Alla inlägg under mars 2010

Av Heidi Månsson - 21 mars 2010 23:19

Borta bra men hemma bäst :)  Det är så himmla enkelt men oj så bra det stämmer. Åtminstone för mig. Jag kan ju bara tala för mig själv i detta fallet.


Vi har ju varit i Lindbyvärn i helgen och passat massa söta gosiga djur åt Fredriks pappa plus sambo. Dom har ett väldigt fint hus så det var ju inte så fel att bo så för en helg men det ska bli sååååååå skönt att få sova i sin egna säng inatt. Deras säng var asjobbig att sova i tycker jag men det där med säng är ju en vanesak. Dom som är vana den sängen tycker ju att den är jättskön. För min del var den alldeles för hård. Alldeles alldeles för hård. Så jag har rätt så ont i ryggen nu...

Annars har det gått bra i helgen. Det var skönt att slippa alla "måsten" här hemma men dom fanns ju kvar tills vi kom hem i stället. Tyvärr. Hade nästan hoppats på att någon liten magisk älva skulle komma och trolla bort detta kaos men icke sa nicke. Taskigt läge...


Linnea har verkligen smaskat i sig broccolipureé som bara tusan. Det tyckte hon verkligen om! Potatis gick ner det med. Hon slök alltihopa med hull å hår. Härligt!

Hoppas att hon fortsätter så :)


I morgon är det dax för ett besök på BVC för att gå på föräldragruppsträff. Ska bli kul.


Nehej dax att sova nu. C U. Kram.

Av Heidi Månsson - 20 mars 2010 09:16

Det finns hopp, jag lever fortfarande. I allra högsta grad. Det är bara så att jag har blivit småbarnsförälder igen - om nu någon skulle ha råkat missa det :) Det lilla söta underbara barnet tar så pass mycket av min energi så när väl tiden finns för att blogga så finns inte lusten. När lusten att blogga infinner sig så finns oftast inte tiden till det. Så är det att ha en liten bebis. Men jag skiter gärna i att blogga. Min bebis är så söt, så go, så charmig, så härlig och så enormt mysig så alla sånna där mindre nödvändiga saker sjunker väldigt långt ner på prioriteringslistan just nu. Linnea är så liten och behöver mig och så får det vara. Det kommer ju bara säga tjoff så är hon lika stor som sina storasyskon är just nu. Då kommer hon vara lika "självgående" som dom är på dagarna och tiden för att hinna blogga kommer finnas igen. Just nu så får jag helt enkelt skriva när jag hinner så ni som läser får stå ut med att min sida inte uppdateras så ofta.


Just nu befinner jag mig i Lindbyvärn med min familj. Fredriks pappa plus sambo har ett superfint hus här som vi lånar över helgen. Hasse och Lotta for på en minisemester och dom har två stycken urmysiga vovvsingar och två söta katter som behöver lite mat och tillsyn så då hamnade vi här :)


Det har hänt suuuuuuupermycket sedan jag skrev här sist. Vet inte om jag kan återberätta allt och även om jag försöker så kommer jag säkert glömma hälften iaf men jag tänkte försöka uppdatera er lite iaf.


Vi kan väl börja med Linnea. Hon är nu lite mer än fyra månader gammal. Hon växer så hon knakar :o)  Sist vi var på BVC så vägde hon 7010 gram och var 64,5 cm lång. Det var ju nu vid 4-månaderskollen. Hon har strl 68 i kläder nu.

Vi har varit på öppna förskolan och babycafé några gånger. Dagarna går så otroligt fort där hemma men det är roligt att ha något att göra ändå. Att bara sitta hemma hela tiden lockar INTE mig. Just nu så är det ju liksom inte för Linneas skull som vi åker på aktiviteter utan för min skull. Jag tror stenhårt på det där med att om jag mår bra så mår Linnea bra och tvärtom.


Vi är även med i en föräldragrupp via BVC. Det ordnas träffar med olika teman. Förra gången vi var där så var det babymassage som vi fick lära oss lite om. Jag kan det redan eftersom jag gick på det med Robin när han var liiiiten plutt men det är ju alltid roligt att få träffa fler föräldrar som har barn i samma ålder. På måndag (den 22/3) så ska vi träffas igen och prata om det här med smakportioner och vad som är lämpligt att ge små babysar som ska lära sig äta. Dom flesta i gruppen är ju nyblivna föräldrar och det är inte så lätt ämne detta med mat. Jag kommer ihåg det mesta från när Robin var liten men det är ju alltid skönt med en liten uppfräschning av minnet plus att saker och ting förändras.


Linnea har redan fått smaka på lite olika saker som tex morotspureé, broccolipureé, potatispureé och gröt. Gröten var för mastig förmodligen för hon fick nog lite ont i magen av den. Det är ju sån där bebisgröt som är ok att ge från 4 månader men Linnea verkar ha lite känslig mage så vi får avvakta ett tag till och testa igen sen. Grönsakspureérna har hon gillat och smaskar i sig med god aptit. Potatis var så där men den var faktiskt blandad med majs så jag ska testa med att dela upp det så kanske hon tycker om det mera.

Att dricka vatten ur nappflaska var först lite konstigt men det har hon fått grepp om nu. Kul att se utvecklingen !


Linnea kan rulla runt på båda hållen nu. Det har hon lärt sig senaste veckan så hon är fortfarande lite osäker ibland på hur hon ska få till det så att inte armarna hamnar ivägen för henne. Det är ju dock så att lägger man henne på fårfällen eller en filt på golvet så ligger hon ju inte still på samma ställe längre. Här om dagen så la jag henne där och så gick jag ut i köket för att hämta nått och kommer in i vardagsrummet igen - då hade Linnea lyckats att vända sig från ryggläge till magläge plus att hon hade snurrat runt lite också. Spännande spännande... Det är ju liksom nu som man börjar märka att det sker mycket saker i hennes utveckling. Innan har det ju varit så små saker som man kanske inte tänker på på samma sätt.


Jag har slutat att amma. Det var ju INTE mitt beslut om vi säger så. Linnea ville att maten skulle komma fortare än vad den gjorde så mina bröst dög inte längre. Vi fick ju börja med att ge henne ersättning som ett komplement när maten jag hade inte räckte till. Sedan tog det ju inte lång tid innan hon fattade att om man åt från en nappflaska så kom maten fortare och mätt kunde man få bli också så då började hon att trappa ner på amningen och gick mer och mer över till flaskan. Denna veckan var det över helt. Det känns lite jobbigt faktiskt men det är väl bara till att acceptera att det är som det är. Jag tänker inte försöka tvinga henne till att amma om hon inte vill det. Jo jag vet att det heter amma för mig och dia för henne men det låter sååååå fånigt tycker jag. Dia är nått som djur gör. Amma låter mer som nått människor gör. Det är iaf tur att det finns bröstmjölksersättning då det sinade väldigt fort i brösten. Jag tänkte ju att om hon nu ska äta från flaska så kan jag ju pumpa ut då å så kan hon iaf få riktig bröstmjölk. Icke sa nicke att det gick som jag ville. Jag pumpade och pumpade och pumpade... efter en stund hade det kommit 15 ml... När Linnea fortfarande ammade så kunde jag ju få ut 150 ml på en rätt så kort stund. Nåja - som sagt så är det tur att det finns ersättning!


Nu tänkte jag berätta om det största som har hänt sedan sist. Linneas dop. Den 6/3 var det dax för den stora dagen. Vi höll till ute i Brönnestads kyrka. Dopet flöt på bra och Linnea var sååååå duktig. Hon bara log och skrattade hela tiden och hade ingenting emot att få vatten på sitt huvud :)  Hon har tre stycken faddrar - Lena, Monica och Jenny. Lena är Robins faster och Linneas "moster" (på låtsas iaf). Monica är en myyyyyycket god vän till mig. Vi lärde känna varandra under tiden jag bodde i Värnamo. Jenny är också en myyyyyyyycket god vän och vi har känt varandra i över tio år nu. Alla tre blev stolta faddrar !

När själva dopakten var över så hade vi en liten överraskning planerad. Liten och liten förresten.. det kan ju diskuteras ;)  Jag och Fredrik hade i största hemlighet planerat in en liten vigselakt så vi lyckades med hjälp av prästen att få gästerna att sitta kvar, gå ner i ett rum i kyrkans källare och byta om till brudklädsel och sedan komma in i kyrkan till brudmarschen. Det fanns någon utav gästerna som hade anat ett och annat men det var ganska många som vi verkligen hade lyckats hålla det hemligt för :))  Det var roligt med en liten kupp. Gifta blev vi och nu är man då Fru Månsson den yngre ;)  Robin var "bestman" och bar ringarna på en kudde och Felicia var "tärna" och hade ansvar för buketten. Egentligen när det gäller barn så heter det ju att dom är brudnäbbar om man ska vara korrekt. Sedan så hade vi invigt Jenny (en av faddrarna) i våra planer också för hon var också tärna. Felicia och Jenny hjälptes åt att hålla Linnea för hon var ju också med under vigselakten. Hon var ju minsta brudnäbben :)


Efter dop och vigsel så hade vi "dopkaffe" som serverades i Johannesgården ute i Tormestorp. Det var inte bara tradiotionellt dopkaffe utan vi bjöd på mat först. Det kändes lite mer festligt så det blev Tacopaj, sallad och bröd. Sedan serverades det doptårta, bröllopstårta, sockerkaka och bullar. Vi hade fått god hjälp av Fredriks pappa Hasse och sambon Lotta att göra pajer, Fredriks storasyster Jenny med familj hade bakat bullarna, Fredriks mamma Ulla gjorde salladen och Robins farmor Carin hade bakat sockerkakan. Kalaset blev jättelyckat!

Linnea fick jättefina doppresenter :)  En bokhylla ska nu införskaffas till hennes rum så att vi kan få upp grejjerna. Vi håller på att fixa i ordning hennes rum och sakta men säkert tar det form. Det är ju ingen jättebrådska eftersom hon är så liten än så hon behöver ju inte ha rummet av den anledningen men det är ju roligt att göra fint till henne och någonstanns ska ju alla hennes grejjer få plats.


Nej nu tror jag att det är dax att göra frukost. Klockan är rätt mycket och magen kurrar. Kram på er där ute i sajberspejjs !

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards