Direktlänk till inlägg 31 december 2014

En ide' till som stannade vid just en ide'.

Av Heidi Månsson - 31 december 2014 01:38

Jag får ofta ide'er på hur jag skulle vilja göra saker, en massa projekt som ploppar upp i skallen på mig men som avfärdas innan jag knappt har tänkt tanken färdigt. Så blev det även med dagens ide'. Jag hade nämligen en tanke om att jag skulle sammanfatta året 2014 med hjälp av bilder. Insåg att det skulle ta för långt tid att välja ut alla bilder och att den tiden hade jag inte innan året tar slut. Klockan är mitt i natten (som vanligt) och jag ska jobba i morgon (idag eftersom klockan är efter midnatt). Jag jobbar 13-21 på nyårsafton! Inte lite surt men nån ska ju vara där å i år föll lotten bland annat på mig. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag behöva en sovmorgon och sen är det då jobb och när jag kommer hem så vill jag ju umgås med familjen och inte sitta framför datorn. Detta är med största sannolikhet det sista blogginlägget för 2014. Jag hade funderingar på att kanske lägga ner bloggen för ibland känns det lite meningslöst att skriva här men samma sekund som jag tänkte den tanken så slog jag bort den igen för detta är min ventil. Jag behöver min blogg så den får hänga med ett tag till :)


Jag har under mellandagsrean försökt att hitta kläder till min femåriga tös som jag tänkte lägga i "växalådan". Tycker alltid det är bra att ha lite kläder i nästa storlek som man sen kan plocka fram när det är dax för det. Då slipper man få sådan panik när man inser att kläderna är för små NU för att ungen har växt i rekordfart över ett jullov eller ett sommarlov. Baskläder funkar alltid oavsett säsong och det brukar alltid finnas till hyffsade priser, speciellt då under reorna. Linnea är ca 118 cm lång och väger väl si så där 24 kilo. Då anser klädkedjorna att man inte är "normal". Ja hon har en utputande mage - det där man brukar kalla "vällingmage" men hon är knappast ensam. Redan på kläderna på avdelningen för "småbarn" i strl 86/92 till 122/128 så skiljer det i storlekarna mellan killkläder och tjejkläder. Tjejkläderna är tajtare och mindre i strl. Hon har 122/128 i det mesta nu så därför tänkte jag gå upp en storlek och då handla 134/140. Glappet mellan 122/128 och 134/140 är jättestort för ni förstår att 134/140 tillhör ju avdelningen för stora flickor. Dessutom så fick jag idag höra förklaringen till varför en tröja i strl 134/140 kan vara mindre på bredden än en tröja i strl 122/128. "Det är nämligen att så pass stora tjejer vill ha tajtare kläder och inte så pass "könlösa" som de är på småbarnsavdelningen. På den lilla avdelningen skapar de som syr kläderna nämligen kläder till barn och bryr sig inte om att anpassa efter kroppsform eftersom barn är barn och stöps i samma form oavsett kön men sen börjar ju hormonerna komma in och då måste ju en tröja vara sydd så att en flicka får plats med bröst och byxor till en kille måste vara större i grenen".

Hormoner? Ja då snackar vi tonåringarna. Men vi har fortfarande ett litet hopp mellan 5-6 år och 13 år. Om man har en lång unge då? En unge som enligt tabellen "ska" köpa kläder på småbarnsavd men de kläderna är för korta - var ska den ungen handla? Eller om man som jag har en lite rund unge då. Var ska hon handla kläder? Eller om man har en unge som enligt storlekstabellerna ska handla lite tajta korta fodral men som inte vill ha det... Ett barn som kanske "trots" sin ålder/storlek/längd/ faktiskt gillar disneymotiv eller Hello Kitty. Kan inte barn bara få vara barn? Varför är det bara killar som ska ha coola och löst sittande kläder? Varför är det bara killar som ska få röra på sig i leken? Varför ska tjejer först vara små smala söta pipinetta stillasittande dockor som mååååååste älska rosa flufffluffiga ballerinakjolar och prinsessmotiv på alla sina försmå och förtajta tröjor för att sedan förvandlas till "sexiga" småtjejer med ännu tajtare kläder. Varför ska alla kläder från filmen Frost finnas på tjejavdelningen? Varför måste alla de kläderna ha nått som utmärker det som tjejigt? Kan inte en kille gilla filmen? Kan inte en kille vilja ha en tröja med Kristoffer och snögubben Olaf på?


De borde faktiskt ta å göra en egen avdelning för barn mellan 5-9 år som är anpassat för den åldern. Jag kan fatta att de som är 10 och upp till 14 (för det är så långt upp i storlek som man SKA handla på barnavdelningen enligt affärernas ålder) inte vill ha vilka kläder som helst. Jag kan förstå att de små tjejerna vill klä sig som de större tjejerna men det börjar gå lite för långt när de som knappt börjat skolan ska klä sig sexigt och i tajta fodral. Allting sjunker längre och längre neråt i åldrarna. Kan vi inte sätta ett stopp för detta på något sätt? Jag försöker spana efter mera könsneutrala kläder emellanåt men ibland vill man ju ha det som är lite mera "flickigt" också. Jag handlar ofta jeans till Linnea på pojkavdelningen för de sitter bättre på henne men det hade ju varit roligt att känna att man kunde välja från båda världarna utan att behöva förklara för sin lilla dotter att hon passar inte in i mallen för vilka barn som kan ha de där kläderna... Inte konstigt att många unga tjejer får problem med hur de förhåller sig till mat och annat som har med kroppen och vikten att göra...


Det finns klädkedjor som har fattat att barn är barn och som gör kläder som alla kan ha. Tex Villervalla. De har måååååånga helt könsneutrala plagg. Deras färger är fina och deras kläder sitter bra oavsett kön på barnet. Fram för mera sådana kläder! :=)


Nu har jag anmält Linnea till simskola för säsong VT 2015. Hoppas att hon kan delta och inte missar 7 av 10 ggr som hon gjorde i höstas. Nej nu får vårterminen gärna vara en tid då vi i denna familjen får vara friska och hinna bygga upp ett immunförsvar. Tummarna hålls för ett friskare 2015! Skåååååååååål!


Nu ska jag gå och lägga mig. Om jag nu inte hinner skriva mera innan året är slut så önskar jag alla i min familj, mina vänner, bekanta, nära & kära, grannar och bybor ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!


Kom ihåg en sak inför 2015 - sprid värme och kärlek så kommer det tillbaka till dig förr eller senare. What goes around comes around :)  <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Månsson - 6 juli 2022 12:39


Halli hallå :) Ja då är vi hemkomna efter en fantastisk vecka i Finland och vi hann bara hem för att vända för att sedan åka på husvagnssemester :) Här har vi det också väldigt bra så jag önskar att vi kunde stanna MYCKET längre! Nå ja nu får vi ta...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 04:05

Dessa bilderna kom inte med i förra inlägget...

Av Heidi Månsson - 28 juni 2022 03:55

Hej halli hallå från Hevossalmi :) Vi har åkt tåg till Stockholm (satt med ett supertrevligt par och snackade om allt möjligt på resan så den gick fort), vi tog oss ut till båten utan bekymmer och vi fick åka med Gabriella - finare än så blir det ju...

Av Heidi Månsson - 25 juni 2022 07:34


  Nu närmar det sig verkligen. Jag och min dotter ska snart påbörja vår resa som är så efterlängtad! Jag vill bara få krama om min far, jag behöver få känna att det är verkligt, att det är på riktigt, att min far - min älskade pappa - finns och ...

Av Heidi Månsson - 24 juni 2022 15:03

Nu är nästan allt framplockat så det ska bara ner i rätt väskor. Det har varit lite bökigt att packa både till Finlandsresan och husvagnssemester samtidigt men efter lite pusslande så gick det också. Nu kan vi bara snabbt och smidigt flytta över så...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards