Alla inlägg under september 2012

Av Heidi Månsson - 20 september 2012 17:20

Hej hopp. Här är det inte mycket action och har inte varit på hela veckan. Baciller å virus å allt vad det heter har attackerat oss så tre av fem familjemedlemmar är mer eller mindre förkylda. Verkar som att det är på väg över för Fredrik och Linnea men jag är mitt uppe i mitt. Har mest legat på soffan idag. Svårt att svälja så jag har precis kokat upp lite saftsoppa så får vi se om det kan slinka ner lite sådant. Ja det blev ju ingen bra början på praktiken men jag får ju ta igen det sen så fort som jag blir pigg igen.


Nu är det ju evigheter sen som jag var på gymmet. Det är så typiskt att så fort som man kommer igång så ska man bli sjuk. Måste komma igång snart igen för det här är inte bra. Mår ju inte bra när jag inte får träna...


Jag är supersugen på att börja läsa psykiatrikursen nu. Kan vi inte få skippa praktiken å gå direkt på kursen ist. Det skulle ge mig så grymt mycket mer! Den kursen SKA jag ha MVG i. Så är det bara :) 

Fredrik har kommit in på massa kurser nu så han börjar plugga på måndag han också :=) Fråga mig inte vad han ska läsa för det har jag ingen koll på men det är ju bra att han också får en sysselsättning. Nu får Linnea också börja i skolan så att hela familjen är studerande ;)


Nej nu ska jag nog ta några klunkar av den där saftsoppan. Trevlig torsdag! Bajj bajj.

Av Heidi Månsson - 16 september 2012 12:45

Såg nu när jag loggade in att jag har lyckats (via mobilen när den låg i fickan) logga in på bloggplatsen, skriva ett inlägg och posta det utan att märka nånting. Bra där! Bra jobbat... Kan ju nästan tro att jag skulle ha varit full eller nått men 16:39 på en måndag är jag inte full. Nä denna bruden dricker knappt ens någon alkohol alls så ska jag lyckas bli full så får det väl bli på coca cola då...haha. Nä men seriöst så tycker jag nästan att jag borde komma med i nått talangprogram för det är nästan lite skickligt att göra allt det där på mobilen utan att märka av det ens :o)


Jaha å vad har hänt sedan sist nu då? Har ju hunnit gå en vecka igen sedan sista skapade blogginlägget (om man inte räknar med det som inte var meningen). Veckan som snart är slut har varit lite blandad. Måndagen och tisdagen var jag ju ledig så där blev det lite blandat. Onsdagen 14-21, torsdagen 14-21, och fredagen 7-13:30 var det praktik som gällde. Min handledare är helt ok men praktikplatsen är ju helt fel för mig. Jisses. Jag hade starka misstankar redan innan jag började läsa till undersköterska att äldreomsorgen inte skulle vara något för mig utan att det skulle bli psykiatri eller handikappomsorgen som skulle locka. Jag har fått det bekräftat nu att jag hade rätt. Redan efter första dagen kunde jag känna att detta var ingenting för mig. Visst - behövs det vikarier nån gång och jag inte har tillräckligt med sysselsättning redan så kan jag väl hoppa in för att hjälpa till men jag tänker ju inte leta jobb inom det området om jag inte måste. Dessutom så är det väldigt trist att vara på en praktikplats där man liksom inte får göra så mycket. Det är två ordinarie som går runt och hjälper de som behöver hjälp men jag får mest observera. Tråkigt. På mitt jobb fick jag ju hugga in direkt och då lär man sig ju mycket snabbare :)). Learning by doing är något jag föredrar... Nå ja - jag får vara där i fem veckor till och sen så är jag färdig med den biten. Tycker dock att det är lite fel att alla som läser till undersköterska MÅSTE vara inom äldreomsorgen på sin första praktik. Ja ja - le och se glad ut.


På fredagen efter praktiken så mötte jag upp Felicia på stan å så blev det skoshopping. Det var hål rakt igenom sulan på hennes höstdojjor å så kan hon ju inte ha det så nu blev det ett par nya :) Lyckades hitta ett par vettiga skor till ett vettigt pris i denna stad å det är inte det lättaste kan jag ju säga. Hässleholm har totalt värdelösa skoaffärer!! Jag förstår inte hur vi kan ha det så värdelöst när det gäller skoshopping. Kan ingen öppna en bra skoaffär? Det kan ju inte vara många som är nöjda med de två butikerna som finns? 

Skoköpet gick iaf snabbt eftersom jag redan hade rekat av innan Felicia kom dit så sedan passade vi på att kika lite på vinterjacka till henne också. Hittade ingen till vettigt pris så vi bestämde oss för att ta en tur till Kristianstad på lördagen.

Sagt och gjort - lördag morgon hoppade vi in i bilen och stack till våran underbara shoppingstad Kristianstad. Där finns det så mycket mer att välja mellan och man kommer sällan hem tomhänt :)) Det blev ingen vinterjacka till den stora tösen men vi hittade lite andra kläder som också stod på shoppinglistan. Tur att det är jag som har koll på det där med hennes kläder för hon vill gärna handla massa annat också som är onödigt men snyggt (vem vill inte det??  ) men när vi inte är gjorda av pengar så får vi ju liksom hålla igen en hel del. Det är liiiite jobbigt när det helt plötsligt finns så grymt mycket snygga kläder till henne. Jag hade lätt kunnat handla för måååååånga tusenlappar...

Det vi köpte var det dock niceprice på så det blev iaf lite billigare då. Det gäller att ha öga för det där med reafynd  . Hittade ett par vinterskor till Linnea för 400:- och här hemma kostade dom nästan det dubbla så jag är nöjd!! 


Idag har Fredrik, Felicia och Linnea tagit med sig Izzie och kört till Brösarp. Det ska vara Rallymix-tävlingar där idag som Izzie och Fredrik ska vara med på och eftersom jag hade en del att göra så stannade jag hemma ist. Huset är tomt (Robin är som vanligt hos kompisar) och det är rätt så skönt måste jag säga. Njuter med hög musik på stereon  


Jag har äntligen fått reda på hur det gick på provet i Vård- och omsorg 2. Jag fick C och det är samma sak som VG (de har ju bytt betygsystem igen) men jag har chansen till ett B i kursen beroende på hur det går på praktiken och det skriftliga arbetet som vi ska göra i samband med praktiken. Bäst att sköta det snyggt då så kanske jag kan få ett bra betyg i kursen :) 


Nä hörrni nu får ni simma lugnt så höres vi. Over and out :)

Av Heidi Månsson - 9 september 2012 11:30

Kan känna rätt så ofta att jag borde klona mig för att hinna med allt. Eller vänta - inte två Heidi på denna jord...nä det skulle bli lite väl bra ;)  Men jag kunde få en bättre version av mig själv, ja det kanske kunde vara nått. Hehe. Nä men skämt åsido så skulle man ibland behövt vara fler vuxna i en familj så jag förstår faktiskt varför en del föredrar att bo i kollektiv (eller föredrog för jag vet inte om det alternativet finns längre). Tror dock inte att jag skulle ha stått ut så hemskt länge så det är nog inte något alternativ för mig. Nä jag vill bo med min lilla goa familj i vårat hus men de vette tusan om jag inte kommer köpa mig lite hjälp i form av städhjälp eller nått i framtiden när vi båda jobbar heltid. Hur sjutton gör alla andra familjer för att hinna med och orka med allt? Nä fy vad jag låter negativ... inte meningen men att plugga och jobba samtidigt känns ibland i kroppen. Men det är roligt också så jag vill ju inte säga nej när jag får hoppa in som vikarie och let´s face it - vi behöver den extra inkomsten nu när min man inte har någon inkomst.


Sist när jag skrev så hade jag gjort upp planerna inför helgens plugg inför provet. Det blev inte riktigt så som jag skrev. På fredagen åkte jag till skolan, han plugga litegrann och sen ringde de från jobbet. Det hela slutade med att jag fick jobba på fredagen, lördagen, söndagen, måndagen och tisdagen. Typ all min studietid försvann så jag var lite smått nervös före provet men jag tror att det gick bra :)

Provet bestod av tre delar. Första delen av provet far 40 frågor & då skulle man kryssa för de alternativ man trodde var rätt. På vissa frågor kunde det vara många rätta svar å på vissa bara ett rätt alternativ. Inte så svårt. Sen kom nästa nivå för dom som ville försöka sig på VG och då skulle man skriva rätt så utförliga svar på ett gäng frågor. Sist kom då MVG-nivån och där var det "bara" en stor fråga som man skulle svara utförligt och nyanserat på. Skrev så fingrarna fick skavsår från tangenterna typ ;) Tror att det gick riktigt bra på provet men det är inte rättat ännu så jag vet inte. Lite smått nervös och vill ha reda på resultatet nu. OM jag fick mvg på provet så vill jag ju komplettera upp så att jag får det på hela kursen. Jag har bara lagt mig på vg-nivå på insun:a och det känns lite fånigt nu. Frågorna har ju inte varit speciellt svåra men det tar tid för de har varit så omfattande.

Har iaf bestämt mig för att när psykiatri-kursen startar efter praktiken så ska jag lägga mig på rätt nivå från början så att jag slipper komplettera sen.


På onsdag börjar min praktik. I 6 veckor ska jag vara på ett äldreboende som heter Högalid. Jag tror att det kommer bli väldigt lärorikt och jag hoppas verkligen att jag får en bra handledare. Jag vill ju ha ut så mycket som möjligt av praktiken och lära mig nått. Håll tummarna för mig nu så att detta blir bra :)


Höstens Plagg&Tragg-auktion närmar sig med stormsteg så gårdagen spenderade jag mestadels uppe på vinden. Där sorterade jag upp kläder, märkte kläder, sorterade bort sådant som inte kan säljas och som måste slängas och sådant som inte kan säljas men som kan skänkas. Jag han inte klart för detta projektet tar tid så jag ska snart gå upp på vinden igen och jobba undan några kassar till tänkte jag.


Just det ja - måste ju skryta lite om Fredrik som har tagit tag i Linnea-ska-sluta-med-blöja-projektet och hur bra Linnea klarar av det :) Det går verkligen jättebra och Linnea går till dagis utan blöja och kommer hem med samma kläder på sig. Dom sätter ju iofs på blöjan när dom ska gå ut men annars är hon utan. Här hemma går hon utan blöja på dagtid men på natten sover hon med. Den är iofs nästan alltid helt torr så jag tror inte att det dröjjer så länge innan vi kan ta bort nattblöjan också. När vi ska åka bilen eller handla och ut på äventyr så åker för det mesta blöjan på, beror ju lite på vart man ska å vad man ska göra. Det vore himmla skönt om Linnea är helt torr innan vintern kommer för då slipper man ju riskera att overallen blir blöt och tänk så mycket pengar vi sparar in på att slippa köpa blöjor :o)

Det är inte nog med detta blöjprojektet - Linnea har även bestämt att Tomtens bäbisar ska få hennes nappar :)) Hon har bara nappen på natten nu och även fast hon inte sover middag så klarar hon sig bra utan napp nästan hela kvällen. När hon börjar bli riktigt trött så är det svårt att vara utan men hon är duktig. Visst det finns väl dom som tycker att det är på tiden och att hon är så pass gammal så att det ska väl inte vara någon konst men vi tycker iaf att hon är duktig. Jag har aldrig sett nån unge som börjat i skolan å fortfarande använt napp å blöja så varför sådan panik med allting. Det kommer när det kommer å när barnet är moget för det. Alla är inte stöpta i samma form å tur är väl det!   


Nä nu knatar jag upp på vinden och tar tag i alla de där kläderna som ligger huller om buller. Kram på er goa vänner. Hoppas att eran söndag blir så som ni önskar. Ses!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards