Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Heidi Månsson - 7 januari 2012 20:15

Det är lördag kväll, klockan är 19:41 nu när jag börjar skriva på detta blogginlägg och Fredrik försöker natta Linnea. Det borde inte vara så krångligt eftersom hon inte har fått sova middag idag. Tösen är trött men ni som har små barn vet hur det kan bli när det slår över. För er barnlösa kan jag berätta att övertrötta barn är inte så roliga att handskas med alltid. Det kan bli totalt fel hur man än gör. Det är ett litet vågspel det där med att lyckas pricka in rätt tid för nattning. Det får inte bli för tidigt för då får man hålla på lääääänge med att övertyga dom om att dom är trötta och väntar man för länge så får man ett helsike då med. Nåja, jag hoppas att det ska gå smidigt.


Linnea har den senaste tiden varit rätt så snäll när det gäller tiderna för uppstigning på morgonen. För det mesta har hon vaknat runt nio-tiden eller senare. Det har varit rätt så skönt med tanke på att vi är experter på att komma i säng alldeles för sent på kvällen/natten. Jag undrar dock hur det ska bli på måndag när dagis och allvar börjar igen. Vi lär ju få väcka henne på måndag och kanske de första dagarna men sen kan jag tänka mig att hon kommer in i de nya tiderna och rutinerna rätt snabbt ändå. Hon har ju alltid varit rätt så morgonpigg innan.

Dom stora barnen börjar ju skolan igen på tisdag men jag börjar redan på måndag. Läääääääääääääääääängtar!!


Idag tog jag med mig Fredrik, Linnea och Izzie och hoppade in i bilen. Vi körde till Djupadalsparken så Linnea fick leka av sig lite men hon skulle mest bara kasta sand. Hon åkte lite kana men annars var det inte mycket action på henne. Izzie gillade läget däremot :=) Hon fick springa lös en liten stund och då rejjsade hon runt som en tok och njöt av friheten. Även om Izzie höll sig i närheten av oss så blev jag lite nervös för att hon kanske skulle sticka ifrån oss. Hon kom dock efter lite ropande så det gick bra men hade hon fått välja så hade hon väl kutat runt där än...hehe.

Efter en liten stund for vi på Maxi och handlade mat och sen har vi bara varit hemma och degat. Jag spelade lite Wii fit plus innan och den som säger att tv-spel bara är onyttigt har fel. Jisses vad varm jag blev. Kul är det iaf :))


Robin är kvar hos Johannes och ska sova över där i natt med. Jaha, som vanligt så ser vi knappt röken av vår grabb. Men i morgon borde vi få hem honom hit. Kanske? Kul att han har så mycket bra kompisar! Ja just det när skolan börjar på tisdag så börjar ju Robins kompis Lucas i samma klass som Robin. Lucas, Robin och Johannes har ju lekt ihop förr så det kanske blir dom tre musketörerna nu då :o)


Felicia kommer till oss i morgon igen. Skönt. Ordningen blir återställd! :P  Det är ju liksom så tomt här utan henne så det ska bli jättekul att hon ska vara här varannan vecka igen. Under hela hösten har vi bara haft Felicia här varannan helg av olika anledningar men det har ju liksom fattats något. Nu återgår vi till det normala för oss och det känns bra på alla sätt och vis! Det slog mig dock här om dan att jisses vad stor hon håller på att bli. Den lilla tjejen var ju bara 7 (nästan 8) år när jag lärde känna henne. Nu har hon fyllt 12 år och vill stå med ena foten i vuxenvärlden och ena i barnvärlden. Livet är inte enkelt. Men en go tjej är det vi har. All kärlek till dig Felicia!!


Nu till en helt annan sak. Jag börjar bli lite orolig för Linnea och hennes ätande. Ja jag vet att ingen frisk och "normal" unge svälter sig själv om det finns mat på bordet osv men nu börjar detta bli lite mer belymmersamt än att hon bara låter bli att äta nån gång i veckan. Problemet är att hon vill inte äta någon lagad mat alls. Fick hon välja så skulle Linnea leva på bananer, pastejmacka och mjölk. Vi får inte i henne någon lagad mat, vi får inte i henne kvällsgröten och vissa dagar så äter hon bara frukost sen vill hon inte ha mer på hela dagen förutom en flaska mjölk när hon går och lägger sig... Här om dan åt hon frukost 10:30 och sen åt hon flaska med 210 ml mjölk vid 20-tiden på kvällen när hon skulle sova. Vi fick inte i henne nånting där emellan... Det är frustrerande och jättejobbigt tycker jag. För ett tag sedan så visste man att hon åt iaf pastejmacka så krånglade hon med maten så kunde man iaf få i henne nånting. Nu har hon börjat strula med det med. Dom senaste gångerna så har hon ätit en halv macka. Hon som har klämt två mackor vid samma måltid förut. Vi ska ju till doktorn med henne den 30/1 så vi får väl se då hur hon följer sin vikt och längdkurva. Om tillväxtkurvan inte ser ut som den ska så får vi nog reda på det och så får vi försöka ändra på den här negativa inställningen till mat som hon har. Hur vi nu ska lyckas med det...?


Nej nu är det dax att avsluta. Hoppas att ni får en trevlig lördag kväll. Kram och pöss!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards