Alla inlägg under december 2010

Av Heidi Månsson - 29 december 2010 14:15

Det är onsdag idag. Nyårsafton närmar sig med stora kliv. Jag känner på mig att jag kanske inte hinner med att blogga mer innan det nya året har börjat så det är bäst att göra ett ordentligt inlägg idag :)


Om man tittar tillbaka på året som har gått så har det varit ett rätt så händelserikt år. Linnea föddes ju så pass sent på 2009 så att den allra största delen av hennes första år har ju varit under 2010. Det är under 2010 som hon lärde sig ligga på mage och hålla upp huvudet själv, snurra runt från magläge till ryggläge (och tvärtom), sitta, krypa, stå och gå. Nu springer hon omkring och koordinationen börjar bli rätt så bra. Att kunna gå och klappa händerna samtidigt är inte så illa pinkat för en liten tös tycker jag - det är ju knappt att jag klarar det ;)  Det snackas en himmla massa också men det är ju inte så konstigt. Sådan mor sådan dotter! Haha. Linnea kan en hel del riktiga ord men det kommer mest en massa blajjblajj. Det är såååå gulligt :)

Pottan började hon använda nu under hösten och det går jättebra tycker jag. Linnea är mycket väl medveten om vissa saker som man inte får göra men som man måste testa ändå. Det kanske är så att 974:e gången som jag tar den där tomten i fönstret så kanske jag får behålla den...


Linnea blev döpt den 6/3 2010. Det var ett fint dop och det blev en bra dag. Det var även den dagen då Fredrik och jag gifte oss. En stor dag i våra liv alltså.


2010 var också ett år då Linnea testade på en hel del sjukdomar. 9 dagars magsjuka som innebar ett antal rundor in till barnakuten satte sina spår i minnet. Rätt så tätt efter det fick hon dubbelsidig öroninflammation, halsfluss och bihåleinflammation i ett svep. Inte så kul. Sedan gick det ett tag innan hon tog nästa omgång men då blev det vattkoppor. Vi hade tur i oturen då, Linnea hade precis gått över 10-kilos gränsen och hon kunde då få Tavegyl utskrivet mot klådan. Det hjälpte! Tack o lov för att det finns Alvedon och Tavegyl!

En omgång med hög feber i fyra dygn hade hon nu under november. Misstänker att det kan ha varit tredagars-feber men vi vet inte. Sjuk var hon iaf och jobbigt var det. Vi hoppas på ett 2011 utan sjukdomar.


Vi svettades rätt så mycket sommaren 2010. Det var varmt - lite för varmt emellanåt. Vi badade i Tydingesjön och det uppskattades av hela familjen men jag tror nog att Linnea njöt mest :=)  Den ungen gillar att bada och plaska så badhuset har också fått besök av oss och fler lär det väl bli!


Den 3/10 fick Linnea en kusin som heter Nils. Han är så söt så söt och världens bästa kusin tycker Linnea :)


Den 10/11 fyllde Linnea ett år!! Vår lilla tös som bara vägde 3280 gram och var 50 cm kort när hon föddes hade helt plötsligt blivit över 10 kilo tung och 77 cm lång. Vad hände?? Jag hinner inte med...jag hinner inte med...


Den 22/11 föddes lille Feliks. Bästa polaren :)  En grabb som redan vet att fint folk kommer sent. Att behaga titta ut när barnmorskan hade sagt att det var dax - njaa det var inte Feliks stil. Det är ju varmt å skönt i magen så varför stressa? :)


Linnea har precis upplevt sin andra julafton. Jag tror inte att hon kommer ihåg så mycket från sin allra första jul för då var hon ju inte så stor :)

Denna julen fick Linnea träffa tomten. Tomten fick en stor kram och en puss :)


Jag tycker att det är svårt att spå hur 2011 kommer att bli. Körkort och jobb hoppas jag på för min del. Linnea ska börja dagis. Så mycket mer än så vet jag inte. Vi får helt enkelt hoppas på att det blir ett bra år och göra så mycket vi kan för att nå dit :=))


Mina vänner - jag hoppas att ni får en trevlig nyårsafton och att ni som har semester eller julledigt ett tag till får njuta av den. Om vi inte hörs av innan nyårsafton så önskar jag er : Gott Nytt År!!!

Av Heidi Månsson - 28 december 2010 13:30

Nu har jag startat en mobilblogg. Ibland tar jag bilder på Linnea med mobilen och då finns det en funktion som gör att jag kan posta bilden till en blogg. Dock så kan jag inte välja blogg själv utan jag får liksom ha den förinställda. Ni som vill se bilder på Linnea lite oftare än det blir publicerat här kan ju spana in denna sidan :

http://jopphejjdihejjda.blogspot.com/

 

Det är en riktigt seg tisdag idag. Vi ska åka ut till Felicias ridskola så att hon får kela lite med Hjärtat iaf. Felicia har ju inte ridit på hela höstterminen så hon längtar så enormt efter att få komma ut dit. Nu blir det nog inte någon ridning idag men hon kan iaf få sköta om hästapållen lite. Sen börjar nästa termin någonstanns i mitten på januari och Felicia håller ju på att längta ihjäl sig tills dess - kan förstår henne :)  Jag har ju ändå varit en hästtjej en gång i tiden.

 

Linnea vaknade nu så vi gör oss klara för att sticka iväg. Synes! Kram.

Av Heidi Månsson - 26 december 2010 20:45

Nu är självaste julafton över och lugnet har åter lagt sig i huset. Inte för att vi har haft speciellt stressigt men ändå :o)  För er som vill veta så har senaste tiden sett ut så här:


19/12  Jag fick tokfnatt. Iofs så har jag det ofta, men ändå. Vi hade pratat om att kanske möjligtvis möblera om lite här hemma och byta rum. Vi ville att Linnea skulle få eget rum i lite större betydelse än som bara lekrum. För att hon skulle kunna sova i eget rum så ville vi sova på samma våning för smidighetens skull. Detta innebar total rokad. Robin fick flytta ner i det rum som Felicia hade, Felicia fick ta vårat rum där nere, vi flyttade in i Linneas gamla rum och Linnea flyttade in i det som Robin hade... alla bytte rum alltså. Det som inte var så himmlans smidigt var att jag fick för mig att göra detta bara några dagar innan jul... vad tänkte jag med där? Men när inte huvudet tänker så får kroppen lida, hehe.

Med förkylning i kroppen så var det väl inte det smartaste draget men nu är det gjort :)  Det är bara lite lull-lull kvar som gardiner och sånt där men det allra viktigaste är på plats.  

Linnea sov gott i sin säng första nätterna i eget rum men sen fick hon ju sova med oss igen eftesom vi fick "gäster" som behövde sovplatser. I natt ska vi åter igen testa att natta henne i sin egen säng i sitt egna rum. Vore skönt om hon vill sova där hela natten... Jag tror att vi allihopa sover bättre så. Det är ju så dumt om hon ska behöva vakna när våra larmklockor ringer på morgonen eller när jag drar igång med mina jumbosnarkningar på nätterna. Dessutom är det inte så kul att bli sparkad i ryggen hela natten igenom av en ettåring...


21/12  Barnen hade julavslutning i skolan och det efterlängtade jullovet kunde äntligen börja :))


22/12  Robins farmor och farfar kom hit från Värnamo. Robins faster Lena kom hit från Luxemburg. Full rulle med kramar och julförberedelser!


23/12  Dan före dopparedan... Lite förberedelser med julklappsinslagning men annars hade vi det rätt så lugnt och skönt.


24/12  Den stora dagen D var äntligen här!! Hasse, Ulla, Knut, Carin, Bengt, Lena, Fredrik, Felicia, Robin, Linnea och jag slog oss ner kring bordet. Vi njöt av god julmat, trevligt sällskap och sedan delades klappar ut av tomten och alla barnen fick så mycket fina saker :=) Det är tur att dom har öron för annars så hade smilen gått runt hela huvudet på dom! Alla tre barnen blev så glada så glada för alla fina paket. Linnea blev inte ens rädd för tomten, tvärtom. Tomten fick en puss och en kram :)) 


25/12  Efter flera dagar med bara en massa städande och pysslande så behövde vi komma ut på en promenad. Inte så lockande egentligen pga vädret, det var kallt - bara cirka 10 minus men det blåste så det kändes som om det var minst 15 minus. Det var dock en väldigt välbehövlig promenad så det var bara till att bita ihop. Linnea sov en stund i vagnen i sin varma goa åkpåse :)


26/12  Idag har det varit en väääääldigt lugn dag. Lite softande vid dator och tv och lite sällskapsspelande med Felicia. Det lär nog bli så i några dagar här :)


Nehej nu ska vi se på film och mysa. Håll tummarna för att den minsta vill sova nu för det vore skönt att få lite mystid med Fillisen nu. Kram på er! Hoppas att ni får en trevlig fortsättning på julen. Kram kram!

Av Heidi Månsson - 18 december 2010 09:09

Te är underbart. Te är en dryck som är en skänk från ovan. Jag undrar hur många gånger som te har "räddat" mig när jag har mått dåligt. Dock så är det inte bara bra för mig att dricka te vid halsont och såvidare, jag har nämligen alldeles för mycket socker eller honung i. Jag vet om det, jag har försökt att skära ner på mängden och blivit lite bättre på det där men inte tillräckligt. Det är bara det att jag kan inte tycka att te är gott om jag inte får ta en tesked honung i. Visst - jag dricker ju huvudsakligen te för att det känns bättre i halsen då när jag är sjuk men det skadar ju inte om det också är gott...

När man vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen, är trött och frusen men kan inte sova, förkyld och det bara rosslar i halsen - då är det skönt med en varm kopp te. Det blir ännu lite bättre om man får dricka sitt te ur en sån här mugg :


  


Visst kan en sådan enkel sak som en fin mugg göra livet lite trevligare :))


Hoppas att ni får ha en trevlig lördag - kanske med en kopp te? Hur ni än väljer att spendera denna dag - se till att njuta. Vi lever ju kanske bara en gång så det är lika bra att göra det ordentligt :=)  Kram!


Av Heidi Månsson - 18 december 2010 01:00

  Här har det inte hänt så mycket sedan jag skrev sist. Hela familjen är nämligen krasslig så det blir inte så mycket gjort på nått håll. Hade behövt ha lite energi till allt som måste göras även fast man bara vill ligga på soffan och glo på film hela dagen. Det finns ju tre barn som måste pysslas om emellanåt, dom ska ha mat å sånna där dumheter... :)

Robin är väl den som är piggast. Han har varit i skolan som vanligt men Felicia har varit hemma både torsdag och fredag. Hoppas på att hon är bättre i morgon för hon ville så gärna ut och leka i snön. Jag hoppas att jag har mer ork också för jag tror att Linnea skulle må bra av att komma ut en stund, åka lite pulka eller kanske bara en barnvagnspromenad. Vi får väl se vad det blir.

Linnea är helt klart på bättringsvägen iaf. Hon har haft rätt mycket energi idag. Jisses vad det kan vara fart i den tösen när hon vill...hehe.


Jag tror att Linnea har kommit in i en period där det ska testas gränser. Hon vet så väl vad "klappa fint" och "försiktig" är för något men ibland så bara ska hon ge en ett nyp i skinnet eller slå lite förhårt på nån av oss. Det är inte roligt alls men jag tror som sagt att det är lite grann det där med att testa. Vad händer om...?


Jag tror också att det händer otroligt mycket i Linneas värld just nu. Allting är ju så stort för en liten tjej på ett år. En sådan sak som att hon kan gå omkring själv, ta sig dit hon själv vill, hämta dom saker som hon vill leka med och helt enkelt bestämma mer över sin tillvaro - det måste vara jättespännande. Sen finns det då sånna där taskiga typer som mamma, pappa och syskonen - dom ställer grejjer lite här och lite där och så får man inte ta dom?!? Huuuuuur sjysst är det på en skala? Massa fina tomtar i alla fönster och en massa tomtar på alla hyllor... Saker i köket får man inte heller ta. Riktiga taskmörtar är dom. Hela bunten! ;)

Linnea har dessutom börjat lite granna med "kan själv". Idag åt hon nästan en hel måltid alldeles själv. Hon fick en sked och sen började hon gräva i matskålen. Emellanåt så fick hon in en sked i munnen och då blev hon väldigt glad så då fick hon in ett par skedar till av bara farten :o)  Efter en stor burk med mat så tryckte Linnea ändå i sig nästan en hel banan... Som sagt - hon är på väg att bli helt frisk igen - matvraket har fått tillbaka aptiten :o))


Nu närmar sig julafton med jättestora kliv. Vi ska fira här hemma i vårt hus för första gången. Dom som kommer blir Fredriks mamma + sambo, Fredriks pappa, Robins farmor+ farfar och så Robins faster. Vi blir 11 personer och jag tror att det kommer bli en lugn och skön jul. Jag hoppas på att det blir så iaf .

Vi är mitt uppe i att planera vem som ska ta med sig vilken julmat och jag tycker att det flyter på rätt så bra med förberedelserna. Jag kommer säkert att vara alldeles fnottrig nästa vecka och bli superstressad men jag ska försöka chilla lite...

Robins faster Lena kommer redan på onsdag. Det ska bli superkul, sist vi sågs var ju i sommras. Längtar jättemycket tills hon är här. Dessutom ska hon åka flyg och tåg. Hehe...lite nervöst är det ju. Tur att Lena är ute i god tid så att det inte hänger på nån timmes försening eller så. Det är väl lite det som är tanken med att komma redan på onsdagen också. Att resa med bara några minuter eller en liiiiten stund till godo är aldrig bra...!


Jag tror att det är dax att sova nu. Höll visst på att somna här vid datorn. Natti natti - ses förhoppnings i morron :) Kram!

Av Heidi Månsson - 15 december 2010 22:15

Detta kan bli lite "klischigt" sådär men jag menar det - Tack alla underbara goa vänner som stöttar mig, ger mig gulliga kommentarer på bloggen och på facebook, skickar fina sms med hejja-rop. Det uppskattas verkligen och det värmer så enormt i hjärtat!! Jag vet att jag har många vänner där ute som hejjar på mig och det gör det lite lättare. Det där jobbiga körkortet ska jag juh fixa, kan "alla andra" så kan väl jag??


Jag känner mig rätt så krasslig idag så vi får väl se var detta tänker sluta. Bihålorna känns superjobbiga och fryser gör jag. Ska gå å softa ett tag innan det blir läggdax. Ha de gott! Kram :)

Av Heidi Månsson - 15 december 2010 10:00

Idag är det Felicias födelsedag. Den lilla tösen blir idag 11 år. När jag lärde känna Felicia (hösten 2007) så var hon bara 7 år. Tänk att den lilla tjejen redan har hunnit bli 11 bast - snart tonåring juh...

Vi väckte henne i morse med sång och paket på sängen. Jag tror att Felicia blev rätt så glad för sina paket, det verkade så iaf :)

Felicia önskade sig dessutom att det skulle snöa på hennes födelsedag och hon fick som hon ville - det är rena snöyran ute.

Ikväll ska vi äta köttfärsfyllda pannkakor för det önskade hon sig. Efter maten ska vi dessutom åka till hennes skola för att titta på ett luciatåg - det var ju idag som vi föräldrar skulle få komma och titta. Mysigt! Jag tror att Felicia kommer få en bra födelsedag :=)

Av Heidi Månsson - 14 december 2010 20:29

Jag kan ibland vara min allra värsta fiende. En riktig Neggodil. Vet ni inte vad en Neggodil är? Jo det är någon som är så fruktansvärt negativ - när du kommer hem och har en superbra ide som du inte kan få ur skallen, du är laddad till tusen och så kommer du hem och ska dela den iden med någon, du vill berätta för din älskade och vad händer? Jo du blir totalsågad - vid fotknölarna! Det är en Neggodil. En negativ tråkig jobbig person som tar ner dig till botten när du preis hade funnit motivationen till att göra det där som du alltid velat göra... eller som dissar alla ideér som du har. Jag är min egna Neggodil...

Ibland så kommer jag på nått som jag vill göra men så går luften ur mig för jag tänker att näää, det kommer inte gå. Det klarar jag aldrig...osv.

Denna gången ska jag inte få chansen att tänka så. Jag ska fixa det där körkortet och jag VET att jag kan klara det! Så nu du din nedrans Neggodil - nu har du ingen talan! :))


I am the boss over me, myself and I. Så de så! :)  Kram på er!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards