Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Jag har fått frågan...

Av Heidi Månsson - 29 oktober 2010 12:15

En tung, mörk & jobbig dag närmar sig med stormsteg. För mig är den väldigt jobbig i alla fall. Den 6/11. Det är en dag som jag inte vill ha i min kalender, det är en dag som jag inte vill ha i mitt minne. Saken är den att det skulle dock inte kunna förändra någonting även om den dagen togs bort. Det är som det är.

På den dagen, för snart 6 år sedan dog Robins pappa, min förra man. Anders Mårtensson slutade leva då. Han föll ihop, hans hjärta gav upp. Varför? Ingen som riktigt med 100% vet men det finns teorier runt det hela.

Anders hade precis fyllt 30 år. Jag skulle fylla 25. Robin hade precis fyllt 3 år. Vi hade väldigt nyligen flyttat in i vårt nybyggda hus. Ett sådant där nyckelfärdigt hus. Ett jättefint hus. Anders hade ett bra jobb, jag hade ett hyffsat jobb, Robin gick på dagis och trivdes där - framtiden såg ljus ut...trodde vi.

Den morgonen var vårt största bekymmer att vi inte hade hunnit skaffa någon taklampa till vårt nya fina kök. Eftersom Anders hade hamnat efter lite på sitt jobb under tiden som byggandet av huset pågick så skulle han bara sticka ner och knåpa lite där i nån timme eller två och sen skulle vi åka till IKEA och köpa lampa plus lite annat smått & gott. Anders åkte till jobbet och senare den dagen så var helt plötsligt inte vårt största bekymmer den där lampan...


Jag tycker att det som hände är så förfärligt så det ska inte få hända! Det är sådana saker som gör att jag inte tror på att det finns en gud. För varför skulle en gud som påstås vara god ta en far ifrån sin familj?? Varför skulle en god gud göra så att hans fru och son skulle leva vidare utan sin älskade man/pappa?? Det kan inte finnas en god gud. Det bara är så.


Jag har trots allt kunnat "gå vidare" i livet. Jag kommer aldrig att kunna glömma Anders och det vi hade i vårat liv. Men mitt hjärta är stort - det rymmer många människor. Jag har faktiskt fått frågan hur jag kan sörja Anders fortfarande när jag nu är gift med Fredrik. Tillsammans har vi tre barn, bor i ett stort fint hus och har det väldigt bra. Men bara för att jag älskar Fredrik och det livet vi har nu så behöver det inte betyda att jag inte kan känna smärtan över att ha förlorat det jag hade. Det ena måste inte alltid utesluta det andra...

Jag är otroligt lycklig med Fredrik men jag var det med Anders också. Det hade kanske varit skillnad om jag och Anders inte hade stått mitt i livet och hade det bra ihop. Det hade kanske varit skillnad om vi hade valt att gå skilda vägar. Men nu valde vi inte det. Vi fick inte välja alls. Det kommer alltid finnas en plats i mitt hjärta för Robins pappa Anders. Robin är 50% Anders och 50% Heidi och så är det. Genom Robin lever Anders vidare för Robin blir mer och mer lik sin far.

Sen att vi är så välsignade så att vi har Fredrik, Felicia och Linnea i våra liv nu det är helt otroligt! Det trodde jag aldrig den dagen då jag som nästan 25-åring blev änka...


Mitt hjärta är stort och jag älskar många människor. Jag ser det som är mitt förflutna och jag ser det som blir min framtid med samma ögon, samma hjärta - samma jag.


Kram!

 
 
Ingen bild

Din vän

29 oktober 2010 12:41

Vilket fantastisk inlägg, blir så rörd och någon tår kom i ögonvrån. Tänker väldigt ofta på Anders vi oxå och saknar han otroligt mycke.
Tusen kramar till dig

 
Ingen bild

Gabricia

29 oktober 2010 13:37

Åh det hade jag ingen aning om att du varit med om så tuffa saker i ditt liv. Måste ha varit otroligt jobbigt när det skedde och tiden efteråt.Förstår att det datumet inte är så kul för dig. Ändå skönt att höra att du har funnit en ny kärlek och lever ett liv med en ny man som du älskar. Jag säger som jag brukar: det är ändå tur att man inte vet vad man ska vara med om i sitt liv. Hur hade man då orkat leva liksom.

Kram på dig!

 
Ingen bild

Lotta

29 oktober 2010 18:33

Min sorg blir 10 år den 15 december. Jag har upplevt många sorger men den smärta som förtär en när man mister någon man har valt in i sitt liv är i det ögonblicket oändlig och livslång. Mina älskade föräldrar finns inte hos mig men den sorgen har en annan men lika stor plats i mitt hjärta.
Ur sorg kan bara komma glädje när distansen blivit tillräckligt stor.
Utan vår sorg hade vi kanske aldrig fått ha glädjen att numera tillhöra samma familj. Universum vet. Kramar dig :)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Månsson - 6 juli 2022 12:39


Halli hallå :) Ja då är vi hemkomna efter en fantastisk vecka i Finland och vi hann bara hem för att vända för att sedan åka på husvagnssemester :) Här har vi det också väldigt bra så jag önskar att vi kunde stanna MYCKET längre! Nå ja nu får vi ta...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 04:05

Dessa bilderna kom inte med i förra inlägget...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 03:55

Hej halli hallå från Hevossalmi :) Vi har åkt tåg till Stockholm (satt med ett supertrevligt par och snackade om allt möjligt på resan så den gick fort), vi tog oss ut till båten utan bekymmer och vi fick åka med Gabriella - finare än så blir det ju...

Av Heidi Månsson - 25 juni 2022 07:34


  Nu närmar det sig verkligen. Jag och min dotter ska snart påbörja vår resa som är så efterlängtad! Jag vill bara få krama om min far, jag behöver få känna att det är verkligt, att det är på riktigt, att min far - min älskade pappa - finns och ...

Av Heidi Månsson - 24 juni 2022 15:03

Nu är nästan allt framplockat så det ska bara ner i rätt väskor. Det har varit lite bökigt att packa både till Finlandsresan och husvagnssemester samtidigt men efter lite pusslande så gick det också. Nu kan vi bara snabbt och smidigt flytta över så...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards