Alla inlägg den 1 januari 2016

Av Heidi Månsson - 1 januari 2016 23:53

God fortsättning på det nya året får jag väl börja med :)  Har ni vant er ännu? Ja vid att säga och skriva 2016 alltså? Jag kan ju säga så här att jag brukar få koll på det lagom till midsommar ungefär så förvänta er inte nått annat från mig i alla fall, hehe.

Hade ni ett bra avslut på 2015? Hade ni en bra jul och ett trevligt nyårsfirande? Överlevde ni mellandagsreor och släktmiddagar? Jag han ju inte med bloggen alls (som kanske några få konstigt trogna läsare kanske märkte) och jag hade ju så mycket som jag ville skriva om. Nu så här i efterhand när jag satt och tänkte på hur jag skulle summera jul och nyår så ville inte orden komma i nån vettig ordning så det blir väl bara rappakalja men jag ska försöka mig på en någorlunda vettig summering. Jag tar dock bara vad som har hänt sedan jag skrev sist för någon slags summering av hela 2015 tror jag inte blir bra...


Det känns som att jag mest jobbade mellan den 18/12 och 24/12 men så himmla mycket jobbade jag inte egentligen. På jobbet iaf. Det var ju en hel del förberedelser här hemma så det blev en del fixande och trixande innan allt var i ordning men bra blev det tillslut :=)


Den 22/12 var det dax för Linnea att gå till tandläkaren och hon var så duktig så duktig!! Den lilla tjejen börjar bli så stor på så många sätt!


Den 23/12 kom Robins farmor och farfar farandes från småland och Robins faster Lena kom från Luxemburg (eller egentligen från Malmö där hon hade pausat för att träffa goda vänner innan vistelsen hos oss men ändå). Jag jobbade 8-14 och sen gjorde jag lite sista-minuten-ärenden innan jag hämtade upp Lena på tågstationen vid 16-tiden så det var tur att Fredrik och barnen var hemma när smålänningarna kom.

Nu var alla som skulle fira jul med oss den 24 på plats och det var rätt så skön känsla. Min man Mästerkocken Fredrik fixade god mat (som vanligt - jag är bortskämd!) och vi hade en väldigt trevlig kväll. Önskade bara att Felicia också kunde vara med oss men hon och Nico hade fullt upp. Det är deras första jul där de skulle fira på 3 ställen så den 23/12 var de hos Felicias mamma, den 24/12 hos Nicos familj och den 25/12 här med oss (återkommer till det).


24/12 Juuuuuuuulaftooooooon är här! Ja då var det alltså dax. Den stora dagen som alla har väntat på. Alla förberedelser, allt mat som ska handlas, all städning, pyntning, julmusik som sätter sig som seg kola i öronen på en, knäcken som man blir lite lös i magen av, all glögg man bränner tungan på, julklappar som ska slås in mitt i natten när endast tomten är vaken - ja förberedelserna är många. Försöken att komma in i julstämningen är många. Det är ju så mysigt men ack så synd att julstressen ska "förstöra" det hela så pass mycket. I bland undrar jag om det är värt det men jag kommer fram till samma svar varje år - ett rungande JA!! Det är absolut värt det!! Jag kommer förmodligen svära lika mycket nästa jul över allt som ska fixas men även om det är så mycket ståhej för så "lite" så är det värt det. Julaftonsfirandet varar ju oftast bara en dag men även om det bara vore några timmar så är det värt det. Varenda försök till att skapa julstämning är värt att kämpa för.


Vi åt det stora julbordet vid 13-tiden och sen var jag ju tyvärr tvungen att sticka till jobbet några timmar. Jag skulle egentligen jobba 13-21 men med lite fixande och trixande och tack vare underbara vikarier så slutade det med att jag bara skulle jobba 14:30-18:30. Ganska mycket mindre antal timmar som jag behövde vara ifrån familjen. Slutresultatet blev dock att jag kunde sticka hem ytterligare lite tidigare så jag han få rätt mycket tid med familjen på julafton :o)


När jag kom hem så tog det inte så jättelång tid innan den rödklädde mannen kom på besök och Linnea hoppade upp och ner av glädje och tjöt av skratt. Hon visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen :)

Klapparna delades ut och jag tror att alla blev nöjda med det de fick. Det verkade ju helt klart så i alla fall! :=)

Julaftonskvällen var sedan rätt lugn och vid 22:30 ungefär stack jag, Carin & Lena på midnattsmässa i en av stadens kyrkor. Det har blivit en tradition att jag är med sedan julen för 4 år sedan när jag hade skaffat körkort. Jag tyckte det var så roligt att få köra bil och kunna ställa upp och köra andra som behövde skjuts och eftersom att jag ändå var nykter så kunde jag ju lika gärna vara Carins och Lenas chauförr. Tänkte jag. Men så kunde jag ju inte sitta i bilen i en timme och vänta på att dom skulle bli klara så då kunde jag ju lika gärna följa med in och sen tyckte jag att det var lite mysigt så då fortsatte jag att haka på de kommande jularna med. Jag som inte är så jätteförtjust i att gå i kyrkan annars - där ser man hur det kan bli!


Den 25/12 blev en lugn och skön dag. Så som det ska vara. Vi började med brunch (bestående av julmat), sen firade vi med Felicia och Nico på eftermiddan när de hade kommit och julklappsleken han vi ju också med. På kvällen dissade vi julmaten för vi var redan lite less på den och så beställde vi pizza. En bra juldag tycker jag!


Den 26/12 åkte vi först Carin, Bengt och Lena till Värnamo och några timmar senare satte jag, Fredrik, Robin, Linnea och vovvsingarna oss i våran bil och så körde vi till redan nämnda stad. Fredrik (och Izzie) for hem med tåget dagen efter eftersom att han var tvungen att jobba måndag-tisdag. Jag, Robin och Linnea (plus Kamille) stannade kvar tills på tisdagen. Vi fick några mysiga mellandagar tillsammans där vi spelade lite sällskapsspel, åt god mat och njöt av ledigheten.


Vi kom hem tisdag eftermiddag och det var inte med jättemycket marginal innan jag skulle fara till jobbet och sen jobbade jag då kväll/natt. Den 30/12 plockade jag upp Felicia för att vi skulle kunna åka bland annat till Hästveda och proviantera och sedan skulle vi slåss på Maxi med alla andra. Det vankades nämligen fin middag och gästerna var Nicos mamma Jennifer, två av Nicos bröder och så Jennifers bror. Vi hade en MYCKET trevlig kväll med god mat, trevligt sällskap och mycket skratt! Felicia har valt en väldigt trevlig kille och han har en väldigt trevlig familj :o) Det låter kanske smörigt men det är verkligen så. Vi är glada för att det funkar så bra oss alla emellan och speciellt nu när det ska komma en liten knatte som liksom binder ihop familjerna. Hade varit betydligt mer kämpigt om vi inte hade gillat varandra alls.


I går var det nyårsafton. Jennie med familj, Anna med familj och våran familj skulle fira ihop. Anna och Torbjörn ville hålla i firandet och det fick dom gärna och vi hade en underbar kväll! Tyvärr så var inte Felicia och Fredrik med men jag fick iaf med mig två av mina familjemedlemmar och det är ju alltid nått :)  Jag är så glad för att Linnea, Jasmine och Tova kommer så bra överens också nu när de går i samma klass och vi mammor umgås.

Det var en riktigt trevlig kväll och alla barnen klarade att hålla sig vakna till det magiska tolvslaget så de kunde se fyrverkerierna och tjuta Gott Nytt År till alla :=)


Det nya året är här. Nytt år. Nya tag. Nya mål. Nya drömmar. Låt oss göra 2016 till ett bra år!


Puss & kram <3

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards