i snön. Jag, Bengt, Lena och Linnea gick hem i förväg. Vi tyckte det var kallt att bara stå å titta på men Carin stannade och gjorde dom sällskap.


På kvällen åkte jag, Fredrik, Robin och lilla Nea till andra sidan stan för att hälsa på Monica och Patrik. Det var länge sedan vi träffades så det var ett kärt återseende. Vi utbytte julklappar och fikade. Trevligt!


27/12 Fredrik, jag och Linnea åkte hem till Hässleholm igen. Robin stannade kvar hos sin farmor och farfar för där hans favvo-faster Lena är, där är Robin :o). Varje gång som Lena är i Sverige och hälsar på är det samma visa. Robin viker inte många cm från Lenas sida. Dom två har starka band och jag tror att Lena och Linnea kommer få lika starka. Det bådar ju iaf gott för lilla Nea låg gärna i Lenas famn och Lena såg ju inte direkt lessen ut när hon höll henne :)


Måndag, tisdag och idag har Fredrik varit iväg och jobbat så jag och Linnea har varit helt själva hemma. Rätt så skönt faktiskt. Jag kan ägna mig åt Linnea utan att få dåligt samvete för att de två stora barnen får mindre tid och uppmärksamhet av mig. Felicia får ju en paus varannan vecka då hon är hos sin mamma men det får ju inte Robin eftersom han bor här hela tiden så det var nog rätt så tajmat med att han kunde stanna i Värnamo några dagar. Då får han vara enda barnet igen för ett tag och kan få odelad uppmärksamhet.


Imorgon är det nyårsafton och då kommer Lena och Robin hit från Värnamo. Lena ska stanna några dagar innan hon ska resa hem till Luxemburg igen. Ska bli trevligt att fira nyårsafton i lugn och ro med henne och familjen. Tyvärr så är inte Felicia med i morgon men så är läget, inget att göra nått åt. Vartannat år får vi fira utan henne.


Nu har Linnea växt ur strl 56 i bodysar och pyjamasar. Vissa byxor passar fortfarande i den storleken så nu blir det ännu mer kläder att sortera upp. Det står kartonger och pappkassar med barnkläder överallt tycker jag. Vi har fått ärva och fått låna utav lite olika människor så det är mycket plagg att hålla reda på. Vi lär ju inte behöva köpa mycket kläder framöver iaf.


Oj, det blev ett långt blogginlägg detta… Tack till alla som har orkat läsa alltihopa ! Dags att ge tösabiten lite mat (igen, gör hon inget annat än att äta?).


Vi ses 2010  


GOTT NYTT ÅR !

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards