Alla inlägg under juni 2013

Av Heidi Månsson - 27 juni 2013 14:09

Nu har jag redan börjat få en känsla av att snart är sommaren slut och hösten närmar sig. Jag har lite smått panik inför hösten så det kan vara därför. Jag har än så länge bara kommit in på en av tre sökta kurser och jag har ju inget fast jobb eller långtidsvik så framtiden är väldigt osäker. Just nu äter det upp mig och oron tar över. Jag får inget gjort och det låser sig. Istället för att vara nöjd med sommarens jobb jag har lyckats få och försöka njuta lite av nuet så ser jag bara ett stort svart mörker inför hösten. Oron äter upp mig inifrån. Jag vill inte hamna i den där spiralen av arbetslöshet och mörker igen. Jag vet att sannolikheten för att jag kommer vara helt utan jobb är liten. Väldigt liten. Men jag vill inte nöjja mig med några timmar här och några timmar där. Springvik är inte så himmla kul för man vet aldrig hur mycket pengar man ska få in varje månad och man vågar knappt inte planera nått att göra på sina lediga dagar. Det stora mörkret jagar mig och jag kommer nog inte få ro förrän jag vet att jag antingen har studier på 75% studietakt att ägna mig åt eller ett fast jobb eller nått långtidsvik på minst 50%. Jag vet att det kan ta tid och att jag ska ha tålamod men det är svårt. Hatar osäkerheten...

Av Heidi Månsson - 26 juni 2013 22:15

...att kunna komma iväg till gymmet. Det är ett tag sedan jag tränade nu för dels så har förkylningar och ont om tid satt käppar i hjulet för mig. Så idag när jag trodde att jag skulle kunna komma iväg så börjar jag känna att den förkylningen som jag trodde var borta är på väg tillbaka igen. Kan ha utlösts av dessa tre tuffa dygn - jag är van att jobba mycket nu men inte såååå mycket på så få timmar. För lite sömn i kombo med de jobbpassen och lite stress & oro i kroppen så kommer förkylningen nerdimpandes i brevlådan. Tack för den! Jag behöver ju verkligen komma iväg till gymmet ju. Ska mota bort den där snuvan innan den hinner fästa sig vid mig alltför mycket ;)

Let´s fight - for your right - too work out! :)

Av Heidi Månsson - 26 juni 2013 15:00

Tjipp och tjopp så var det den 26:e juni. Snart är månaden slut och jag tycker att den nyss började. Här kommer iaf en liten sammanfattning om vad som har hänt sista tiden.


14/6 Efter en snabb sväng förbi jobbet på morgonen så hämtade jag upp Therese och så åkte vi till IKEA i Älmhult. Jisses vad det nya varuhuset är stort!! Det blev lite allt möjligt som följde med i påsen hem :)


15/6 Skånes djurpark fick besök av mig & Linnea, Therese & Alve. Jättemysig dag! Vi hade med oss engångsgrill och diverse tillbehör. Vi grillade korv och majskolvar :=)


18/6 Ullared!! Jag åkte till Ullared med Anna W och Jennie L :) Shit vad roligt det var! Eftersom Fredrik jobbade i glassvagnen så hade vi barnvakt mellan ca kl 16:30-19:30. Jennie Håkansson (som har hjälpt oss passa Izzie och Linnea förut) var här och tog hand om lilltrollet. Det hade funkat jättebra och båda var nöjda med läget så det blir nog fler tillfällen :o)


20/6 Jag lastade in Linnea, Robin, Fredrik och Izzie i bilen plus lite packning. Styrde bilen mot Värnamo. For till torpet för att fira midsommar och spendera hela helgen där med Robins farmor och farfar.


21/6 Midsommar. Det regnade INTE hela dagen utan det kom bara någon enstaka skur vilket gjorde att vi faktiskt kunde vara ute och dansa kring midsommarstången, äta sill, potatis och ägg som sig bör, dricka snaps, skråla "Helan går" och vräka i oss jordgubbstårta, spela Kubb och Bockia. En mysig dag!


22/6 Lämnade torpet under dagen då Robins allergi plågade honom mycket. Torpet är ju omgivet av Lupiner och andra blommor så det är ju inte det bästa stället att vara på för honom just nu. Packade ihop och for till huset i stan istället. 

Blev bjudna på en supergod måltid på kvällen och sen packade jag in Linnea, Fredrik och Izzie in i bilen för att fara hem. Robin skulle stanna hos sin farmor & farfar så vi får väl se när vi får hem honom...


23/6 Första passet på Backstugevägen för denna sommar började 12:30. Jobbade till 09:00 nästa morgon.


24/6 Kom innanför dörren här hemma och slängde ihop lite badsaker. Kidnappade med mig Linnea och Fredrik till Luhrsjön. Solen gömde sig bakom molnen emellanåt och temperaturen i luften varierade mellan 21-25 grader så det var väl inte den bästa dagen att åka till stranden på egentligen men Linnea hon doppade sig flera gånger. Ingen badkruka där inte! :))  Även om det inte var årets bästa dag för bad så är jag glad att vi for för det var jättemysigt med en utflykt mitt i allt jobbande. Kul att hinna umgås lite med familjen.

15:30 samma dag började nästa pass på jobbet. Jobbade över natten då också så jag slutade 09:00 nästa dag igen.


25/6 Slutade som sagt vid 9 på morgonen. Kom hem och var halvt död då jag inte hade kunnat sova jättebra de senaste två nätterna. Han slappa lite här hemma innan det var dax igen. Skulle börjat 20:00 men det var aktiviteter för de boende på kvällen så jag började 17:00 istället. Jobbade över natten igen och slutade 9 idag.


Puh! Tre nätter på rad var lite halvtufft. Känns som att tre dygn bara försvann ut i nått magiskt svart hål eller nått. Hehe. Idag har jag inte orkat göra en sjundedel av allt som skulle göras här hemma men så får det vara. Nu är jag ledig till måndag så jag hinner nog göra lite hushållsarbete innan det är dax att jobba mera.


Nu ska jag smäcka i mig en sen lunch och njuta av mina äggsmörgåsar :)  Ses!

Av Heidi Månsson - 26 juni 2013 11:08

säga att jag har ändrat utseendet i bloggen lite :=)  Blev väl rätt bra va? :))


Förhoppningsvis så orkar/hinner jag med ett ordentligt inlägg senare. Har lite saker jag måste göra först så jag "ska bara..." :)

Av Heidi Månsson - 13 juni 2013 22:54

Det är så skönt när sjukdomar är över. Det är så skönt när ens sjuka barn äntligen är pigga igen och livet kan återgå till det normala med dagis och jobb eller vad man nu har. Linnea blev lite krasslig för ungefär en vecka sedan och innan det hela var över så rann det rätt bra ur näsan, hostattackerna var lite jobbiga emellanåt och lite feber var också på besök. Det är så påfrestande med små gnälliga sjuklingar som helt plötsligt inte vill nånting alls förutom att dra mamma i byxbenet heeeeeela dagarna i ända. Samtidigt som man tycker att det är frustrerande så vill man bara krama om dom och sitta med dom i famnen hela dagen, vagga, vyssja och tycka synd om. När ungen sen äntligen tillfrisknar så är det sååååååå befriande!! :)  Enligt mitt tycke iaf :o)  Linnea var på dagis idag och jag kunde jobba, Fredrik kunde jobba och det känns så bra!


En liten rapport om dagarna som gått sedan senaste blogginlägget:


9/6 - Det var dax för dop. Barnens kusin Wilde döptes och det var så fint så :)


10/6 - Premiäröppning för Ottoglassvagnen på stadens torg men det gick INTE så bra alls. Först vattenläcka i vagnen och sedan fick dom ingen el från elskåpet. Nej nu ska kommunen inte stå för elen längre så nu är det massor med strul med det. 

Jag körde släp för första gången någonsin!! :=)  Jag och Linnea tog Forden ner till farfar Hasse, drog släpet (som var lastat med ett stort frysskåp) hela vägen hem och det gick jättebra och jag är nöjd.


11/6 - Lämnade Linnea hos farmor Ulla på eftermiddan då tösen var krasslig och både jag och Fredrik skulle jobba. Jag var först hos syon på Flexvux och ansökte om att läsa lite kurser i höst. Har redan fått besked om att jag har kommit in på en av dom :=) Håll tummarna för att resten går som jag vill!

Jobbade 16-21 på Plommonstigen. Nice! Dag två i glassvagnen gick inte heller så bra...


12/6 - Skolavslutning för Robin. Han slutade femman nu och eftersom det inte finns någon sjätte klass på Tormestorps skola så är det en rätt så viktig avslutning. Nu ska de åka buss till Sösdala och gå i sjätte till nionde klass där ute. Känns stort men det är ju bara lilla Sösdala så det är väl inte så märkvärdigt egentligen... Eller jooooo för det är min "lilla" grabb det handlar om ;)

Det gick bättre för glassvagnen som nu kunde ha öppet och sälja lite glass. Jag & Linnea premiärsmakade lite plus att vi bjöd med Jennie (kollega och vän) plus några av hennes familjemedlemmar. Gott.


13/6 - Jobbade 7-16 idag. Trött i hela mig så det ska bli skönt med en lite lugnare morgondag :)


Nej nu får jag ge mig för denna gång och ha en dejt med kudden och täcket. Synes.

Av Heidi Månsson - 8 juni 2013 16:02

Klockan säger 16:03 just nu men en del av mig och min kropp önskar att den vore lite mera. Jag vill sova men kan inte och nu är klockan så mycket så nu ska jag inte för då kan jag ju inte sova i natt. Japp - jag har jobbat vaken-natt igen och sen lyckades jag bara sova mellan 8:30-12. Det är lite för lite men vad ska jag ta mig till när sömnen inte vill infinna sig? Försökte räkna får och alla de där gamla tricksen men det funkade inte så bra. 


I tisdags var jag på bredvidgång igen i hemvården. Det var lite dåligt bara att jag hade fått information om att jag skulle på utbildning då så jag trodde att det kanske var för Procapita (där man skriver om sånt som händer med vårdtagare på datorn) eller nått men tji fick jag. Tur att jag hade bekväma skor på mig för jäklarns vad jag fick springa omkring. 7-14 är ju ett rätt bra pass när man inte är beredd på det också. Trodde jag skulle sitta still och anteckna, hade klätt mig lite fel för det blev ju rätt så varmt i tisdags men det fick gå ändå.

Efter den brevidgången fick jag en liten paus och sen tog jag mig till Plommonstigen där det var dax för nästa pass som var 16-21. Nice :=)


I onsdags var det en stor dag i mitt liv!! Det var avslutningsdax på Flexvux för alla färdiga undersköterskor :))  Dagen började med att vi var några i klassen som ville äta frukost/fika ihop så vi träffades på Lövet. Efter en stund på uteserveringen där så drog vi vidare till skolan. Där var det uppdukat i Glashuset med tre stycken långbord. Rektorn pratade lite först och sedan fick lärarna prata lite, vi blev bjudna på lunch (som tyvärr inte var så mycket att ha men tanken var ju fin) och sist men inte minst så fick vi våra betyg!! Jaaaaaaaaaaaa!! Nu är jag färdig USK och med hyffsade betyg och jag är så glad så glad så glad!!

På kvällen var det klassfest för de som ville/kunde vara med på den. Cirka halva klassen samlades på tågstationen och tog tåget ut till Sösdala där snälla Git hade ställt upp ett partytält på sin tomt så vi kunde sitta lite skyddat ifall det skulle bli regn. Vi grillade och skålade och hade high life-partajj där ute :)  Det blev lite kubbspel också och jag måste väl erkänna att jag är kass på kubbspel i vanliga fall men det blev INTE bättre med alkohol i blodet, hehe.


På torsdagen var ju barnen lediga eftersom det var röd dag. Fredrik tog med sig Linnea söderut till farfar Hasse för att hämta en stycken Ottoglassvagn och Robin sov över hos en kompis så det blev bara jag och Izzie hemma nästan hela dagen. Passade mig rätt bra eftersom jag var lite sleten efter gårdagen. Hade liiiiiite liiiiite järnkeps på mig en stund men speciellt bakfull var jag ju inte. Skönt å slippa det, hehe. Hade verkligen superkul hela onsdagen och jag tror att det beror väldigt mycket på den helt grymt suveräna klassen som vi har haft!!


I går var jag först med Linnea på stan för att jaga dop-present till lille kusinen Vilde som döps i morgon. Jag letade också efter nått vettigt att ha på mig på redan nämnda dop, midsommar, bröllopet som jag ska på i sommar och övriga festligheter som man kanske ska på i sommar. Jag har verkligen inga finkläder att ha på mig och det är lite tråkigt. Jag har mycket svarta basictoppar men dom funkar ju liksom inte till fint så jag tyckte att det var dax att köpa nått i nån lite ljusare färg. Hittade en top/tunika/blus eller vad man nu ska kalla det som kanske kan funka men jag är inte supernöjd med utbudet måste jag ju säga. Tråkigt att försöka shoppa nått i den här stan. Ska snart till Ullared men där brukar jag sällan hitta speciellt mycket kläder till mig själv så det lär väl bli en tur till Kristianstad eller Väla snart. 

Något mera trevligt var att jag skaffade mig en ny telefon igår :) ! Jag hade börjat att fundera på hur jag skulle lösa behovet av en ny telefon då jag var övertygad om att jag hade bindningstid fram till våren 2014 och det brukar ju bara gå att förnya abbonemanget typ tre månader innan. Jag var dock missnöjd med min telefon då den har börjat krångla så jag ville gärna ha fatt i en ny. Igår löste det sig, jag kunde förnya mitt abonemang och fick ett jäkligt bra erbjudande på den nyta telefonen så nu är jag nöjd!! :)) Vad det blev? Ja en Samsung S III mini :=)  Jättefin.


På kvällen jobbade jag 16-21 och sedan då vaken-natt på Plommonstigen. Väldigt trevligt att få chansen att hoppa in lite då och då tycker jag  .


Nu kommer nog snart Linnea hem igen. Hon har fått vara hos farmor Ulla idag för Fredrik hade tenta idag och jag behövde ju få sova. Fredrik åkte för ett bra tag sedan för att hämta hem henne igen men han fastnade väl kanske där ute och vad gör det ;)  Jag har fixat och donat här hemma med lite städ, disk och tvätt och nu är det väl dax att gå å få lite mera gjort. Synes.

Av Heidi Månsson - 3 juni 2013 22:56

...att pusha sig själv. Det handlar om att flytta på gränserna för vad man klarar av. Det handlar om att ta i lite till när man tror att man inte orkar mer. Ett varv till. Ett repetion till. Lite mera vikter. Lite mera motstånd. Sakta men säkert så har man ökat lite här och lite där. Nu har jag 30 kilos motstånd på sit-upsmaskinen. Ett väldigt litet steg för mänsligheten men ett enormt stort för mig! Jag är dock inte färdig där men ett steg i taget så kommer jag snart ha vandrat rätt lång bit. 


NU ska jag hoppa in i duschen. Ses kanske i morgon men det blir en lång dag så det är inte säkert att jag hinner. Det ska kännas att man lever :=)  

Av Heidi Månsson - 3 juni 2013 11:51

Hatar när inte spotify funkar eller när internet strular så radioappen vägrar funka. Jag vill lyssna på musik. Hela tiden. Alltid. Nu! Pliiiiiiis funka nu då!!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards