Alla inlägg den 30 augusti 2015

Av Heidi Månsson - 30 augusti 2015 23:20

Ja nu undrar jag ju lite vad i tusan jag har gett mig in på...? Hur tänkte jag nu? Dax att ta konsekvensen av att inte tänka INNAN man gör nått, hehe. Eller jo jag tänkte lite iaf men inte hela vägen fram. Jag tog inte hänsyn till vissa omständigheter... Hur många gånger kommer jag ångra detta? *skakar på huvudet åt mig själv* Vad gäller detta nu då tänker ni kanske nu. Ja jag ska berätta.

Jag föreslog för Linnea att hon kunde få börja rida om hon ville. Ungen skrek av lycka. Pratade med en ansvarig på en ridskola och dom tyckte vi skulle komma på Öppet hus och prova på stall-livet. Vi var där idag. Linnea "kastades" upp på en rätt så stor häst och alla i gruppen började skritta runt på varsin häst. Det var en jej som ledde varje häst och som hjälpte småtjejerna på hästryggarna så allt gick bra till och så. Instruktören berättar att detta "prova-på-tillfälle" hålls som en vanlig ridlektion så att de får prova hur det verkligen känns att rida. Låter smart. Lika bra att invaggas i hur det verkligen är. Men så helt plötsligt så ska de trava. Trava!! Men va?? Ursäkta - på första "ridlektionen"?? Ööööm haaaallå min tös har typ ridit ponnyridning 4 gånger i hela sitt liv och vet knappt vad en stigbygel är. Än mindre att man ska knipa åt med benen runt hästen för att sitta stabilt i sadeln. Hon är precis som jag född utan balans. Inte skapad för att sitta på hästryggen egentligen. Men nej okej nu ska de trava och där står jag som fastgjuten i marken en bra bit bort och känner paniken växa i kroppen men försöker hålla mig lugn. Framför mig ser jag hur det kommer bli akuten nästa. Hon travar och är på väg att glida av några gånger men räddar upp det med god hjälp av ledaren. De skrittar igen och jag vågar andas igen. Shit pommes. Trodde inte att jag skulle ha hjärtat i halsgropen redan nu. Hehe.


Linnea ser så där megalycklig ut och vill absolut börja på ridskolan. Jag övervägen för en nanosekund att försöka komma på nått annat som hon kan göra istället så jag slipper undan detta med hjärtat i halsgropen varje vecka men inser att kunde jag klara av att rida så kan väl hon. En anmälan görs och ungen tjuter av lycka. Allt känns bättre i en nanosekund - tills jag kommer på att jag aldrig fick bättre balans trots ett antal år på hästryggen. Jag började rida när jag var 10-11 år och det var väl med nöd och näppe som jag överlevde, haha. Visst - jag lyckades undvika akuten men balanssinne, smidighet och styrka som man bör ha när man rider är väl inte direkt nått som ligger i mina gener. Jag hoppas att tösabiten har ärvt mer av den biten från sin andra sida släkten :)


En liten parantes så där som har med detta med ridningen att göra är att Linnea hamnade med i ridskolans fotogalleri, lite skoj. Vill man spana in deras bilder så är det en länk här och Linnea är ungen med rosa tshirt och lila mjukisbyxor om man inte hittar henne så lätt:

http://www3.idrottonline.se/HassleholmsRK-Ridsport/Galleri/OppetHus30augusti2015/


Här kommer lite bilder från dagen från min mobilkamera. Vissa bilder är lite suddiga men det bjuder jag på ;)

                 



Nu ska vi inte springa runt och tokshoppa massor innan vi åtminstonde vet hur mycket allvar tösen menar med detta men jag vill att hon har egen hjälm och väst så det ska vi skaffa. Man får låna det på ridskolan men det finns inga garantier för att hjälmarna inte har fått ta emot många stötar och kanske är skadade utan att det syns. Västar är enklast för det kan vara knepigt att hitta en som passar när alla ska rida samtidigt. Ridbyxor och skor med klack ska införskaffas plus ett par ridhandskar. Vi börjar så och begagnatmarknaden är stor så vi spanar in den först. Sen är vi inga "snobbar" som måste ha allt det dyraste och bästa - tvärtom. Citygross, Ullared och Eko är kanon om man måste köpa nytt. Har fått tag på en hjälm som förvisso var på begagnatmarknaden men bara använd en gång så den bör vara okej. Linnea ska prova den i morgon. Sen hade en vän här i byn ett par ridbyxor som Linnea kunde få så då har vi det klart. Linneas första ridlektion är på lördag och jag tror att vi ska hinna få fatt i allt tills dess :=)


Nu kommer Linnea ha skolgympa på måndagar, simskola på måndagar, gympa på torsdagskvällarna och ridning på lördagar. Ja jisses vad hon kommer röra på sig :=)


När det gäller att röra på sig så står det lite still för min del kan jag ju säga. Jag vet inte vad som har hänt men min fot samarbetar inte riktigt. Stundtals har jag grymt ont och vill bara lägga mig på golvet och skrika, ibland går det lite bättre och ibland går det rätt bra. Jag har en krycka nära till hands för det händer att jag inte kan stötta så bra på foten. Det smällde till i fredags kväll och sen har det som sagt gått lite upp å ner, fram å tillbaka, hit å dit. Jag ska ringa till vårdcentralen i morgon, tror väl egentligen inte att de kan hjälpa mig så jättemycket men det är lika bra att kolla upp det på en gång.


Nä nu blev klockan väldigt mycket innan jag han göra färdigt detta inlägget. Det är ofta så att jag öppnar upp en ruta och börjar skriva och sen kommer det massa annat emellan så inlägget är inte färdigt förrän långt senare.

Det blev iaf dax för att gå och sova så jag säger tack å godnatt. Ses nog i morgon igen.



Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards