Alla inlägg den 1 oktober 2014

Av Heidi Månsson - 1 oktober 2014 22:33

Visst är det lätt att hamna i en nedåtgående spiral? Visst är det lätt att vara negativ och "älta" sådant som händer för att man "bara vill prata av sig"? Visst känns det ibland som att det krävs så mycket mer energi att vara glad och positiv och försöka hålla humöret uppe trots svårigheter/motgångar. Det är ju bara det att negativ energi föder ju mer negativ energi. Jag har tänkt lite på det där på sistone och jag ska försöka att ändra på vad jag säger och gör så att den positiva energin får mer plats :)  Det gäller ju både hemma och på jobb och var man än är. Jag hörde nämligen min yngsta dotters kommentarer när jag gick runt för mig själv och gnällde i förmiddags på hur det såg ut här hemma. Inte så långt efteråt så kläcker Linnea ur sig samma sak om sitt eget rum. Hon gick runt och muttrade för sig själv där inne och sa "-Aldrig är det städat och fint här inne, alltid ska man behöva städa och städa...suck..." Okej för att ett barn som snart fyller fem år absolut ska kunna hjälpa till att städa sitt rum då och då och det gör inget om man har någon form av ordningssinne men hon ska ju inte behöva "må dåligt" och gå runt och muttra, skaka på huvudet och tänka på sånt när hon är snart fem år. Nä det heter ju att barn gör inte som vuxna säger utan de gör som vuxna gör. Då tror jag att det är betydligt bättre att jag städar direkt istället för att "gnälla" om det så kanske hon gör det också. Om jag pratar positivt om saker så kanske hon gör det också. Om jag kan glädjas över små saker så kanske hon kan göra det också. Om jag sprider positiv energi så kanske det föder ännu mera postitivitet här hemma. Nått att tänka på kanske? Eller ännu bättre - tänk inte så mycket på det - just do it!


Klockan är mycket. Jag slutade jobba sent idag och börjar jobba kl 8 i morgon så nu borde denna kärringen gå och lägga sig men först ska jag varva ner och njuta av livets goda :)  Det blir en kopp te och en liten stund vid tv:n innan jag kryper ner i sängen. Jag hoppas att ni har haft en bra onsdag och att eran torsdag blir ännu bättre :)  Puss & kram!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards