Direktlänk till inlägg 12 december 2014

En vecka till.

Av Heidi Månsson - 12 december 2014 22:06

Det blev inget jobb idag. Det blev ingen förbättring med hostan och eländet utan det vände igen. Vad blev det då? Jo det blev ett besök på vårdcentralen idag. Och ett hål till i plånboken pga inköp av dyr medicin men nu jäklar hoppas jag att denna hjälper! Nu ska skiten ut! Är det förtidigt för vårstädning tro? För man kan ju nästan tro att det är vår ute emellanåt och en del har ju redan ledsnat på julen och julpyntet och längtar tills dom får städa bort julen igen (knasiga människor det finns va?? det är alltså INTE jag som vill ha ut julen). Vid vårstädning slänger man ut allt skit och startar på nytt med ny energi och det hade jag behövt. Jag vet inte vad jag har gjort för ont då mitt immunförsvar är så kasst så att jag hela tiden drar på mig allt skit som seglar runt. Det är frustrerande! Why me??

Jag kom iaf till doktorn som utan prut sjukskrev mig en vecka till och intyg fick jag. Jag fick också lite bannor för att jag hade sprungit runt med detta i så många veckor och gått tillbaka till jobbet mellan varven när jag istället borde ha "ansökt" om sjukintyg direkt och legat kvar i sängen redan första vändan. Lätt å veta då? Jag ville ju tillbaka till jobbet och sköta mitt jobb och ska man alltid stanna hemma för "lite hosta" så kan man ju bli hemma vääääääldigt länge och jag var ju feberfri och allt det där. Med andra ord - tillräckligt pigg för att gå till jobbet å då går man till jobbet. Efter att detta har kommit och gått i fyra veckor så sa kroppen ifrån igen och denna gången fick det vara nog.

Läkaren kunde konstatera att jag med största sannolikhet "bara" har akut bronkit som det så fint heter och det är luftrörskatarr. Jag ska ta den medicinen som jag fått nu (två mediciner som ska tas i kombo med varandra) men jag ska ändå hålla mig vaksam på olika symtom för det är tydligen rätt så stor risk för att jag får lunginflammation tack vare den elaka hostan jag har nu och att det inte låter helt rent i lungan. Det syntes dock inte på testerna nu att det var lunginflammation men det är inte så långt borta sa hon så antingen så har jag haft en som jag redan har lyckats bekämpa själv (inte kostigt att jag varit så däckad...) eller så ligger det en och lurar... Det finns två typer av lunginflammation tydligen och den varianten som hon misstänkte att jag kanske hade/kommer få är lite lurig för den ger inte alltid utslag på proverna. Ja det är bara till å vara uppmärksam då rå. Något penicillin ville hon inte sätta in nu och det ska man ju vara försiktig med så nu blev det Coccilana (hostmedicin) och Betapred. Det är ju just det att Coccilanan dämpar hostan som är lite förrädiskt för får jag då "för stor dos" så ligger skiten kvar och utvecklas till lunginflammation eftersom jag då inte hostar upp det som jag egentligen behöver göra. En avvägning och balansgång det där. Inte lätt när man måste bota det ena och kan ställa till det för sig då genom att få nått annat. Jag tar min medicin enligt ordination och vilar mig så får vi se vad som sker. Fortsättning följer.


Det är tur att det fortfarande är gott om tid kvar till julafton för nu börjar jag få lite smått panik. Jag vill ha allt klart nu. Den nyinköpta julgranen är upp-packad och ska pyntas i helgen. Jag kan sitta i soffan och mysa med en kopp glögg i ena handen och några pepparkakor i andra handen och säga till granpyntarna vad de ska göra :)  I´m the boss over the christmastree-decorations ;)  Eller jag vet! Jag kan vara discjockey och spela jullåtar :o) Hihi. Ja granen ska nog bli pyntat i år med.

Jag fick för övrigt fatt i min efterlängtade trådlösa julgransbelysning till slut. Harald Nyborg hade 10-pack för 199:- så jag tog två sådana så nu får vi se om det blir en hit men det tror jag. Jisses vad skönt att slippa dra de där förbaskade sladdarna med ljus på runt granen och försöka fördela dom jämt när sladden inte riktigt räcker till... Får väl ta ett foto på vår fina gran när allt är klart :=)


Hoppas ni får en bra fredagskväll (det lilla som är kvar av den) och en bra helg! Kram kram <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Månsson - 6 juli 2022 12:39


Halli hallå :) Ja då är vi hemkomna efter en fantastisk vecka i Finland och vi hann bara hem för att vända för att sedan åka på husvagnssemester :) Här har vi det också väldigt bra så jag önskar att vi kunde stanna MYCKET längre! Nå ja nu får vi ta...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 04:05

Dessa bilderna kom inte med i förra inlägget...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 03:55

Hej halli hallå från Hevossalmi :) Vi har åkt tåg till Stockholm (satt med ett supertrevligt par och snackade om allt möjligt på resan så den gick fort), vi tog oss ut till båten utan bekymmer och vi fick åka med Gabriella - finare än så blir det ju...

Av Heidi Månsson - 25 juni 2022 07:34


  Nu närmar det sig verkligen. Jag och min dotter ska snart påbörja vår resa som är så efterlängtad! Jag vill bara få krama om min far, jag behöver få känna att det är verkligt, att det är på riktigt, att min far - min älskade pappa - finns och ...

Av Heidi Månsson - 24 juni 2022 15:03

Nu är nästan allt framplockat så det ska bara ner i rätt väskor. Det har varit lite bökigt att packa både till Finlandsresan och husvagnssemester samtidigt men efter lite pusslande så gick det också. Nu kan vi bara snabbt och smidigt flytta över så...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards