Alla inlägg under augusti 2009

Av Heidi Månsson - 30 augusti 2009 22:28

Tiden går fort ibland, denna veckan har bara susat förbi tycker jag.


Höstterminen med simskolan började idag och det verkade som att Robin tyckte det var kul att vara tillbaka där. Den stora skillnaden var ju att nu ska dom vara i stora 25-metersbassängen varje lektion istället för i mellanpoolen. I den bottnar dom ju överallt så då känns det ju tryggare för dom men nu ska dom alltså ta steget ut och våga lita på sina kunskaper också och våga simma där man inte kan ställa sig upp så fort det blir lite kämpigt. Idag hade dom fått använda sig av halva poolen så den riktigt djupa delen väntar dom ju med så klart tills dom är helt säkra. Det är ju hög tid att lära sig simma helt nu så det känns bra att Robin är på väg. Han har klarat tio meter i sträck så jag vet att han är på god väg. Det gäller mest att få in koordinationen och uthålligheten.


På eftermiddan kom en klasskompis till Robin hit och dom spelade väl mest Wii - surprise :)  Kul att det är så många olika i klassen som ringer och frågar efter Robin och vill leka. Han har minst fem stycken i klassen som vill vara med honom på fritiden. Känns väldigt bra. Det är ju så enormt viktigt att det funkar i skolan juh.


Felicia kom hem från faster Hannah idag. Inte en enda valp hade lilla voffsingen Doris klämt ur sig. Dålig stil Doris! :o)  Nu kommer hon säkert att passa på när Felicia inte är där inatt eller nått. Ja ja vi får väl se när hon behagar valpa. Den som väntar på nått mysigt väntar alltid för länge :=)


Jag har mest pillat med mina foton och fotoalbum idag. Ligger "bara" två år efter när det gäller albumen... hehe. Skönt att komma ikapp lite mer, lika bra att passa på att pilla med sånt nu när man har tid. Har inte haft så mycket ork till nått annat då jag har haft sammandragningar i stort sett hela dagen. Det är rätt jobbigt faktiskt för man tappar mycket energi och man vågar ju inte springa runt å dona heller för det gäller väl att vila om jag förstått saken rätt. Vill ju inte få värkar åxå... inte redan...  Än så länge tror jag allt är i sin ordning men lite orolig var jag ett tag när det tog i som värst. Nåja det löser sig sa hon som sket i vasken ;)


I morgon är det sista Augusti. Milde tid. Nyss var det ju påsk... Jag hinner inte med... Ett tecken på att man börjar bli gammal eller ? Å snart sitter man med en bebis i famnen och tiden går ännu fortare. Vojne vojne :)


Nej nu är det nog dax att gå å sova snart. Får se om jag får sova nått inatt... Kram på er !

Av Heidi Månsson - 29 augusti 2009 09:59

Ja men god morgon då. Nu bestämde sig min kropp för att sängen inte var något bra ställe längre. Har superont i båda höfterna, hela ryggen värker och det kändes ungefär som att jag skulle få liggsår om jag låg kvar. Har ju sovit rätt länge inatt så det kan jag ju inte klaga på iaf. Tror att jag har sovit rätt så bra med om man bortser från alla toabesök och konstiga drömmar. Det är ju en liten bebis som ligger där inne och gör allt i sin makt för att mamma ska gå upp å vanka omkring för då sover ju den bättre när det gungar så där skönt. Att ligga å pressa på min urinblåsa är tydligen vääääääääldigt roligt... Det är en "skitunge" redan nu där inne ;)


Det blev mysigt och bra igår kväll. Sambon kom hem rätt så sent så vi stack iväg och käkade middag på Cats och sen var det bara att gå raka vägen in till filmen. Beck - i stormens öga hette den. Den var bra ! Gillar ni Beck så måste ni se den!


Idag har vi ingenting inplanerat alls så vi får se vad det blir. Robin har ju sovit hos en klasskompis inatt och ska direkt därifrån till en annan klasskompis som har kalas idag. Vi ska hämta hem honom sen klockan 15. Felicia stack ju till faster Hannah igår för att ha valpvaka i helgen så henne får vi nog inte hem förrän imorron. Förutom att vi verkligen måste handla mat så vet jag inget speciellt om vad dagen har att erbjuda. Får väl se vad det blir.


Nej nu kurrar det i magen - dax att fixa frukost. Ha de bra idag! Kram

Av Heidi Månsson - 28 augusti 2009 08:58

God morgon. Fyyyy fasen vad trött jag är just nu. Verkar som att jag har kommit in lite grann i en trötthetsfas igen i graviditeten. Morgonen och eftermiddan är värst. Sitter och nickar till hela tiden om jag liksom inte verkligen sysselsätter mig med nått vettigt. Sitter jag vid datorn eller tv:n eller nått sånt så somnar jag... Det kanske blir bättre snart då jag får upp mitt järnvärde igen, får väl se.


Ikväll är vi barnfria :)  Robin ska följa med en klasskompis hem direkt efter skolan och sen ska han sova över där inatt. Felicia kommer till oss idag men blir inte så långrandig alls. Hon ska till faster Hannah och ha valp-vaka :)  Hannahs lilla hund Doris väntar tillökning, spännande juh!

Jag har bokat bio-biljetter till ikväll så vi ska gå å se den nya Beck-filmen. Lika bra att passa på att gå på bio nu innan bebisen kommer för sen dröjjer det väl ett tag innan man vill lämna ifrån sig en sån liten krabat.


Idag kände jag av en hel del sammandragningar när Robin och jag gick till bussen och det blev inte direkt bättre när jag skulle hem igen och det var dax att knata upp för våran backe. Det gick vääääääldigt sakta uppför idag. Nåja, det är väl inte så konstigt att det börjar kännas nu. Är ju ändå bara lite mer än 2 månader kvar... Helt sjukt... jag tror inte att jag har fattat det riktigt ännu. Vi ska ha en bebis snart! Jösses. Vad har vi gjort?!? Hehe.


Igår kväll tittade jag på filmen "en Shopaholics bekännelser". Den var riktigt bra :) Rekomenderas, speciellt till alla tjejer där ute som gillar roliga men lite lagom gulliga och romantiska filmer. Den var väl rätt så förutsägbar men det gjorde liksom inget :o)


Nej nu tror jag att det är dax för lite action här hemma. Ska dra fram snabeldraken och låta den suga lite ;) Ja - dammsugaren alltså! Det ligger kilovis med grus på hallgolvet för Robin envisas ju med att släpa hem halva grustaget från skolgården. Han som är så noga med så mycket annat när det gäller kläder kan gå med halva skon full med sand och grus men märker liksom inget. Han stör sig inte på det så att han stannar och tömmer skorna... Knäpp unge! Sen när han kommer hem så hamnar det på golvet istället. Jag har tjatat på honom om att han ska tömma skorna där ute innan han går in men det glömmer han bort och jag kan ju inte stå dörrvakt hela tiden. Har kanske nått annat jag måste/vill/bör göra på dagarna :=)


Som sagt, dax att städa lite. Hoppas ni får en trevlig fredag och helg ! Kram.

Av Heidi Månsson - 27 augusti 2009 14:08

Full fart i vardagsrummet är det som gäller idag. Robin fick med sig en klasskompis hem idag efter skolan och nu sitter dom där inne och spelar Wii. Dom verkar ha väldigt trevligt :)  Om en stund ska vi fika lite glass och sen tänkte jag kasta ut dom en stund. Kan ju inte bara vara inne i detta fina väder !


Det blev ju en runda på stan idag med. Shoppade gardiner till två rum och så passade jag på att hyra film. Är ju ensam ikväll då sambon är i Danmark och jobbar så då tänkte jag slå mig ner i soffan och ha myskväll för mig själv i lugn och ro. Ska faktiskt bli rätt så skönt. Kanske fixa en kopp te och tända några ljus. Myyyyys :)

Vid lunchtid kom kompisen Anna till stan och det blev en kort men intensiv "dejt" :=)  Vi käkade varsin grillad baguette och snackade lite. Man får ju liksom lov att uppdatera lite vad som hänt och inte hänt när det är så länge sedan vi träffades sist... Måste bli ändring på det där med antalet träffar per år !


Passade på att beställa tid för klippning med. På tisdag blir det till att kapa av kalufsen...det är VERKLIGEN dax ! Det blir lite slingor med inför hösten. Mitt hår har en tendens till att mörkna och bli alldeles råttfärgat och det gillar jag INTE så lite ljus färg får minsann fixas. Ska bli skönt med en liten uppfräschning.


Ja det var väl det om dagen. So far so good. Nu blir det nog lite dataspel en stund. C U !

Av Heidi Månsson - 26 augusti 2009 21:49

Så var dagens äventyr över :) Det gick ju bra det där med Glukostestet. Den där sörjan man skulle dricka var inte så hemskt farlig att dricka och att vänta i två timmar gick ganska fort. Träffade på en annan blivande mamma som gjorde samma test och vi satt och snackade nästan hela tiden, hon var supertrevlig :) 

Jag fick lyssna på hjärtljuden också fast bebisen ville ju inte ligga stilla så det var inte mycket som gick att höra där inte. Blodtrycket mättes och det såg bra ut, urinprov togs och det såg bra ut. Läcker ingen äggvita ännu iaf så då fortsätter vi så har jag bestämt nu :)  Vill INTE bli inlagd pga Preeklampsi...  Järnvärdet var dock inte så bra så nu ska jag ta två järntabletter per dygn så får vi se om det blir bättre. Tur att man inte har någa problem att svälja tabletter iaf.

Efter två timmar så mätte dom då sockervärdet i blodet och det låg på 6,2. Man fick ha upp till och med 8 så barnmorskan var jättenöjd med det värdet. Pjuuuu ! Då kan man pusta ut lite nu. Trodde iofs inte att jag skulle ha graviditetsdiabetes men när man är överviktig så vet man ju aldrig, större risk juh.

När jag var klar på MVC och skulle gå därifrån - DÅ kom illamåendet... Bläääka vad jag mådde uselt ett tag. Hade bestämt fikaträff med en kompis på stan så när jag hade fått i mig lite frukost så blev det ju bättre men sen har det gått i vågor hela dagen. Det där med att manipulera kroppen sätter väl lite spår kan jag tänka. Mår mycket bättre nu under kvällen igen men ett tag var det riktigt jobbigt. Ja ja så är det. Ska dom ha koll på att allt är som det ska så får man väl stå ut med en hel del helt enkelt.


Var ju på stan ett tag sen och köpte lite smått och gott. Robin ska på kalas hos en klasskompis på lördag så det var dax att köpa en liten present. Sen blev det lite gott och blandat från bokhandeln. Beställde även en bok som jag nu längtar efter supermycket men den fanns inte hemma så jag får snällt vänta en vecka. " På smällen " heter den visst och en av författarna är Ann Söderlund. Diggar henne skarpt - tycker hon är rolig. Boken verkar vara helt störtskön, bläddrade lite i den i väntrummet på MVC. Ska bli skön läsning i höst :)


På söndag börjar sonens simskola igen. Nu ska dom vara i stora bassängen varje gång och det är ju ett stort steg framåt. Får se hur Robin tycker att det är jämfört med barnpoolen som är lite varmare...hehe. 

I övrigt har vi väl inte mycket planer resten av denna veckan. Jag ska käka lunch på stan imorron igen :=) Denna gången är det en annan kompis än det var idag. Ska bli väldigt trevligt, det var länge sedan vi sågs.


Nehepp, nu är det nog dax för sängen snart. Är supertrött. Kram på er !!


Av Heidi Månsson - 26 augusti 2009 06:57

Jag är inte så farligt hungrig ännu som jag trodde. Skulle väl kunna äta en rätt så stor frukost om jag fick men jag tror att jag ska överleva till efter 10 när jag får njuta av mat igen :)


Inatt har bebisen varit rätt så snäll där inne, inga megasparkar eller så. Har sovit rätt ok pga det men då måste det ju genast vara något annat som gör sig till känna som tex ond rygg och onda höfter... Suck. Märkte ju nu att så fort jag klev upp ur sängen och började röra på mig lite så blev det ju bättre så det är väl kanske så att jag ligger i samma sovställning för länge i sträck å då protesterar kroppen, inte så lätt att göra nått åt dock...jag kan ju inte ligga på mage och sova och det är egentligen det jag vill. Nåja, tio veckor kvar. Hehe. Fast sen lär jag väl inte kunna ligga på mage ändå när "Dolly-Parton-effekten" träder in... Hmm... Kan man göra hål i madrassen tro ?  :o)


Nehepp nu ska jag hoppa in i duschen å göra mig redo. Höres senare igen. Kram !!

Av Heidi Månsson - 25 augusti 2009 19:51

Idag är läget med familjen mycket bättre. Imorron blir det skola för sonen men det var skönt att kunna ge honom en dag x-tra hemma så man vet att allt är som det ska igen innan man skickar iväg honom till skolan. Ingen höjdare att smitta ner massa barn i skolan och folk på bussen osv.


Jag ser INTE fram emot morgondagen alls... Ska till MVC och göra Glukostest. Efter klockan 24:00 ikväll fram till 08:00 imorron får jag inte äta eller dricka nånting alls. Jag som INTE kan skippa frukosten i vanliga fall kommer ju vara tokhungrig sen. När jag kommit till barnmorskan så ska jag dricka en väldigt koncentrerad sockerlösning och sedan sitta och vänta i två timmar. Efter det ska ett blodprov tas för att kontrollera hur kroppen hanterar socker. Det är ju skönt att dom kollar sånt och speciellt när man är överviktig och har lättare för att drabbas av sådana problem men jag ser iaf inte fram emot att dricka den där geggan... Nåja, en rapport om hur det har gått kommer väl imorron.


Idag har jag mest spelat Sims på datorn och killarna har spelat Wii tillsammans typ hela dagen lång :) Skönt med en sådan dag emellanåt. Inga krav. Vi har egentligen en hel del att göra efter våran om-möblering i helgen men ibland får man "glömma" att sådant existerar, hehe. Jag har iaf plockat i ordning lite i mitt kontor så det är alltid något. Får väl skärpa mig resten av veckan ;)

Nu har jag ju sådana där angenäma "problem" som att det ska väljas gardiner och sedan införskaffas och sy :o)  Oj vilket jobbigt liv jag har va? Hehe. Vi har iaf gardinstänger i nästan alla rum nu och det är ju ett stort framsteg för denna familjen, haha.


Nehepp nu överger jag er. Skriver mer i morron, bajj bajj. Kram !!

Av Heidi Månsson - 24 augusti 2009 15:44

I natt vaknade jag av att sonen kommer smygande, säger att han har ont i magen och kan inte sova. Jag erbjuder honom att lägga sig hos oss, han kryper ner och jag somnar om på stört. Sover dock inte så djupt utan vaknar till, frågar Robin hur han mår och han säger att magen gör ont men han tror samtidigt att han ska kunna somna om han går och lägger sig i sin egna säng igen. Det blev ju väldigt trångt i våran säng och ingen av oss låg speciellt bekvämt. Jag följer med honom upp för att bädda om honom lite, trösta å så. Så fort vi har kommit upp för trappan så ropar han - Hämta en hink mamma, jag säger åt honom att springa till toan men han kom inte ända fram å sen var det kört... Efter att vi hade sanerat golvet och duschat av Robin så mådde han bra igen och kunde gå å lägga sig. Dock med en hink vid sängen ifall att... Robin har sovit bra hela natten sen dess. Det har inte hänt fler olyckor, skönt det. Han fick ju naturligtvis stanna hemma från skolan men är nog rätt så pigg för han ville ringa efter en kompis att leka med... Förstår honom. Det är segt att vara hemma en hel dag när man inte kan/får göra det man vill.

Fredrik och jag har åkt på nånting vi med. Det har inte hänt några större olyckor men lite toabesök har det ju blivit. Uffa... mår lite tjyvtjockt båda två och ingen av oss har väl någon direkt energi till nånting. Jag är piggare än vad sambon är men det är mer i huvudet än i kroppen... Huvudet vill så mycket mer än kroppen orkar.  Vet ej om det är något dumt vi ätit eller om det är magsjuka eller vad... jobbigt är det iaf.


I helgen hade vi Robins farmor och farfar här. Dom kom på lördagen vid lunchtid och då satte vi igång med om-möbleringen här hemma. Nu har vi vardagsrum/matsalsrum på entré-planen, Robin har kvar sitt rum som innan och det som var Felicias rum har nu blivit ett tillfälligt kontor för mig tills bebisen behöver ett eget rum.

Felicia har nu fått sovrum där nere i källaren där vi hade vårat sovrum innan och vi har nu sovrumet i gillestugan.

Det är långt ifrån klart men saker å ting börjar komma på plats och när det är färdigt tror jag att det kommer bli hemskt bra. Jag känner mig nöjd nu och kan se slutresultatet framför mig liksom :)  Kanske att vi till och med får upp en och en annan tavla innan veckan är slut :=)  Det vore ju inte en dag för tidigt. Hehe.


I morgon börjar vecka 30 i graviditeten :)  Känns bra. Jag känner mig redo att möta det lilla knyttet som gömmer sig därinne. Skynda dig att växa klart så du kan komma ut till dina nyfikna föräldrar !! :o)


Nehepp, tror jag ska ta och packa upp lite saker. Tar jag lite i taget så går det bra. Vi synes. Kram på er !

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards