Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Nyttig och lärorik dag

Av Heidi Månsson - 18 november 2011 23:00

Idag har jag gjort något som alla borde göra. Jag har kört bil på en halkbana och det var nog något utav det mest skräckfyllda, underbart roliga, nervösa, fantastiska upplevelse som jag någonsin varit med om. Jag kom till körskolan inne i Hässleholm vid 7:40. Kl 08:00 tog vi oss till Olofström i två stycken körskolebilar. Fyra elever och en lärare i den ena bilen och tre st elever plus en lärare i den andra bilen. Den satt jag i. De två andra eleverna turades om att köra på vägen upp och jag fick köra heeeeeela vägen hem. Hehe :) 


Vi fick först göra lite övningar så som gå med ett par "fylleglasögon" på oss för att se hur det var att försöka gå på en rak linje vid alkoholpåverkan. Hehe - det var inte så enkelt kan jag ju säga. Sen fick dom som ville sitta i ett bilsäte som åkte på en skena i 7 km/h för att på slutet tvärt stanna - det motsvarar alltså en krock i 7 km i timmen. Ingen lyckades hålla huvudet kvar mot nackstödet som man blev beordrad att göra. Hmm. Krävs nog inte mycket för att få en wiplash som bonus vid en krock eller tvärnit!


Efter det momentet så fick vi väga olika saker som man ofta har i bilen som tex en ryggsäck med skolböcker i eller en sportbag. Eller för den delen en mobiltelefon. En helt vanlig mobil som är tillverkad någon gång efter millenieskiftet väger typ 6 kilo vid en krock i 50 km/h. Det är alltså som att få en normalstor tegelsten i huvudet. Jisses!! Hur ofta sitter det någon i baksätet och pillar på sin mobil när du är ute och kör? Skjutsar du någon gång barn som har gympapåse eller skolväska löst liggandes i baksätet? Minsta lilla pryl skjuter alltså iväg som en projektil och kan skada rätt mycket på sin färd genom bilen... Tänk på det nästa gång som ni är på väg att kasta in nått i baksätet. Öppna bagageluckan och placera sakerna där ist. Mycket säkrare så!


Sen fick vi testa att hamna upp och ner med en bil. Det var läskigt! Man sitter alltså fastspännd i bilen och så roterar den runt (bilen är upphängd på nån slags stång liksom) och sen ska man testa att knäppa loss sig och ta sig ut ur bilen. Skitläskigt men det känns liksom bra att ha testat det. OM olyckan är framme och man voltar så är man liksom liiiite förbered. Sen hajjar jag också att det inte känns riktigt likadant som om det händer oplanerat i en olycka men ändå... 


Efter lite mera info om hur övningarna på halkbanan skulle se ut och fungera så fick lite fika och sen drog vi igång. Alla fick varsin bil och så fick vi göra olika moment som tex att köra i 55 km/h, gasa på lite för en omkörning och då upptäcka att helsike jag får ju möte. Fortsätta gasa på lite till för att snabbt hinna om den där traktorn som man ligger jämte, in i sin egen fil igen innan mötet men så är det halt också. Bilen kränger å då ska man parera. Nyttig övning kan jag ju säga!!


Efter det skulle vi köra på torrt väglag upp till 70 km/h och sen ställa oss på bromsen för att hinna stanna precis innan ett övergångsställe. Sedan gjorde vi samma procedur i 50 km per timme. Efter detta så fick vi testa samma sak på halt underlag. Det blev bara liiiiite skillnad då på resultatet - eller? Man kan ju säga som så att hastigheten har fruktansvärt stor betydelse på hur resultatet blir. Helt klart har ju väglaget jättestor betydelse men har man rätt hastighet så klarar man av att parera på ett helt annat sätt och det kan ju handla om liv och död...


Fick även en tankeställare när det gäller alkohol och drogpåverkade i trafiken. Cirka 18000 kör med alkohol/droger i kroppen i Sverige varje dag!! Arton tusen!! Varje dag... Det betyder att man möter någon som inte borde köra bilminst en gång per mil om man ska räkna ut ett slags snitt. Shit. Det finns alltså rätt mycket som man ska tänka på vid bilkörning men sen kan man ju inte heller gå å vara rädd för precis allt som kan hända för då skulle iaf inte jag våga åka eller köra någonsin igen. Det gäller helt enkelt bara att göra vad man kan för att undvika att något händer. Sänk farten, var handlingsbered, respektera andra, visa hänsyn, överskatta inte din egen förmåga som förare, tro inte att "det händer inte mig" osv...


Jag är supernöjd med dagen och tycker att den var lärorik och nyttig på alla sätt och vis. Visst - den kostar 2000 spänn men det är det värt!!


Nu säger jag godnatt för denna gång. Puss och kram.

 
 
Henrik

Henrik

23 november 2011 15:49

Nytt event på gång i Hässleholm. Se till att bli inbjuden. Besök: http://www.korturl.com/retro

http://www.korturl.com/retro

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Månsson - 6 juli 2022 12:39


Halli hallå :) Ja då är vi hemkomna efter en fantastisk vecka i Finland och vi hann bara hem för att vända för att sedan åka på husvagnssemester :) Här har vi det också väldigt bra så jag önskar att vi kunde stanna MYCKET längre! Nå ja nu får vi ta...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 04:05

Dessa bilderna kom inte med i förra inlägget...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 03:55

Hej halli hallå från Hevossalmi :) Vi har åkt tåg till Stockholm (satt med ett supertrevligt par och snackade om allt möjligt på resan så den gick fort), vi tog oss ut till båten utan bekymmer och vi fick åka med Gabriella - finare än så blir det ju...

Av Heidi Månsson - 25 juni 2022 07:34


  Nu närmar det sig verkligen. Jag och min dotter ska snart påbörja vår resa som är så efterlängtad! Jag vill bara få krama om min far, jag behöver få känna att det är verkligt, att det är på riktigt, att min far - min älskade pappa - finns och ...

Av Heidi Månsson - 24 juni 2022 15:03

Nu är nästan allt framplockat så det ska bara ner i rätt väskor. Det har varit lite bökigt att packa både till Finlandsresan och husvagnssemester samtidigt men efter lite pusslande så gick det också. Nu kan vi bara snabbt och smidigt flytta över så...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards