Alla inlägg den 9 maj 2010

Av Heidi Månsson - 9 maj 2010 15:30

Ibland är det "svårt" att få ihop tid till sånt man borde göra eller sånt man kanske inte måste men vill göra. Det finns ju begränsat med tid på ett dygn - även om man ibland inte vill inse det. Allt handlar ju då om prioritering. Som småbarnsförälder är det väldigt mycket prioritering. När den lilla bäbisen har somnat för natten så kan man ju kika på klockan och bestämma sig för något av följande alternativ :

1. Gå och lägga sig själv också (beroende på hur mycket klockan är) för att kanske få sova ut nån gång.

2. Man kan välja att ta tag i lite tvätt eller disk eller nått annat sånt som borde göras.

3. Sitta uppe och ha antingen egentid eller få lite tid med sin käresta. Det är ju kanske trevligt att hinna umgås lite med varandra :)


Det blir lätt så att när barnen har somnat så sjunker man ihop i en liten hög i soffan och sen kommer man inte upp därifrån förrän klockan är så mycket så man borde ha gått och lagt sig för länge sen. Undrar just hur det kommer sig att man klagar på för lite sömn?? Som sagt så handlar det om prioritering.

En del kvällar försöker jag vara duktig och tar hand om något utav alla de där måste-sakerna som man har som tex städ, tvätt, disk. Med fem personer i familjen så går det otroligt fort utför om man inte hela tiden håller efter.

Man skulle ju kanske kunna tänka sig att försöka göra det där på dagtid men med en bebis som tar upp mycket av ens tid på dagarna så är det inte alltid så lätt. Man ska även hinna med långa barnvagnspromenader och lite ditt och datt. Vilka I-landsbekymmer man kan ha... Men det är ju så verkligheten ser ut i de flesta familjer tror jag. Det är ett evigt pusslande med just tid.

Utöver allt detta så ska man dessutom ha tid för sådant som man ibland skulle behöva göra men som man inte unnar sig som tex massage. Jag fick ju presentkort på en massagestudio när jag fyllde år i november. Tror ni att jag har varit där ännu? Neeeeeej naturligtvis inte. Varför? Jo för antingen har vi nått som vi måste göra eller så har vi besök eller så är vi iväg och hälsar på någon annan. Blaaaaa jag blir galen ibland. Veckorna går så sjukt fort så jag hinner inte med.

Jag skulle verkligen behöva boka in en massagetid för jag är så enormt öm och spänd i nacken och ryggen. Får väl ta tag i det där... Som sagt - massor med G vore skönt :)


Skrev ju sist att jag ville åka med familjen till ett badhus för att plaska runt lite. På söndagen den helgen (för en vecka sen alltså) kom vi äntligen iväg. Det blev en tripp till badhuset i Kristianstad för det vi har här hemma är så tråkigt och det beslutet ångrade vi ju inte! Jisses vad kul vi hade. Ingen ville åka hem. Det där kommer vi definitivt göra om!! Det var riktigt roligt att se hur mycket min son hade lärt sig sedan vi var på badhuset sist. Det var ju ett tag sedan vi var tillsammans och han har ju gått dels på simskola och så badar dom med skolan två gånger i månaden. Nu var Robin som ett riktigt vattendjur och kunde till och med vara lite under vattnet :) Kul - extra kul eftersom jag är ett riktigt blötdjur!

Linnea plaskade på hon också och som sagt - det där kommer vi göra om!


I morgon blir den lilla skrotfian 6 månader gammal !! Jisses... Vem slog mig i huvudet med en stekpanna och sen snabbspolade tiden? Idag ställde hon sig nästan i krypställning. Mammas lilla bäbis... Hon kommer inte vara liten så länge till för när dom kan ta sig runt själva känns dom så stora tycker jag. Det är nu som det verkligen tar fart u utvecklingen. Visst - det har hänt väldigt mycket på det halvåret som gått men det kommande halvåret är så mycket mer påtagligt just utvecklingsmässigt tycker jag.


Denna veckan som kommer blir en kort arbetsvecka. Mån-onsdag är jobbvecka men sen är både maken och barnen lediga tors-sön. Nice !

På torsdag kommer Linneas mormor och morfar hit för att hälsa på. Dom stannar tills på lördag eftermiddag. Ska bli kul att ses - det var rätt länge sen nu. Får se vad det blir för väder och vad vi ska hitta på för nått. Tiden går alltid så fort när vi träffas så vi hinner inte med en sjundedel av allt vi planerar att vi ska göra. Men men så är det - tiden går fort när man har trevligt :=))


Nej nu måste jag hinna med lite annat än bloggen. Kram kram.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards