Alla inlägg under juli 2014

Av Heidi Månsson - 10 juli 2014 08:58

Nä jag vet att man INTE ska klaga och jag tycker väl inte att jag klagar så mycket heller utan mer konstaterar att på dagarna är det VARMT. Jag fick ju tre fina dagar med sol och bad och det var ju de sista dagarna på min semester så det kunde ju inte ha varit en bättre avslutning på den :)  Sen jobbade jag två dagar och det var vääääääldigt varmt att springa runt på jobbet när det var 28-30 grader hela tiden. Igår var jag ledig och fick förmånen att komma iväg med ungarna till Luhrsjön igen för plask och bad och det ser ju lovande ut idag med när det gäller vädret. Dock så har lilla tösen ont i sitt ena ben så vi får se hur det blir idag. Jag har ju efterfrågat varmt väder, sol och bad men kanske en temp på 23-25 räcker. Inte ca 30 grader - det blir lite lite för bra emellanåt men hellre detta än 15 grader och regn som vi hade innan.

Jag konstaterade iaf igår att det är på morgonen och på kvällen som man får något gjort här hemma. På dagen orkar man inte göra många knop men på kvällen kommer energin tillbaka. Skönt att få lite gjort och tro mig - det behövdes röjjas här! Förstår inte var allt kommer ifrån?? Jag tycker att jag plockar och grejjar mer eller mindre varje dag men det är hela tiden saker överallt. Blä för kaos men idag skjuter vi det åt sidan ett tag till och njuter av solen. Städa kan man göra en dag då det regnar - inte sant? :=)

Av Heidi Månsson - 9 juli 2014 08:54

Jag var inte glad när lillan väcker mig 07.22 för att glatt berätta att det är morgon och dax att kliva upp. Mitt inre ville bara vråla rakt ut med ett stort NEEEEEEEEEJ till svar men eftersom man ibland försöker vara en snäll och god moder så log jag tillbaka och sa -"Ja men visst är det morgon Linnea, men det är en väldigt tidig sådan. Ska vi inte försöka sova lite till?" Vad blev reaktionen på det tror ni? Jo hon tittade med stora ögon på mig och sa -"Men mamma det är ljust ute så nu får man kliva upp". Hon gav sig inte så vi gick och morgonmyste lite i soffan och tittade på bolibompa. Sen är det ju då positivt med att kliva upp tidigt för man hinner ju så mycket mera (om man orkar samla ihop energi nog till att fixa och dona, det är väl inte varje morgon man gör det) så jag har redan tömt diskmaskinen, laddat den igen och satt igång den, tömt tvättmaskinen på tvätt och hängt upp det plus att jag laddade den igen (för tvätt finns det alltid gott om), jag har plockat undan lite grejjer och nästan packat färdigt dagens strandväska :) Ja nu får jag fortsätta med lite fix och pyssel här för det tar ju aldrig slut. Sen ska vi till stranden och njuta av sol och bad. Hoppas att ni också får en bra dag! Kram kram

Av Heidi Månsson - 8 juli 2014 17:28

Timbuktu - Inte stor nog (Alfons Åberg)

 

Alltid är man allt för liten för att hänga med
Att bli ägd av alla större nä jag tycker det är fel
Man får inte vara med i leken man får ingen chans
Fast en vacker dag så ska jag visa alla att jag kan
Allt jag bara hör är stick iväg lille vän dra här ifrån
Det blir bäst om du gör såhär du fattar inte vad vi har på gång
Men jag vet när jag ändå tror men det vill dom inte höra på
Dem säger vänta tills du blir stor då kommer du nog förstå

 

Jag vet att jag är liten nu men snart så blir jag stor
Fast växer alla andra blir jag nånsin stor nog
Att vuxna alltid vet det bästa tror jag inte på
Men dom borde lyssna oftare på oss som är små
Allt jag hörde var nejnejnej lille vän du får inte lov
Det blir bäst om vi gör såhär när du blir större kommer du förstå
Men jag vet redan vad jag vill kan dem inte bara höra mig
Dom säger sitt ner sitt still när jag bara vill röra mig


Alltid är man allt för liten för att hänga med
Att bli ägd av alla större nä jag tycker det är fel
Man får inte vara med i leken man får ingen chans
Fast en vacker dag så ska jag visa alla att jag kan
Allt jag bara hör är stick iväg lille vän dra här ifrån
Det blir bäst om du gör såhär du fattar inte vad vi har på gång
Men jag vet när jag ändå tror men det vill dom inte höra på
Dem säger vänta tills du blir stor då kommer du nog förstå


Av Heidi Månsson - 7 juli 2014 22:18

Ja man ska väl sluta när man ligger på topp va? Är det inte så det heter? Det måste jag ju säga att jag lyckades med rätt bra då :)  Mina tre sista semesterdagar blev riktigt bra med sol, bad och trevligt sällskap och det var precis vad jag behövde för att lyckas återfå max med energi och bli peppad inför fyra veckor med mycket jobb! Härligt :o)


På fredagen åkte jag och Linnea till Luhrsjön med Anna och hennes tre busfrön Alexander, Thilda och Tova. Det blev en toppenbra dag även om jag tyckte att det var lite halvkallt i vattnet.

På lördagen åkte jag och Linnea till Luhrsjön med Jennie & Mikael och deras fyra busfrön Marcus, Dennis, Nathalie och Jasmine och det blev också en toppendag med lite mera bad för då var det liiite varmare i vattnet.

På söndagen fick jag äntligen med mig min familj (de familjemedlemmarna som befann sig här hemma) så jag, Linnea, Robin och Fredrik stack till - *trumvirvel* no no surprises här inte - Luhrsjön :) Denna gången var det ännu varmare i sjön och det blev mycket bad för alla familjemedlemmarna. Linnea lärde sig att "simma" lite under vattnet och vi plaskade loss rejält. Jag fick tjata rätt mycket på Robin för att han skulle följa med men jag tror inte att han ångrade sig efteråt för han hade rätt kul där ute i vattnet när vi höll på att "misshandla" den uppblåsbara giraffen. Behöver jag säga att den uppblåsbara giraffen inte är så uppblåsbar längre? Hehe. Den hade nog inte hållt så länge till ändå för sådana leksaker brukar inte hålla så länge och den köpte jag nog när Linnea var 1½. Det gjorde väl dock inte saken bättre när Robin, Fredrik och jag fullständigt gick bananas och fick alla att undra om vi var totaly crazy... hihi - de skulle väl bara veta... ;)  Ny uppblåsbar leksak ska inhandlas till Linnea och hon ville nog ha en ny likadan giraff men vi får väl se vad vi hittar.


Idag har jag jobbat och jag ska jobba i morgon med men sen är jag ledig på onsdag och torsdag så det blir rätt gött. Tanken var från början att jag och Linnea skulle till Kristianstad på onsdagen då det är barnens dag i Tivoliparken och sen på torsdagen skulle vi till Hästveda marknad då den pågår både onsdag och torsdag. Nu ser det dock ut som att det kommer bli för fint väder för att springa på sådana aktiviteter så det blir nog Luhrsjön igen :))  Jag tänker inte gå på vare sig barnens dag eller marknad i ca 25°C och strålande sol. Varför sumpa chansen till mera sol och bad och gå och trängas med andra i värmen. Nä det kommer fler marknader i sommar och det får gärna vara liiiiiite svalare för att jag ska palla med. Vi får väl se - vädret kan hinna ändra sig men som det ser ut just nu så blir det mera bad och det tackar jag och Linnea inte nej till!! :))


Nä nu tror jag att jag ska avrunda för ikväll och kanske lyckas komma i säng i vettig tid. Notera att jag dock skrev kanske... Inga garantier finns men hoppet är väl det sista som överger människan? Haha. Sov gott alla knasbollar! Ses.

Av Heidi Månsson - 5 juli 2014 00:08

Ja det blev äntligen av - vi fick en dag vid stranden med sol och bad :)  Jag och Linnea körde till familjen Wimborn och Anna plus de tre barnen passade på att följa med och bada då maken jobbade. När vi kom fram så var det si så där med vädret och vi trodde inte att det skulle spricka upp och bli fint men vips så skingrade molnen sig och solen kom fram ordentligt :=)  Barnen var först i och de var minsann inte rädda för att få lite kallt vatten på sig så de plaskade på ordentligt. Det var riktigt kul att se hur de två stora barnen tog hand om de två mindre. Jag försökte få Anna till vattnet så att vi kunde bada men näääää det ville inte hon INTE. Badkruka? Japp! Jag badade iaf som sig bör ;)  Man kan väl inte åka till stranden utan minst ett dopp?!


I morgon sticker vi till stranden igen fast med ett annat gäng. Jag har packat och förberett det jag kan. Nu får jag väl gå och sova så att jag orkar kliva upp i morgon. Puss & Kram. Sov gott.

Av Heidi Månsson - 3 juli 2014 23:54

Packat strandväskan - check! Lagt kylklampar i frysen - check. Längtar tills i morgon - check! Äntligen ska jag och Linnea komma iväg till Luhrsjön och plaska :)  Min semester är nästan slut och äntligen ska det bli så pass fint väder så vi kan åka och bada!! Som jag har längtat efter detta!!


Idag var jag och Linnea inne i city och träffade Jennie, Linnea och Linus. Vi mumsade på Ottoglass men sen när vi skulle gå till en lekplats så kom regnet så det blev en lång stund med bus inne på bibblan istället. Det är tur att det finns en barnhörna där så vi kunde hitta på nånting iaf :=)  Det verkar ligga nått lurt i luften som lurpassar på mig och Linnea för så fort vi ska till en lekpark så börjar det regna...  Nåja, det blev en bra dag tillslut och barnen verkade nöjda när vi skiljdes åt för idag.


Jag fick erbjudande om att testa en kampanj via Buzzador idag som hade med eltandborstar att göra. Jag tackade nej. Man fick köpa dom billigare än det som ska bli butikspriser sedan men det var alldeles för mycket pengar för våran del. Jag gillar inte eltandborstar så jag skippar detta och håller tummarna för att det kommer någon annan lite roligare kampanj snart :o) Snart är det läggdax och då blir det en liten stunds lyssnande på ljudbok innan ögonlocken slår igen. Love Storytel!


Puss & god natt! <3

Av Heidi Månsson - 3 juli 2014 01:33

Tillslut fick jag ordning på den där resväskan och som vanligt packade jag lite för mycket men bättre safe then sorry - det är väl så man säger? Jag, Linnea och Robin åkte till Värnamo i måndags förmiddag och stannade tills sen onsdag eftermiddag. Tänkte först skriva det som att det var onsdag kväll och idag men så såg jag att det är efter midnatt och då blir ordet "idag" inte så rätt...hehe.

Vi hade som vanligt väldigt trevligt och vi han med lite besök i lekparkerna som ligger nära Carin & Bengts hus för att låta Linnea rusa av sig lite spring i benen. Även vi andra (Carin, Robin och jag) fick rusa av oss då Linnea uppskattade springtävlingarna som anordnades på gång och cykelvägarna mellan lekparkerna. Jag började ångra att jag fick igång henne på det men sen kom jag på mig själv och tänkte att jag kommer nog inte få ha springtävlingar med en fyraåring så hemskt många gånger till och så sprang vi lite mera fast jag egentligen inte hade så mycket lust till det från början. Vad gör man inte för sina barn?! Även Robin var med ett antal gånger och sedan när vi kom till en lekpark som har en linbana så hjälpte han lillasyrran att åka den. Han är så gullig mot sin lilla syster yster. Ibland är det riktigt rörande att se hur han offrar sig för att leka på hennes nivå eller ta hand om henne. ibland sker det frivilligt och ibland under lite mera "övertalning" men han är hjälpsam och underbar och man kan ju ana en viss syskonkärlek :)  Det värmer i hjärtat!


Det blev även ett besök i Apladalen och det lär ju bli fler gånger. Nästa gång ska vi ta med oss lite knäckebröd till getterna som man får mata :=)  Linbanan var nog ändå lite mera uppskattad av Linnea just denna gången men jag tror att hon kommer uppskatta Apladalens lekpark mera nästa gång när det förhoppningsvis inte blir så kort besök. Vi hade lite tajt om tid denna gången och det ska man inte ha där. Precis när hon kom igång och hittade nån att leka med där så var vi tvunga att gå. Det är så pass stort där så det tog ett tag för henne att komma igång liksom så det får bli ett besök till inom snar framtid.


Jag har på sista tiden överraskat med att bjuda på lite hemlagat á la Heidi när vi är i Värnamo och hälsar på. Jag tycker att det är trevligt att kunna ge nått tillbaka som tack för allt de gör för oss och jag tycker inte att de ska behöva slita hela tiden för att vi kommer. Det kan ju vara skönt att få bli lite ompysslad också :o) Denna gången bjöd jag på en trerätters middag ihopkombinerad och lagad av mig. Det är rätt så kul att leta recept, handla och överraska med en god (förhoppningsvis var den god) middag. Faten näst in till slickades rena så jag antar att det gick hem hos de som smakade :))


Vi han spela lite sällskapsspel och jag måste säga att Robin är sjukt duktig på frågespel. Vi spelade NE (Nationalencyklopedin) och då ska man svara på frågor i massa olika kategorier och man kan välja bland tre svårighetsgrader och det är tänkt att barn ska kunna välja lättaste nivån för att kunna spela med vuxna men ändå ha en chans. Han utklassar oss alla och väljer oftast svår nivå och ibland mellansvår. Ibland kan han sånt som jag liksom tror att han inte har en chans på. Carin & Bengt är ju rätt så pålästa om det mesta men han klår dom också emellanåt. Hejja Robin! Jag säger bara - se upp för min son!


Som vanligt när vi är i Värnamo så går tiden alldeles för fort men det är tur att vi snart ska tillbaka och då har Lena kommit hem till Sverige från Luxemburg så då får vi träffa henne också. Det har gått ett tag sedan i julas så vi längtar!!


Nu har jag fyra dagar kvar av min semester. Bara FYRA dagar!! Tre veckor har bara svischat förbi... Jag hoppas på att det kommer vara lite bättre väder framöver så att det blir sommar på riktigt och jag kommer ju ha lite lediga dagar även om jag jobbar ca 90% i de kommande fyra veckorna så vädret får ju gärna tajma in de luckorna så att jag kan få åka och bada med familjen :)  Jag håller tummarna för de iaf!


I morgon ska jag och Linnea på lekdejt med Jennie och hennes barn Linnea och Linus. Det ska bli lite glassätande i Ottovagnen och sen nått besök i nån lekpark. Jag hoppas att vi får slippa regn men det såg lite osäkert ut så vi får ladda med paraplyer i väskan. Jag tänkte att jag och Linnea skulle ta ett besök på bibblan också så jag tror att det blir en bra dag i morgon  .


Nä nu tror jag att jag får ge mig för idag. Sov så gott! Puss & Kram.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards