Alla inlägg den 1 april 2010

Av Heidi Månsson - 1 april 2010 13:16

Lilla loppan sover så jag passar på att blogga lite :)


Då var det den första april idag och hitentills är det ingen som har försökt lura mig. Får väl se om jag lyckas klara mig hela dagen eller om min käre make tänker hitta på nått bus. Jag tror att det blir Fredrik som försöker så när han kommer hem från jobbet får jag se upp. Hehe.


Ytterligare en månad har passerat på detta år och nu är våren verkligen här :=) Det är såååå skönt med lite sol och fågelkvitter. Det var inte alls länge sen som det var supermycket snö och det kändes som om våren aldrig skulle komma. Tjoff sa det så var krokusarna uppe i rabatten och det kommer mer och mer knoppar på diverse träd och buskar. Nice !

Om det har gått en månad till på året så innebär det ju också en månad till för vår lilla tös. Hon är snart fem månader gammal. FEM månader!! Jisses... Vem bestämde att hon skulle växa så fort?? Varför får inte föräldrarna ha någon talan i den saken?? ;)

Så här ser vikt och längdtabellen ut so far :


Födelsevikt : 3280 g

Lägsta vikt : 2990 g (hemgång från BB)

4 dagar gammal : 3045 g (återbesök på BB-mottagningen)

7 dagar gammal : 3235 g (hembesök av barnmorskan)

14 dagar gammal : 3530 g (första BVC-besöket)

21 dagar gammal : 3920 g

1 månad gammal : 4485 g och 55 cm.

1½ månad gammal : 5045 g och 57 cm.

2 månader gammal : 5735 g och 59 cm.

3 månader gammal : 6560 g och 62 cm.

4 månader gammal : 7010 g och 64,5 cm.


Den 13/4 är det dax för nästa koll med vägning och mätning. Då ska hon också vaccineras för andra gången. Fick ett tips att ge Linnea lite alvedon redan innan besöket så att hon slipper få lika ont. Ska testa så får vi se om det blir lite bättre då.

I övrigt när det gäller Linnea så händer det rätt mycket nu. Hon vill INTE ligga ner på rygg längre utan vill helst sitta upp så att hon har full koll på vad som händer runt omkring. Bara det att hon kan inte sitta upp helt själv ännu. Det är på gång men hon är väldigt framtung och tippar omkull heeeeela tiden. I matstolen kan hon sitta om hon får ha lite stöd med en dyna eller handduk runt sig. Babysittern gillar hon att sitta i för den går ju att vinkla i olika lägen. Lägger man henne på golvet på en filt så säger det tjoff så ligger hon på mage :=)  Hon har lärt sig att vända sig och då ska det vändas och rullas runt heeeeela tiden. Sen kan hon bli asförbannad för att hon hamnar på mage. Hon vet hur man tar sig runt till rygg igen men så vill hon ju inte heller ligga så frustrationen är stor. Hon är så söt!


Mat gillar hon. Hon får smakportioner lite då å då. Broccoli är nog favoriten än så länge. Tätt efter kommer morot och sen potatis. Vi har testat lite andra saker också men inget som har varit nått att ha enligt Linnea. Får bredda sortimentet lite till snart så kanske vi hittar fler favvosar.


Det är tur att det börjar bli lite varmare ute för det är snart dax att byta till sittdelen på vagnen, hon börjar växa ur liggdelen. Förhoppningsvis kan hon ha liggdelen tills sommaren börjar på allvar. Jag skulle vilja att hon har liggdelen tills hon blir 6 månader åtminstone men vi får väl se hur det blir.


I morgon ska Linnea, Robin och jag ut på äventyr. Då tar vi tuff-tuff-tåget upp till Sundsvall. Det är ju påsklov och jag saknar mina vänner så grymt mycket så jag passar på att fara upp och krama om dom lite :)  Håll tummarna för att tågresan går bra !! Jag är van tågresenär vid det här laget men det är första gången som jag åker själv med ett sådant litet barn som Linnea. Jag har ju iofs god hjälp at Robin. Det är vid tillfällen som dessa som det känns extra skönt att han är så stor och kan hjälpa till så pass mycket som han kan. Tänk om han bara hade varit 2-3 år... Jag tror att resan kommer gå bra. Det som är det största orosmomentet egentligen är att man ska få plats med vagnen på tåget och om det skulle bli några förseningar så vi missar nästa tåg. Det skulle inte va så kul om det strular så men vi håller tummarna, det ska nog gå bra.

Vi ska vara borta fredag-fredag och det ska bli såååå kul att få träffa kompizarna och min gudson :=)  I kväll ska jag packa ner det sista och sen börjar nedräkningen tills tåget går vid 12-tiden i morgon.


Här kommer lite bilder :


Linnea på fårfällen :)

  

Härliga syskonbilder :

    

Linnea i babysittern :

  

Linnea har snurrat runt och ligger på mage :

Linnea spanar in sig själv i spegeln som finns i hennes babygym :

Linnea mumsar morotspureé :

     


Dax att avsluta. Ses. Kram. Glad påsk !!     

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards