Alla inlägg den 22 augusti 2010

Av Heidi Månsson - 22 augusti 2010 23:00

Hur jag än gör, hur jag än vrider å vänder på det hela så har jag aldrig så mycket tid på mina dygn som jag vill ha. Jag hinner INTE med! Det mesta handlar ju iofs om prioriteringar. Vill man kuta runt som en skållad råtta och hinna med all tvätt, städ och disk så att det alltid är skinande rent i hela huset eller vill man få ha lite lugn och ro också? Vill man hinna umgås med barnen? Vad kommer man ojja sig för när man sitter på ålderdomshemmet - att man inte han med att umgås med barnen och familjen eller att det fanns en dammråtta under sängen?? 

Men det är svårt ibland. Speciellt när man är en sån där person som en gång i tiden var rätt så pedantisk. Jag har fått släppa efter mer och mer för med tre barn och en totalslarver till man hinner man inte och man orkar inte. Vissa dagar skäms jag för mig själv, vissa dagar tycker jag att det är asjobbigt och jag kan till och med bli riktigt ledsen, arg, irriterad för att det är som det är. Vissa dagar inser jag vad som är viktigt och lyckas hitta en hyffsad balans å så får jag nöja mig där...


Just nu har jag tusen projekt som jag borde gå å ägna lite tid åt men just nu bestämde jag mig för att eftersom barnen sover så kan jag få lite egentid här framför datorn. Ville blogga ( det var längesen - igeeeeen ) och hinna koppla av en stund. Fel eller rätt? Tjaaa, skit i vilket. Jag trivs här just nu ;)


Jaha en liten uppdatering kanske vore på sin plats...


17-18/7  Fredrik och jag ägnade oss åt garage-röjjning och Linnea hade vi dumpat hos Annelie + familj. Det underlättar att vara utan så små barn när man ska röjja så mycket som vi gjorde. Tack underbara Annelie (och Josephine) som tog hand om våran lilla tokfia :))

Vi fick en hel del gjort, en hel del slängt på tippen men mycket återstår. Det tar aldrig slut...  Vi är bara cirka 30 år gamla och har redan samlat på oss så mycket skit. Oj oj oj.


19/7  Linnea fick en ny vagn :=)  Köpte en Emmaljunga Scooter till henne och jag är såååååååå nöjd!!  Linnea verkar trivas kanonfint i den vagnen :o)


20/7  Det var dax för BVC-besök. Linnea vägde 9140 gram och var 73 cm lång. Hon följer sin tillväxtkurva så fint så fint.

BVC-sköterskan tyckte att Linnea skelade lite på ena ögat. Fick en liten uppmaning om att kanske kolla upp det så småning om. Det har jag inte gjort än. Kanske skulle ta tag i det...


21/7  Jaha ytterligare ett tecken på att våran minsta tös växer så det knakar - det var dax för ny bilstol. Vi tog en tur in till stan och shoppade loss. Billigt är det inte men vi ville inte ha en begagnad. När det gäller sådana viktiga saker som har med säkerhet att göra så vill vi inte chansa så det fick bli en ny. Det verkar som att Linnea trivs i den nya stolen med :)


23/7  Felicia kom äntligen till oss igen efter att ha varit hos sin mamma i 3 veckor!! Så tomt det är här utan våran stora tös. Det blev stort kramkalas :)


24/7  Hela familjen begav sig norrut en bit. Rättare sagt till Värnamo. Robins faster kom också dit hela vägen från Luxemburg så det blev stort kramkalas då med :))  Lena började sin tre-veckors semesterperiod då och Fredrik inledde sin han med.


25/7  Fredrik, Felicia, Robin, Linnea och jag tog bilen till Skara camping. Där mötte vi upp Jenny, Mogge och Hannes. Vi hade hyrt stuga tillsammans för två nätter och det var trångt! Stugan var 12 kvm och då stod det två våningssängar där inne plus att det försvann lite yta för en kokvrå + bord och stolar. Ja men finns det hjärterum så finns det stjärterum :))  Det behövdes med tanke på att vi var 8 personer...


26/7 Det blev en heldag på Skara sommarland. Vädret var sådär, inget regn men det var inte badväder så det blev lite karusellåkning.

27/7 Vädret var kanon så det blev en heldag i äventyrsbadet på Skara sommarland :)  Äntligen fick vi bada! Shit vilka häftiga vattenrutchkanor det fanns där då - sååååååå kul vi hade!!


31/7  Fredrik, Robin, Felicia, Linnea och jag hoppade in i en bil, Carin, Bengt och Lena hoppade in i en bil - och så drog vi till Gränna. Vi hade Visingsö som mål så vi tog båten över. Väl där så började vi med att åka Remmalag (jättemysigt!), sen var det lunchdax och det blev ett besök på en trevlig restaurang med god mat :=)  Efter maten gick vi bort till slottsruinen och kikade på den, i den, under den och över den ( så mycket som det nu var möjligt ;) ). Innan vi åkte båten över igen så köpte vi varsin glass. Gott!

När vi hade kommit över så åkte vi bort till en by som heter Röttle by. Där finns det en gammal vattenkvarn där dom fortfarande maler mjöl. Vi fick titta lite på hur det gick till och sen köpte vi en påse mjöl. Mysigt.


1/8  Vi åkte hem till Hässleholm igen fast inte förräns rätt så sent på kvällen. Det var skönt att komma hem :=)


4/8  Annelie + familj tog hand om Linnea så att Fredrik och jag kunde gå på bio med de två stora barnen :)  Vi såg "Trollkarlens lärling". Den var bra. Mysigt att få göra nått med de två stora barnen utan att Linnea var med och "störde". Tack Annelie (igen) !! :=))


6/8  Annelie med familj kom hem till oss och så bjöd vi på grillat. Efter det blev det lite Wii-spelande för dom som ville det och vi andra satt ute på terassen och njöt av sommaren.  En trevlig kväll!


8/8  På förmiddan var först Fredrik och de stora barnen i Tykarpsgrottorna i Ignaberga och spanade in dom. På eftermiddan var vi på Josephines kalas. Trevligt trevligt :=)


10/8  Vi åkte till Brio Lekoseum. Det var skojj :=)  Det blev en heldags-äventyr.


11/8  Åååå neeeeeej ropade barnen när dom fick höra vart vi skulle åka. Ja jo just precis rätt gissat - Gekås! Felicia och Robin behövde kläder inför höst och vinter plus att det fanns en hel del annat på shoppinglistan. Det blev jättelyckat och barnen gnällde inte nånting! Det kan ha att göra med att det numera finns ett typ lekland där med barnpassning. Suverän idé! Barnen kan få springa runt å stojja så mycket dom vill å föräldrarna får shoppa i lugn och ro :)

Vi gjorde ju så i år att vi började med att handla till Felicia och Robin, när det var klart så kunde dom roa sig lite medans vi fortsatte med allt det där lull-lullet som dom tycker är värst att vara med på.  Det var en trött men nöjd familj som lämnade Gekås vid 20:30 och kom hem seeent på kvällen.


13/8  Hela familjen åkte till Bjeverödsdammarna. Fredrik fiskade lite, Felicia bakade medeltidsbröd vid grillplatsen, Linnea sov mest i vagnen och Robin pillade på med sina egna lekar :=)  Vi hade jättemysigt!  Fisk? Näää det var ju Fredrik som fiskade... ;)

Ja just det - höll på å glömma bort att berätta om rävarna. Vi fick besök vid grillplatsen av vad vi först trodde var en räv (det visade sig att det var minst två). Den smög fram till oss och hämtade grillade korvar som barnen delade i små bitar och kastade till räven. Räven hämtade i munnen och bar bort det en bit in i skogen. Sen kom den igen och hämtade mera och så höll den på så tills korven var slut. När den var som närmast mig så hade vi kanske en meter mellan oss. Coolt!

Jag tog en hel del bilder så jag ska försöka få tid till att lägga upp nån bild på dom.


18/8  Skolstart! Det är helt ofattbart tycker jag... Våra stora barn har nu börjat i tredje klass och femte klass! Jisses...  Nåja, tillbaka till rutiner, tillbaka till någons slags vardag. Längtar redan till höstlovet, hehe.


Ja det var väl det i allmänhet. Sedan har vi ju ett speciellt sätt att märka att tiden går extra fort just nu och det är ju hur snabbt det går med Linneas utveckling. Hon ställer sig upp mot precis allt som går att ta tag i :)  Även om det egentligen inte är anpassat för små barn som ska lära sig stå och gå utan stöd så använder hon det som stöd. Såååå gulligt :=))  Det snackas en hel det, hon tränar på att bilda olika ljud och oljud, hehe. Snart är hon 10 månader...

Linnea har nu två tänder i underkäken. Vet inte om det kanske är nått på G där uppe med snart för idag satt hon och gnuggade som bara tusan med allt som hon fick fatt i. Det visar sig snart :)


Nej nu är det sent. Dax att gå å lägga sig. Kram kram. Sov gott. Bajj !

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards