Alla inlägg den 20 september 2015

Av Heidi Månsson - 20 september 2015 23:44

Gokväll! Bästa tiden på dygnet är här och jag njuter :)  Musik i lurarna (big surprise va?), lite slösurfande, läser lite bloggar, funderar lite allmänt på veckan som kommer och planerar den lite smått, njuter av en kopp te och av vetskapen av att inte behöva ställa larm till morgonen. Yes! Det är studiedag så ungarna är lediga och jag börjar inte jobba förrän efter lunch. Woooohooo! Nästan värt att fira lite :) Tänk vad ytterligare en dag med lugn morgon kan göra för humöret...


I fredags tog jag och en kompis en tripp till Ullared för att shoppa lite på Gekås. Jag köpte lite diverse som hör hösten och vintern till som lite födelsedagspresenter och höst/vinterkläder med mera. Det blev inte nån jättestor shoppingomgång för jag försöker sprida ut det lite under hösten då det blir så mycket på en gång annars. Höst och vinterkläder är inte så billigt och speciellt med tanke på alla ytterkläder som behövs. Vår/sommar är lite billigare. Krävs inte lika mycket av dom kläderna heller. Hittade en vinterjacka och täckbyxa till Linnea som jag tyckte var superfina och verkade bra så vi får väl se om det kan funka. Hon har faktiskt inte provat det ännu men tänkte att hon ska få göra det i morgon.

Det blev lite grejjer till hennes ridning också för det verkar inte som att hon tänker ge upp den iaf :)  Ett par tunna ridstövlar som hon har nu räcker inte långt när kylan tränger på så det blev ett par fodrade ridskor och en jacka som hon kan ha då man inte direkt vill ha samma i skolan som när man håller på med hästarna. Kan ju finnas nån i skolan som är allergisk. Jag tänkte att hon ska få prova jackan tillsammans med ridvästen så jag ser om hon kan ha jackan utanpå eller om hon måste ha den innanför. Det bästa är ju om västen kan sitta så nära kroppen som möjligt.

Jag köpte även ett par helskodda "riktiga" ridbyxor till Linnea för de andra som vi har fått/köpt billigt är bara knäskodda och det känns inte som att hon får bättre grepp liksom. Dessa som jag hittade på Gekås är verkligen skodda med nått material som gör att hon sitter bättre i sadeln.


Ja på tal om ridningen så var det dax för en dejt med hästapållarna i stallet igen i går. Linnea fick rida på Doris, en pigg och glad häst som trippade på med snabba hovar så det gällde att hänga med. Doris kändes som en kanonbra häst för Linnea :)  Storleksmässigt kändes hon kanon och Linnea verkade gilla henne på alla sätt och vis även om Linnea själv säger att hennes favvohäst är Donna. Nu har hon provat rida tre olika hästar på ridskolan och det är ju alltid bra att få prova lite olika. Betty red hon ju barbacka på och jag tror att Betty tappade i poäng bara därför. Inte hästens fel att det inte är lika bekvämt på en bar hästrygg som med sadel men det bryr sig inte Linnea om. Hehe. Knasboll till tös man har!

Denna ridlektionen red de ut på en liten tur i skogen. Föräldrarna hjälper till att leda hästarna så gott de kan och annars hoppar "värdinnorna" in. Värdinnorna är de mer erfarna ridskoleeleverna och de hoppar in och hjälper till i utbyte mot lite extra ridlektioner som bonus. Ett bra sätt för alla parter tycker jag. Jag hjälpte Linnea på den lilla skogsturen men sen när de kom tillbaka till paddocken och skulle trava så fick jag bli avlöst av en värdinna så jag kunde vila foten. Linnea satt kvar i sadeln under hela traven båda gångerna och jag är så stolt över min flicka <3 Ska bli kul att följa hennes utveckling på hästryggen :o)


I går bytte vi soffa. Äntligen fick vi den ärvda "nya" soffan på plats och det blev inte så tokigt. Det svåraste var att lära hundarna att de ska stanna på golvet. Inte för att de inte lyssnade utan snarare för att det är så mysigt att ha dom brevid sig i soffan och så glömmer man liksom bort sig. Helt plötsligt i ett obevakat ögonblick så hoppar de upp så nu gäller det att ha koll och kan vi inte ha koll så får vi stänga vardagsrumsdörren. Är inte så förtjust i det av flera anledningar så det blir kanske till att skaffa en grind att sätta för istället. Får se hur det blir.

Den gamla soffan står ihoptryckt i vardagsrummet i väntan på beslut var den ska ta vägen. Felicia ska eventuellt ha den på sitt rum men hon får inte plats med hela. Vi vill inte slänga den för den vore ju kanon som första soffa när man har flyttat hemifrån och det gör ju förmodligen våra tonåringar inom relativt snar framtid. Vi har ingenstans att förvara den där den får plats och inte tar skada av fukt osv så får den inte plats på Felicias rum så får den nog åka ut. Grubbleri grubblera. Får se hur det blir.


Idag har Linnea varit på kalas. Det var en klasskompis som fyllde år och de hade kalaset i gympasalen på skolan. Nästa vecka är det dax igen och det ska också vara i skolans gympasal. Tankarna snurrar angående Linneas kalas. Det är snart bara en månad kvar så det gäller att planera lite nu. Hon vill ha discokalas - det har hon bestämt - men sen har vi inte kommit så mycket längre. Eller jooo Linnea sprutar ur sig ideér men det är inte alltid som de är så genomförbara på nått hyffsat enkelt/bra/billigt sätt. Linnea har ju inte direkt koll på det där med vad som krävs för att fixa ett kalas. Vi ska spåna vidare och se vad vi kan fixa.


Jag har fallit dit. Yepp jag erkänner. Jag är lite sen på att haka på vissa grejjer och "trender" som kommer men nu är jag fast iaf. Jag köpte en sån där målarbok för vuxna och lite pennor på Gekås och idag målade jag första sidan. Avkopplande. Terapiarbete. Kanon för hjärna, hjärta och själ <3. Att pyssla & skapa har väl alltid varit bra för att släppa alla tankar. Det får bli mer av den varan i morgon.


Nu är det dax att låta huvudet vila på kudden. Sov så gott mina vänner. Hoppas att ni får en bra måndag och således en bra start på veckan. Puss! <3

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards