Alla inlägg den 15 januari 2014

Av Heidi Månsson - 15 januari 2014 23:47

Jag gör vad jag kan för att bli bättre och jag trodde verkligen att det tänkte vända för det kändes lite lite bättre förut idag men nu är jag tveksam. Får proppa i mig mera Alvedon och hoppas på det bästa tror jag. Jag har ju hört många gånger att det blir som man tänker så nu får jag väl gå in för att tänka positivt med både själ & hjärta för jag vill jobba mina pass i helgen. Jag SKA jobba mina pass i helgen. 


Ibland undrar jag varför jag egentligen håller på med detta? Varför bloggar jag? "Lilla" jag som är så liten och anonym i den stora världen. Jag är ingen kändis, inget modeorakel, ingen supermodell, jag kan inte sjunga och har aldrig varit med i Idol eller på tv överhuvud taget. Jag är inte gift med nån proffshockeyspelare, jag blir aldrig inbjuden på några premiärer osv. Det jag skriver syns inte i media och det hamnar inte på nån topp 20-lista heller över de mest lästa bloggarna. Topp 20? Nää inte topp 100 heller för den delen. Jag blir inte sponsrad för att jag skriver om de senaste sminket eller de senaste trenderna i storstäderna. Jag är en anonym tråkig vanlig svensson som inte har nått vettigt att säga ute i den stora cyberrymden men jag skriver för min egen skull. Det är bara en bonus om någon skulle råka läsa det faktiskt. Jag är inte ute efter läsarrekord för lets face it - då hade jag inte levt i verkligheten om jag hade drömt om det :=)  Men ibland undrar man ändå - what´s the point. Liksom. Ja ja. Jag fortsätter skriva för min egen del och så får ni som vill läsa stå ut med det. Puss!


Idag har det varit lite jobbigt att stå emot sötsuget men det gick ändå. Fick syn på en petflaska i kylen som det fanns lite cider i och det såg sååååå gott ut men jag tog en vindruva istället. Lite stolt över mig själv faktiskt :o) För lite mer än en vecka sedan hade jag inte tvekat att sluka det som var kvar i flaskan. Men för några veckor sedan hade jag aldrig gått med på att gå på bio utan att mumsa på nått gott till heller. Då hade jag haft en stor omgång med popcorn och en stoooooor cola med mig in. Kanske en påse lösgodis också. Jag tror att min hjärna har börjat förstå att jag inte kan hålla på så där hela tiden. Jag har väl börjat inse att det inte är så bra i längden. Det är en sak att VETA det och en annan sak att INSE det. Nått LCHF-freak tror jag aldrig att jag kommer bli för jag tycker om att kunna välja att äta allt från smörgåsbordet så att säga men lösgodis, chips och läsk hör liksom inte till mat. Sådant onödigt vill jag stryka men jag vill inte känna att jag blir bortbjuden på middag och måste sitta där och tacka nej till sådant som jag egentligen vill äta, känna mig oartig för att jag inte äter det som bjuds osv. Jag säger inte att de som äter LCHF eller en viss typ av kost är oartiga eller "petiga med maten" men JAG skulle känna mig så. Jag VILL ju äta utav det goda som livet har att erbjuda. Jag vill bara vara lite duktig och stryka det som är totalt onödigt. En del människor verkar kunna äta allt utan att gå upp ett gram i vikt och en del tittar på en bild i receptboken och går genast upp fem kilo. Jag tillhör den sista kategorin så då får jag ju stryka nått så att jag kan behålla det andra. Prioriteringar kallas det väl? Jag har inte gjort så många sådana val innan så det är väl dax nu.


Har ff ont efter att ha legat ner så mycket. Börjar verkligen förstå hur lätt det måste vara att få liggsår och att det behövs tryckavlastande madrasser för de som blir sängliggandes mycket inom vården. Tänk om vi inte alltid var så underbemannade så att vi han med att göra lite sjukgymnastik med de som är sängliggandes. Tänk vad deras blodcirkulation hade förbättrats och vad risken för liggsår hade minskat. Tänk om vi hade tid och resurser till att massera alla som bor på särskilt boende, gruppbostäder, de som är liggandes på någon vårdavdelning länge osv. Tänk vad lite massage och lite insmörjning av armar och ben hade kunnat göra. Tänk om vi som jobbar inom vården hade tid till att förebygga! Tänk om...


Nä det är väl dax att sova lite till kanske för jag har ju sovit så lite de senaste dygnen. Eller nått. Men ska jag bli frisk så får jag väl följa de råd som finns. Lite mera C-vitamin och lite mera Alvedon först bara så hoppas jag på att få sova som en baby sen, hehe. Natti natti.

Av Heidi Månsson - 15 januari 2014 16:12

Jag tror inte att det finns en led eller muskel som jag inte har ont i. I måndags kväll/natt kom hostan och attackerade mig och sedan dess har jag legat i sängen mer eller mindre hela tiden. Fy tusan vad däckad jag har varit och jag har hostat lungorna ur mig mååååånga gånger. Just nu mår jag lite bättre men det är nog mest Alvedonen som talar. Jag skulle ha jobbat idag men då min andning är rejält påverkad och eftersom jag har feber så kände jag att det inte var läge att gå till jobbet. Fick ringa igår kväll och sjukanmäla mig. Jag är ledig i morgon men sen jobbar jag fredag kväll, lördag delad tur och söndag 7-17. Vet inte riktigt ännu hur jag ska göra men jag har till i morgon på mig att känna efter. Om jag fortsätter med att vila mycket så kanske kanske kanske jag kan hinna krya på mig tillräckligt för att kunna sköta mitt jobb. Håll tummarna!


I måndags kväll/natt när jag precis skulle gå och lägga mig så tyckte jag att jag hörde Linnea tassa omkring vid hallen/toan. Gick och tittade och då hade hon satt sig på toa och sa att hon hade ont i magen. Hon satt väldigt länge på toa och det kändes som att hon hade feber. Sen helt plötsligt började hon hosta och sen började hon kräkas. Misstänker att hon hade någon form av magsjuka men det är svårt att veta säkert då hon brukar kräkas när hon får sin slemhosta och feber. Om det var kräksjuka så gick det över väääääldigt fort för hon kräktes några gånger den natten och sen på morgonen efter så åt hon igen och var pigg och glad förutom att hostan var kvar. Nu sitter hon i soffan och hostar och hostar men det är mera torrhosta och febern har hållt sig borta. Hon säger att hon vill till dagis flera gånger per dag men det får vänta lite till för vi vill vara säkra på att inte smitta nått vidare, speciellt om vi kan undvika att sprida magsjuka vidare. Eftersom att jag inte börjar jobba förrän kl 16 på fredag så finns det ingen anledning till att skuffa iväg lillan till dagis denna veckan utan det är ju bättre att hon får vila och krya på sig helt. Även om hon är feberfri och helt symtomfri från den eventuella magsjukan innan veckan är slut så finns det ju som sagt ingen anledning att riskera nått.


Ja som ni förstår så har jag ju inte kunnat träna nått sen i måndags och jag längtar tills jag kan sätta igång igen. Jag tänker ju naturligtvis avvakta tills jag är tillräckligt frisk så jag inte ställer till med nått och blir sjuk igen osv men det är ju så typiskt att precis när man har kommit igång med träningen så ska sjukdomar komma och ställa till det. Frustrerande - minst sagt frustrerande!


Igår var jag extra glad för att jag hade min surfplatta. Jag låg mest i sängen och tittade på film för det var vad jag pallade med när jag var vaken. Jag han med några filmer igår men ingen som var direkt bra. Det var dock rätt skönt att bara slökolla på en lagom ansträngade film som det inte gjorde så mycket om jag skulle ha somnat ifrån.

Laddade hem lite spel också så jag har lite att pyssla med när orken till annat tryter. Jag börjar dock bli lite rastlös och jag har ont i kroppen av att ha varit sängliggandes så mycket de senaste dygnen. Tror att jag ska försöka ta en dusch nu så kanske jag känner mig som en ny människa sen.


Puss och kram! Ses.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards