Alla inlägg den 29 mars 2011

Av Heidi Månsson - 29 mars 2011 10:45

Just nu är det verkligen fullt ös på den lilla tösen. Hon kan så mycket och utvecklas så fort så jag tänkte göra en liten sammanfattning om lilla madame Månsson :)


Att flytta runt på alla köksstolar är jätteroligt. Att dessutom klättra upp på dom är ännu roligare. Att kunna flytta stolen, klättra upp på den och nå saker som ingen annan tycker att hon ska nå - det är det bästa som finns! Vi övriga familjemedlemmar som kommer på Linnea med att klättra omkring och som hela tiden går runt med hjärtat i halsgropen - ja vi är inte riktigt lika lyckliga över denna kunskap...


Linnea älskar att titta i böcker. Det ska läsas i allt möjligt. Pekböckerna räcker inte till utan hon går och tar kokböcker och stora tjocka romaner i bokhyllan. Sitter och bläddrar omkring, kommenterar ibland på nått obegripligt språk och ser så lycklig ut så  . Att tycka om böcker är ju bara positivt så vi låter henne titta så mycket hon vill. Än så länge har hon inte förstört någon bok för oss. Tror att detta kommer bli en tjej som gärna spenderar mycket tid på bibblan sen!


Att gunga är roligt. Både i lekparken och inne på gunghästen. Att åka rutschkana är också en favorit. Jag fyndade ju en liten plastkana i höstas, den står på Linneas rum och används flitigt.

Våran tös älskar att vara ute. Får hon dessutom gå omkring själv så är lyckan total. Det är ju dock inte alltid lämpligt att släppa lös en alldeles för kavat tös som ibland vägrar att hålla handen. Kommer vi på lite lugnare ställen så får hon traska omkring och undersöka omgivningen och då är lyckan total! Synd att våran tomt är så svår att gå på för en liten krabat. Hela tomten sluttar mer eller mindre och det är rätt så ojämn gräsmatta men stora knölar lite här och där. Linnea hon försöker, ramlar och försöker igen. Bra träning för balansen   .


När det gäller snackandet så är det mest gallemattias som kommer ur den munnen (sådan mor - sådan dotter...) men emellanåt så kommer det ett och annat riktigt ord också. Några nya ord är stjärna, hjärta, bobba (=brorsan eller Robin), vovve, katt, kakka (=smaka, macka), potta, spegel, bib=boll. Det är dom som jag kommer på nu men jag har säkert glömt några för orden dom sprutar ur munnen på henne och man ser verkligen hur hon försöker härma oss hela tiden. Gäller att vakta sin tunga...


Linnea vill ha en egen sked vid måltiderna och hon lassar in lite mat då och då. Vi får fortfarande hjälpa till men ibland bestämmer hon sig för att hon kan själv - ja jo eller hur! Hehe. Populärast vid matbordet är nog ost. Det kan hon äta på bredden, längden och tvären. Iofs så är det inte så mycket mat i det men finns osten framme så ska hon langa åt sig några skivor :)  När det gäller riktig mat så är väl spagetti & köttfärssås favvorätten. Sen kommer lasagne. Fisk brukar gå ner på tvären, längden och bredden. Dom äter fisk nästan varje tisdag på dagis så det är populärt.


Dagis - där går det kanonbra! Bara Linnea får vara frisk så hon kan gå dit så går allt så bra så bra. Det är så skönt att det funkar bra.


Linnea gillar att rita. Ligger det en penna framme så får hon omdelbart bus i blicken - gör sen allt för att få fatt i pennan och sen ska det ritas. Skulle inte förvåna mig om Linnea blir en sådan busunge som bara råkar rita på tapeten...


Någon uppdaterad längd och vikt har vi ju inte. Det är snart dax för 1½-årskollen så det får vi ta då. Fotlängden ska mätas i morgon. Dax att inventera bland skorna och se vad som ska införskaffas inför vår och sommar.


Ja det var det jag kan komma på just nu. Kommer säkert komma på mycket mer som jag hade velat få med men då får det bli ett till inlägg senare. Ska se om jag kan få till ett foto också. Kram på er!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards