Alla inlägg under november 2010

Av Heidi Månsson - 29 november 2010 12:00

I år, som de allra flesta år, var jag ute i god tid med att köpa vinterkläder till barnen. Ja Felicia hade redan täckbyxor, täckjacka och skor som passade i år med. Hon har blivit så pass stor så att nu växer inte fötterna så mycket mer och vi köpte lite för stora kläder förra året så det gick bra i år med.

Robin fick en jacka på Ullared (som är kanonbra!) och så hittade jag ett par täckbyxor begagnat. Dom var visst utslitna i det skikt som ska vara "vattenavstötande" för dom blir ju dyngsura rakt igenom. Täckbyxorna såg såååå fina ut, knappt att man ser att dom är använda. Vet inte vad det är för märke så det kan ju vara nått billigt skit som inte håller måttet. Måste iaf införskaffa ett par till för han måste ju kunna vara i skolan en hel dag utan att bli kall efter första rasten...

Skor "fyndade" vi till Robin på nån butik i Kristianstad som hade kursat så dom hade megautförsäljning där. Hittade ett par vinterkängor som hade kostat ca 600 spänn men vi fick dom för 150:- (har jag för mig), ja nått sånt iaf. Billigt å bra tänkte vi. Mmm jo eller hur... Så fort snön kom så läckte dom som ett såll visade det sig. Dom håller värmen jättebra när det är torrt ute. I pulkabacken? Njaaa där brukar man ha en tendens till att kliva i snö och den är inte så särskilt torr... :)

Efter att ha jagat ett par gore-tex-skor till honom så hittade vi äntligen ett par igår och nu är han torr om fötterna iaf. Skönt det! Återstår bara ett par täckbyxor. Ska börja med att spana på Tradera men annars blir det en sväng in till stan nån dag.

Nästa år är det jag som köper gore-tex direkt till de barn som behöver nya pjucks och inget annat billigt skit. Att man aldrig lär sig...


Nej om man skulle ta och duscha och klä på sig så att man kan ta med den lilla hönan ut i pulkabacken kanske :))  Kram på er!


Av Heidi Månsson - 29 november 2010 11:00

Det är den 29/11 idag. Det innebär att jag blir en siffra äldre. Ja för inte tusan blir jag väl ett helt år äldre? Nej det skulle ju innebära att jag fyller 31 år. Vad hände då med dom sista 10 åren? Jag fyllde nyss 21 och då såg mitt liv heeeelt annorlunda ut. Med det menar jag inte att jag ångrar nått eller så men jag fick barn och sen sa det bara tjoff - 10 år flög förbi :)

Jag har ju redan haft mitt kalas eftersom jag slog ihop mitt med Linneas så jag har blivit firad med tårta och paket redan. Vi har dock en grejj i denna familj och det är att den som fyller år får välja vilken mat dom vill ha på sin födelsedag och jag väljer... *trumvirvel*... Tacos så klart :o)

Jag har blivit grattad på Facebook av en himmlans massa folk och så har det ringt släktingar och sjungt för mig nu på morgonen så jag tror att detta kan bli en bra födelsedag även om siffran inte kan stämma...någon måste ha gjort fel i folkbokföringen.. ;)


Ha en bra dag! Kram.

Av Heidi Månsson - 23 november 2010 21:15

En liten Feliks är född! Den 22/11 klockan 16:16 kom han till världen :)  Vikt och längd är 3190g och 51 cm. Jag längtar tills Annelie och Feliks får komma hem från BB och tills vi då så småning om kan få komma på besök :=)  Tänk att vi var där själva för ca ett år sedan... Tiden går fort.


Välkommen till världen Feliks!! Hoppas att du kommer tycka om att vara i den här världen för det är många som har längtat efter dig. Kram!

Av Heidi Månsson - 23 november 2010 14:15

Jag skrev ju sist om vårt i-landsproblem med skor och tossor. Dagen efter åkte jag och polarn Nettan till Kristianstad. Jag tog med mig de gamla tossorna bara för att kunna mäta och jämföra när jag skulle köpa nya. Linnea fick ju vara hemma med pappsen sin eftersom det var lite busväder ute. Gick till Name It-butiken där jag köpte tossorna. Frågade efter en större storlek och det fanns ett par kvar. Redan där hade jag flyt. Sen när jag sa att jag hade köpt ett par tidigt i höst och att dom var för små så fick jag lämna in dom så det blev ett byte av strl så jag slapp betala nått! Det kallar jag service!! Jag hade ju ändå köpt tossorna för flera månader sedan och jag hade ju inget kvitto eller ens prislappen kvar. Jag rekomenderar den butiken :))

Jag lyckades senare samma dag buda hem ett par Kavat-skor till Linnea på Tradera. Har iofs inte fått dom ännu men det är inte så konstigt, auktionen gick ju ut i helgen och sen ska det mailas, betalas och skickas fram å tillbaka. Dom ser jättefina ut och många har sagt att Kavat är bra dojjor så vi får väl se :)

Det är ju en chansning, funkar inte dom skorna på Linnea så får jag väl sälja dom vidare då och testa nått annat. Så himmlans omöjligt ska det väl inte vara att lyckas hålla henne varm om fossingarna...


Omöjligt verkar det dock vara att hitta fin-byxor till Robin. Antingen kommer jag hem med nått som inte passar i smaken eller så passar det inte i strl. Han är svår i kroppsformen just nu den där grabben. Rätt så lång men kortare ben än överkropp och så rätt så smal om rumpa och höfter men har lite bredare vader. Dom byxmodellerna som är så inne nu även på grabbar, att det ska vara smalare nertill...haha...kul kul... För det första så tycker Robin att det är skitfult, han tycker att det ser ut som tjejbyxor. För det andra så passar dom inte på honom. Jag fattar inte att det ska vara så svårt med kläder. Jämt är det nått som strular.

Jag lyckades iaf hitta skjortor till honom som dög. Alltid något ;)


I lördags hade jag och de två stora barnen en pysselstund. Vi tog fram lite Panduro-pyssel och skapade lite saker. Vi lyssnade till och med på julmusik under tiden och ute föll det lite snö. Myyyys :)

Lite senare på eftermiddan gick Fredrik ut en stund med de tre barnen. Linnea åkte pulka för första gången, det tyckte hon var roligt! Jag hoppas att det blir lite snö denna vintern så att Linnea får åka så mycket pulka hon bara orkar :) Det innebär dock inte att jag tycker att det behöver bli överdrivet mycket snö. Nej tack, lite grann så där så att det går att åka pulka eller bygga en snögubbe men mer än så behöver det inte vara. Beställningen är inlagd - kan jag få vad jag har beställt? :=))  Ingen jobbig blötsnö tack. Det kan snöa en gång och sen kan det vara precis så kallt så att snön ligger kvar tills jullovet är över. Då kan snön försvinna å så kan det bli milt och sköntväder. Eller hur...in my dreams typ...


Nej nu kallar tvätten på mig. Ses senare.

Av Heidi Månsson - 18 november 2010 21:00

Men det gör inte problemet mindre viktigt för oss som är "drabbade" av det. Linnea har väldigt kalla fötter när vi går ut. Tycker inte om det. Hon har ett par dojjor, normala vinterkängor kan man tycka. Det räcker dock med att det är nollgradigt så är hennes fötter iskalla när vi kommer in. Gillar INTE det. Jag tycker inte att ett par barnskor ska behöva kosta över 500:- för att hålla värmen. Jag köpte ett par tossor i höstas för jag tänkte att det kunde vara skönt för henne att ha i vagnen så hon inte måste ha jobbiga stora klumpiga skor jämt. Tog på henne dom idag - ja men grattis - dom är försmå. Köpte ändå strl 80/86 i dom för att jag tänkte att dom då skulle räcka hela vintern.

Nu får jag åka och köpa nya i morgon. Har kollat på Tradera (älskar den sajten) och det finns en hel del fynd där men då ska jag för det första vänta tills auktionen går ut om ett par dagar och sen vänta på att få hem varan med posten. Det går ju inte. Kan ju inte sitta instängd här hemma pga detta lilla bekymmer...

Funderar på hur vi ska göra med skor. Tror att det får bli ett par på Tradera där för Linnea måste ju få gå utomhus om hon vill det. Får se om jag kan hitta ett par som verkar varma och goa :)


Idag kom vi iväg till öppnis. Tjohooo, *gör vågen*. Det var ju inte en dag försent :=)  Linnea hittade två rätt så jämngammla töser så de tre lekte med varandra. De hade så kul så! Linnea lekte vääääldigt mycket med dockorna och matlagnings-sakerna. Ska det bli en girlie-girl? Försökte ge henne en bil när hon för två sekunder intresserade sig för ett bilgarage. Den bilen kastade hon iväg fortare än fortast :o)  Hon får helt enkelt leka med det hon vill, jag ger henne möjligheterna och sen får hon själv bestämma. Som sig bör :))


Sen köpte jag finkläder till Robin. Svårt dock att veta vad han vill ha, han börjar bli stor den där killen. När han var liten kunde jag köpa i stort sett vad jag ville, inte tusan brydde han sig om vad det var för färg eller mönster. Nu är det liiiite andra visor, hehe. Kom hem med en mörk-grå svagt randig skjorta. Den var megatöntig sa han. Tssss, de där barnen har sina konstigheter för sig :)


I morgon blir det en tur till K-stad. Sen är det helg. Nice! Ha en trevlig torsdagskväll. Ses !

Av Heidi Månsson - 16 november 2010 08:00

Tisdag idag. Känns lite segt så här på morgonkvisten. Jag lyckades iaf vakna utav att mobillarmet ringde, stänga av det snabbt som tusan för att inte Linnea skulle vakna, somna om utan att ställa om larmet, vakna av mig själv igen (kände på mig att nått var fel liksom) och klä på mig och kliva upp utan att väcka mannen  och bebisen min :=)) Det brukar vara så att så fort nån av mobilerna ringer så vaknar Linnea och sen får man ju inte henne att somna om. Dock så har hon sovit i sin spjälsäng hela natten och det kan ju ha nått med saken att göra, vet inte. Dom sover än så länge. Lär väl inte dröjja så jättelänge innan dom kommer upp för att busa å så blir det liv i luckan :o)


Idag ska vi åka och hälsa på Fredriks mormor. Hon fyller år idag, tror att hon blir 96 år och det är två år sedan vi träffade henne sist. Hon har inte träffat Linnea ju... Uscha, skäms lite för det. Det har liksom aldrig blivit av att vi åkt dit. Om vi har haft en helg som har varit fri så har någon utav oss varit lite krasslig/sjuk och då kan vi ju definitivt inte åka dit. En förkylning kan ju vara rätt så förödande när man är i den åldern. I vanliga fall jobbar ju alltid Fredrik så mycket på vardagarna så då kan vi glömma att hinna med sådana saker men idag passade det bra :=)  Vi ska bara vänta ut de två stora barnen och så åker vi när dom har slutat skolan för dagen.


I övrigt händer det nog inte mycket idag. Hade velat gå till öppnis men jag orkar nog inte det. Nej det blir en lugn mysdag tror jag bestämt. Hoppas ni får en trevlig tisdag. Kram på er!

Av Heidi Månsson - 15 november 2010 23:15

...våran lilla tös ett år gammal !! :=)  Jag var inte riktigt med på att den dagen skulle komma så fort. Eftersom det inte är första barnet för varken mig eller Fredrik så borde vi ju ha koll på det där med hur fort tiden går men vi är nog lika förvånade båda två. Den 10/11 fyllde ju Linnea ett år och den dagen firades i rätt så liten skala just då. Linnea fick några paket och så åt vi glasstårta på kvällen. Vi sjöng för henne några gånger och så ringde det några som sjöng för henne så uppvaktad blev hon men det stora kalaset var i lördags.

Dom som kom på kalaset var favoritfaster Hannah med maken Andreas och lilla bebisen Nils (som är så sööööööt), Farmor Ulla med sambon Knut, Farfar Hasse, favoritfarbror Pälle med sambon Kajsa, "mormor" Carin och "morfar" Bengt och så vännen Annelie med Stefan, Danny och Josephine i släptåg :=P Linnea fick en himmlans massa paket och det var så fina och bra saker.

Det serverades hembakta bullar, hemmagjorda muffins, pepparkakor, en till sorts kakor (vet ej vad dom heter) och så hemmagjord prinsesstårta :=))  Det blev en väldigt lyckad dag!

Vi passade ju på att fira mig samtidigt. Lika bra att göra två flugor på smällen... :)                                                
Dax att knoppa. Klockan är mycket, hela den övriga familjen sover. Kanske ska gå å lägga mig innan jag somnar vid datorn... :=) Kram. Ses !

Av Heidi Månsson - 8 november 2010 20:45

Tidigare idag var det dax för ettårskoll på BVC. Fredrik, jag och Linnea åkte in till Familjens hus och besiktningen kunde börja ;)  Självklart fick vår tös betyget MVG. Vågen stannade på 10,7 kg och längden är nu 77 cm. Två vaccinations-sprutor fick hon också, ett i vardera lår. Det var naturligtvis inte så populärt men inte så mycket att göra åt det. Nu dröjjer det ett halvår till nästa koll.


Tillväxttabellen ser nu ut så här :


Födelsevikt : 3280 g

Lägsta vikt : 2990 g (hemgång från BB).

4 dagar gammal : 3045 g (återbesök på BB-mottagningen).

7 dagar gammal : 3235 g (hembesök av barnmorskan).

14 dagar gammal : 3530 g (första BVC-besöket).

21 dagar gammal : 3920 g.

1 månad gammal : 4485 g och 55 cm.

1½ månad gammal : 5045 g och 57 cm.

2 månader gammal : 5735 g och 59 cm.

3 månader gammal : 6560 g och 62 cm.

4 månader gammal : 7010 g och 64,5 cm.

5 månader gammal : 7800 g och 67 cm.

6 månader gammal : 8085 g och 68 cm.

8 månader gammal : 9140 g och 73 cm.

10 månader gammal : 10,050 kg och 75 cm.

12 månader gammal : 10,700 kg och 77 cm.


Jag har velat fram och tillbaka rätt länge nu när det gäller om Linnea ska ha åkpåse eller ej i vagnen. Ett tag var jag inne på att hon skulle ha fårskinn eller nått annat istället men nu har jag bestämt att det får bli en åkpåse. Då har man ju lite fler valmöjligheter. Pratade med Linneas "mormor" om detta när hon frågade vad Linnea ville ha i ettårspresent och hon ville då köpa en åkpåse till henne. Idag lyckades jag buda hem en superfin sådan på Tradera. Halva priset mot vad dom kostar nya i butik så vi får väl se när den kommer hem i ett paket hur den ser ut men av annonsen att dömma så ser allt bra ut :)) Håller tummarna för att detta blir bra!


Dax att pyssla med lite annat. Ses. Kram!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards