Alla inlägg under oktober 2010

Av Heidi Månsson - 30 oktober 2010 21:00

            Nyttiga Hälsotips. Hur ska man prioritera?


  Det sägs att det är nyttigt att varje dag :


Äta ett äpple och en banan för kalcium.

Man ska också äta en apelsin för C-vitamin!

Det är ett måste att dricka en kopp grönt te (utan socker för att undvika    diabetes) för att minska kolesterol i kroppen!

Man måste också dricka 2 liter vatten varje dag och sedan kissa lika mycket, vilket fördubblar tiden man hittills har tillbringat på toa.
 
Man måste också dricka ett glas yoghurt varje dag för att få de goda

bakterierna i magen. Även om ingen vet exakt vad de är bra för, MÅSTE

du ha minst en miljon sådana i magen, annars är det illa!

Du ska också ta ett glas rött vin för att undvika hjärtinfarkt. Och ett glas

vitt vin för att skydda ditt nervsystem! Och ett glas öl (jag minns inte varför
det var nyttigt!) Men om du tar dessa tre samtidigt kan du få en stroke, fast det gör inte så mycket, du kommer inte ens att märka det...
Man ska också äta nötter och bönor/ärtor, varje dag. En hel massa nötter/bönor/ärtor!!
 
Du ska äta 4 till 6 måltider per dag, Lätta måltider, men glöm inte att du ska tugga varje tugga minst 36 gånger. Bara för det behövs det 5 timmar!

En sak till - efter varje måltid ska du borsta tänderna. Borsta dina tänder efter äpplet, yoghurten, bananen, nötterna, bönorna och ärtorna... Detta ska du göra så länge du har tänder, och glöm inte tandtråden, tandköttsmassagen och munvattnet.

När du ändå håller på med detta, kan du ju städa badrummet, kanske installera  CD-spelare eller TV där inne, för med tanke på allt vattendrickande och tandborstande lär du tillbringa en hel del tid i badrummet...

Man måste också sova minst 8 timmar per dygn och jobba 8 timmar per dygn. Lägger man då till de 5 timmarna som behövs för att äta så blir det 21 timmar.

Det är 3 timmar kvar, under förutsättning att det inte är trafikstockning när du åker till och från jobbet.


Enligt statistiken tittar folk på TV 3 timmar per dag. Det fungerar inte längre, eftersom man måste ta en halvtimmes promenad varje dag. Svårt och hinna med allt? Då är vi ändå inte klara riktigt än... 
Du ska nämligen också hinna med att träffa dina vänner och så måste du hålla dig informerad, dvs läsa minst två dagstidningar och några kvällstidningar varje dag.

Du ska även ha sex varje dag, men utan att det ska bli rutinmässigt. Du ska vara innovativ, kreativ och varje gång på nytt förföra din partner. För detta krävs ju tid. Och då har vi inte ens nämnt tantriskt sex...


Du ska också hinna med din familj, hinna sköta om huset, städa, diska, tvätta, för att inte tala om allt du måste göra om du har barn och/eller husdjur. När man räknar ihop allt detta ovan behövs det minst 29 timmar på ett dygn. Den enda lösningen är att göra flera saker samtidigt! T.ex duscha med kallt vatten och håll munnen öppen så får du dina 2 liter vatten per dag.

Medan du borstar tänderna kan du samtidigt ha sex med din partner, som i sin tur tittar på TV och läser tidningar medan du också torkar golv. 
 
Så fort du har en hand ledig kan du ringa till dina vänner och släktingar. Drick vin efter det, du kommer att behöva det! Sen om du skulle få 2 minuter över, skicka detta mail vidare till dina vänner medan du äter ett äpple.

Dags för mig att sluta nu, för mellan äpplet, yoghurten, ölen, den första litern vatten och min tredje måltid idag (inkl. nötter/bönor/ärtor), vet jag inte längre
vad jag måste göra, men jag vet att jag måste gå på toa NU. Jag lär spara några minuter om jag borstar tänderna samtidigt!


Kram på er ! Hoppas att ni fick er ett gott skratt eller åtminstone ett litet smile på läpparna :)  Stressa nu inte runt för mycket för att hinna med allt detta, det var bara ett skämt ;)

Av Heidi Månsson - 29 oktober 2010 12:15

En tung, mörk & jobbig dag närmar sig med stormsteg. För mig är den väldigt jobbig i alla fall. Den 6/11. Det är en dag som jag inte vill ha i min kalender, det är en dag som jag inte vill ha i mitt minne. Saken är den att det skulle dock inte kunna förändra någonting även om den dagen togs bort. Det är som det är.

På den dagen, för snart 6 år sedan dog Robins pappa, min förra man. Anders Mårtensson slutade leva då. Han föll ihop, hans hjärta gav upp. Varför? Ingen som riktigt med 100% vet men det finns teorier runt det hela.

Anders hade precis fyllt 30 år. Jag skulle fylla 25. Robin hade precis fyllt 3 år. Vi hade väldigt nyligen flyttat in i vårt nybyggda hus. Ett sådant där nyckelfärdigt hus. Ett jättefint hus. Anders hade ett bra jobb, jag hade ett hyffsat jobb, Robin gick på dagis och trivdes där - framtiden såg ljus ut...trodde vi.

Den morgonen var vårt största bekymmer att vi inte hade hunnit skaffa någon taklampa till vårt nya fina kök. Eftersom Anders hade hamnat efter lite på sitt jobb under tiden som byggandet av huset pågick så skulle han bara sticka ner och knåpa lite där i nån timme eller två och sen skulle vi åka till IKEA och köpa lampa plus lite annat smått & gott. Anders åkte till jobbet och senare den dagen så var helt plötsligt inte vårt största bekymmer den där lampan...


Jag tycker att det som hände är så förfärligt så det ska inte få hända! Det är sådana saker som gör att jag inte tror på att det finns en gud. För varför skulle en gud som påstås vara god ta en far ifrån sin familj?? Varför skulle en god gud göra så att hans fru och son skulle leva vidare utan sin älskade man/pappa?? Det kan inte finnas en god gud. Det bara är så.


Jag har trots allt kunnat "gå vidare" i livet. Jag kommer aldrig att kunna glömma Anders och det vi hade i vårat liv. Men mitt hjärta är stort - det rymmer många människor. Jag har faktiskt fått frågan hur jag kan sörja Anders fortfarande när jag nu är gift med Fredrik. Tillsammans har vi tre barn, bor i ett stort fint hus och har det väldigt bra. Men bara för att jag älskar Fredrik och det livet vi har nu så behöver det inte betyda att jag inte kan känna smärtan över att ha förlorat det jag hade. Det ena måste inte alltid utesluta det andra...

Jag är otroligt lycklig med Fredrik men jag var det med Anders också. Det hade kanske varit skillnad om jag och Anders inte hade stått mitt i livet och hade det bra ihop. Det hade kanske varit skillnad om vi hade valt att gå skilda vägar. Men nu valde vi inte det. Vi fick inte välja alls. Det kommer alltid finnas en plats i mitt hjärta för Robins pappa Anders. Robin är 50% Anders och 50% Heidi och så är det. Genom Robin lever Anders vidare för Robin blir mer och mer lik sin far.

Sen att vi är så välsignade så att vi har Fredrik, Felicia och Linnea i våra liv nu det är helt otroligt! Det trodde jag aldrig den dagen då jag som nästan 25-åring blev änka...


Mitt hjärta är stort och jag älskar många människor. Jag ser det som är mitt förflutna och jag ser det som blir min framtid med samma ögon, samma hjärta - samma jag.


Kram!

Av Heidi Månsson - 28 oktober 2010 14:45

Vad hände? Nej, inte nu. Det skulle ju dröjja ett tag till ju. Våran bebis...är ingen bebis längre... Hon har två tänder nere som har växt ut en bra bit, hon har två tänder där uppe som precis har spruckit igenom tandköttet så det är knappt att dom syns - men dom är där. Hon pratar - Linnea kan säga pappa, mamma, titta, där, hej, tack. Linnea sitter på pottan efter varje sovstund och gör vad hon ska i den :))  Hon kan vinka. Om vi ger henne slängpussar så ger hon tillbaka :)  Snart fyller hon ett år! Idag visade hon att hon minsann är stor flicka genom att gå tre steg helt utan stöd !! Men hallååååååå - det är ju definitivt ingen bebis vi har här hemma. Det är nu som den härligaste tiden börjar tycker jag. Ja menar när dom bara ligger och sover nästan dygnet runt - huuuuur spännande är det? Ärligt?! Visst är det mysigt, väldigt mysigt. Men kul? Njaa. Det är ju först när det blir lite mer fart i dom som jag tycker att det är som bäst :)) Jag ska njuta. Jag måste ta vara på de härliga stunderna nu. Hux flux har man fått ett jobb och hux flux så ska lilla Linnea börja dagis. Hux flux så finns man inte där dygnet runt och då är det någon annan som får se alla smilen, då är det någon annan som får blåsa på små skrubbsår. Då är det någon annan som nattar när det är dax för middagsvilan, då är det någon annan som tröstar, hjälper på med kläder... Lite vemodigt - japps. Linnea ska ju förmodligen börja dagis i början på nästa år. Tror att jag ångrar mig. Jag kan vara hemma med Lillskruttan i minst två år till ;=)


Det är torsdag idag. I´m lovin it :)  Det är så skönt när Fredrik kan vara ledig på fredagarna. Det blir så mycket mera helg då även fast helgen bara svischar förbi ändå. Tänk om vi inte hade haft fredagarna också...


Jag är riktigt trött och degig idag. Det känns att jag har varit inne för många dagar i sträck nu. Jag är ju van att flänga och fara med Linnea men hela denna veckan har det ju varit riktigt skitväder förutom i tisdags. Då gick jag ut med Linnea men då fick ju hon sådan jobbig hosta så vi gick in igen. Hon är fortfarande snorig men inte alls lika hostig så i morgon får vi nog försöka komma ut på en promenad iaf. Håll tummarna för att vädret är på vår sida... :o)


Jag har fortfarande inte framkallat några bilder. Det är så typiskt mig, hehe. Det är ju ändå så att när Linnea sover middag så får jag ju välja vad jag ska roa mig med. De senaste dagarna så har jag suttit och valt mellan alla bilder som finns i min dator. Det är en hel del bilder. Det tar tid att välja. Med tanke på att jag inte har framkallat några bilder på superlänge så ligger jag efter. Jag började välja bland bilder tagna from juni 2008 och fram tills nu. Jag har kommit till början på 2009 när vi skulle flytta in här i huset. Det lär ju ta lite tid att gå igenom den mängden bilder för det kommer ju bilder på gravidmagen och sen alla dessa bebisbilder. Jisses... Framkallningen lär ju alltså dröjja ett tag. Jag är redan uppe i 260 bilder som ska framkallas...

Jag gör ju vanliga album och sen har jag ju scrapbookingalbumen också så det blir en hel del att pyssla med sen när jag har fått hem bilderna igen. Jag behöver ju inte vara sysslolös iaf :=))


Nu sitter jag mest och väntar på att min käre make ska bli klar med sitt jobbande för dagen. Vi ska åka till en stor elektronikaffär och köpa en maskin som är rätt så nödvändig här hemma. En snabeldrake ska införskaffas! Å vad det ska bli underbart att slippa denna dånande maskin som vi har nu. Ja jo jag vet - det är mitt fel att den har pajjat. Man ska inte suga upp vatten med en dammsugare... Det var ju inte meningen... Men gjort är gjort och nu blir det till å köpa en ny maskin. Ett dyrt misstag som man lär sig av, kan man ju hoppas iaf. Haha.


Nej nu är det dax att mata liten Nea. Sen hoppas jag på att vi kommer iväg till den där el-kedjan. Ha de så gott. Ses. Kram !

Av Heidi Månsson - 24 oktober 2010 13:15

Är lite seg idag. Ganska väldigt mycket seg faktiskt. Jag och Fredrik stannade uppe lite för länge igår. Vi gick och la oss kl halv fem inatt, hehe. Lillebroren Pälle och hans sambo Kajsa var ju här och spelade sällskapsspel och det var som vanligt så pass roligt så det gick ju inte att sluta bara för att klockan blev lite mycket :) Sova kan man ju göra när man blir gammal...

Pälle och Kajsa kom vid 17:30-tiden och så gjorde vi klart maten. Det blev Chili-con-carne, baguetter och sallad. Mums! Till efterrätt hade jag och Felicia bakat en kaka och Fredrik hade dessutom gjort chokladmousse. Behöver jag nämna att vi var mätta efter den måltiden?

Spelandet kunde börja och Kajsa skulle ju naturligtvis gå å vinna nästan allt vi spelade. Hmmf! :) Kul hade och sent blev det men det var det värt!


Jag vill börja scrappa igen. Suget är tillbaka. Måste bara framkalla lite foton först. Nettan skulle börja scrappa så jag skulle hjälpa henne lite med att komma igång. Vad hände? Jo det började klia i scrapp-fingrarna :) Får väl se till att få tummen ur och framkalla dom där bilderna. Resten av materialet finns ju här :o)


I fredags var Linnea hos tandläkaren för första gången. Det var en sån där 1-årskontroll och info till föräldrarna. I övrigt har det inte hänt mycket alls men ändå är det liksom alltid full rulle. Föräldralivet i ett nötskal.


Nu är det en vecka kvar och sen börjar höstlovet. Nice! Längtar! Ska myyyyysa med barnen hela veckan :)


Nu kanske man skulle ta och samla ihop sig lite. En dusch vore bra, lite kläder på å sen är vi igång. Eller? Slappa i pyjamasen hela dagen är ju inte fel det heller... :) Får se hur dagen blir. Kram kram.

Av Heidi Månsson - 19 oktober 2010 10:00

Skaparen av Bamse borde vara nöjd. Den som sedan kom på att det skulle tillverkas kläder med Bamsemotiv borde också vara nöjd. Dom har nog dragit in lite pengar på alla Bamseprylar och kläder som säljs världen över. Jag kan inte få nog! Det finns så enormt mycket fina kläder så jag blir helt till mig när jag får se att det kommer nått nytt :) Jag kikar på Lindex onlineshop minst en gång i veckan bara för att se om det kommit nått nytt plagg som Linnea "måste" ha. Dom är ju såååååååå fina :=))  Ett och annat plagg har hamnat i hennes klädlådor och endel har jag hittat billigt på Tradera, det är trevligt. Sen ärver hon ju kläder från en tös som har mycket Bamsekläder för hennes mamma är precis lika tokig i dom kläderna som jag är. Tur att man har vänner med god smak ;)

 

Nu är det snart dax för Linnea att börja på storlek 86 så jag tänkte hämta ner den kartongen lite senare idag. Där finns det massor med fina kläder och det är som julafton varje gång man får öppna en kartong med nästa storlek och rota runt :o)

Jag tror dessutom att hon börjar växa ikapp sig lite mer i kroppen. Förut var det så svårt med kläder som kom som ett set för hon hade inte samma storlek nertill som upptill. Tror som sagt att det börjar ordna upp sig nu. Blir lite lättare att hitta kläder som passar då.

 

Idag skulle vi till öppna förskolan. Mmm jo eller hur. Kul. Det blev ett inte så lockande väder om vi säger så. Bläää för regn. Jag tycker verkligen att det är jättejobbigt när det regnar. Det kan väl regna på natten när inte jag behöver vara ute :)

 

Igår var jag och Linnea på lekparken. Det var jättefint väder och vi passade på att gå till gungorna igen. Jisses vad hon tyckte det var kul! Sen satte jag henne på en gräsmatta så att hon fick titta på alla löven som låg i gräset. Linnea satt och tittade på ett stort löv och helt plötsligt kom det en liten vindpust så att lövet flyttade lite på sig - det var roligt! Oj oj oj vad hon skrattade :o)

 

Ikväll är det DHW på tv. Äntligen! Att man ska behöva vänta en vecka på nästa avsnitt jämt... Kan inte få nog av den tv-serien!

 

Nej nu känner jag att det börjar dunka i huvuet. Får nog gå å lägga mig en stund och se om det går över. Vill INTE har migrän. Linnea sover så jag skyndar mig till sängen. Ses. Kram!

Av Heidi Månsson - 18 oktober 2010 16:45

Vem nockade ner mig med stekjärnet? Sjysst! Alldeles nyss var det torsdag och vi skulle ha 4 dagars ledighet tillsammans...så vaknar man upp å så är det måndag. Men hallå liksom :)  

Nå ja. I torsdags blev det inte så mycket aktivitet från min makes håll. Jag orkade inte bara sitta å glo så jag tog med mig Linnea till öppna förskolan så fick Fredrik lite lugn och ro. Han behövde nog det. Utöver öppna förskolan så blev det lite matshopping bara. Inget spännande alls alltså.


Fredagen susade förbi. Jag och Linnea följde med Fredrik till Lund. Han skulle dit i ett jobbärende och jag ville shoppa. Jag och Linnea hamnade på Nova :=)

Det blev lite skoshopping till Linnea. Hon fick ett par "fin-stövlar" och två par vinterskor på Skopunkten :)) Det blev ca 400:- för alla skorna. Nice!


Fredagskvällen var som vanligt bokad. Idol var det som fångade vår uppmärksamhet :) Fredagsmys helt enkelt.


Lördag - kalas för Robin. De som inte hade firat honom redan hade chansen att komma och smaka tårta. De som kom var släktingar på Fredriks sida = Ulla & Knut, Pelle & Kajsa, Hasse och så Felcicia. Hon var egentligen hos sin mamma så hon fick komma hit ett tag över dan för å kalasa lite. 


Igår blev Robin väldigt lycklig. Han fick nämligen en summa pengar när han fyllde år och den använde han igår. Det blev ett efterlängtat Playstation 2 :)  Blocket är bra till mycket! Nu längtar han till julen för han har ju bara 2 spel än så länge. Fler handkontroller tror jag att han önskar sig också för det följde bara med en. Är ju rätt så kul att kunna spela med en kompis. Får väl se vad tomten kommer med i år... Annars vet han ju vad månadspengarna kommer gå till :)


Nehepp, dax att fixa käk nu tror jag. Har väl två skolbarn som börjar bli hungriga. Korvstroganoff? De e gott de :=)  Kram på er. Ha en trevlig måndag kväll!



Av Heidi Månsson - 14 oktober 2010 09:00

Idag fyller min lilla gudson Hannes 2 år... O My God vad det har gått undan! Det var ju inte länge sen som Jenny ringde och berättade att hon var gravid... Det har alltså gått ännu mer än 2 år sedan dess för hon han nog inte göra mycket mer än kissa på den där stickan innan hon ringde mig. Shit - min gudson är redan 2 år. Stora killen. Nu känns det jättejobbigt att det är så långt avstånd mellan oss. Vill ju krama om min lille Hannes.


Det har regnat i natt tror jag, är blött på asfalten, men det ser ut som att det kan bli en vacker dag i dag. Det gillas. Fina höstdagar är mysiga :)  Regn är jobbigt. Så - då har vi konstaterat det!


Mannen min är ledig idag. Vill hitta på nått men vet inte vad. Det finns rätt så många projekt som jag väljer mellan, frågan är bara om jag får med mig min man på nått av dom eller om han ska få vara hemma och pilla navelludd och jag ska sticka iväg själv med Linnea. Eller om han kanske vill vara hemma med Linnea och jag ska passa på att hitta på något helt själv. Hmm.. tål att fundera på den saken. Rapport kommer senare idag. Hur blev dagen för Heidi? Spännande följetong. Haha ;)


Förutom att jag är trött (som ni säkert märker på mitt lite knäppa inlägg) så mår jag oförskämt bra. Jag älskar mina barn och min man. Just nu är livet rätt så nice i allmänhet. Finns en del stora saker som kretsar runt i mitt huvud, stora saker som påverkar livet i familjen M rätt så mycket. Sånt där som hur det ska bli med jobb i framtiden tex. Det är dock sådana orosmoment som jag idag har lyckats att förtränga nästan helt å så försöka njuta av dagen i stället. Tror att det är rätt så viktigt att inte gå å grubbla så mycket på saker å ting. Kan grubbla en annan dag :)


Nu är det nog dax för lite träning med Wii-plattan, sen en dusch och sen får vi se :=)  Hoppas att din dag blir bra. Kram!

Av Heidi Månsson - 13 oktober 2010 22:15

Bloggade ju innan idag och då var det så grått och trist och dimmigt ute så jag trodde ju inte att vi skulle komma ut på någon promenad. Det dröjjde inte länge förrän vädret helt plötsligt ändrade på sig och fram kom solen! Den sken så fint från en härligt blå himmel så då kunde vi ju inte stanna inne längre. Höst, solsken och ca 13°C ute. På med kläder, ner med liten tös i vagnen å så ut. Eftersom hon alltid brukar sova i vagnen annars så har vi inte hunnit testa gungorna på väääääldigt länge så det var det dax för. Vi knatade ner till en lekpark i närheten och Linnea fick gung. WOW det gillade hon!! Hon tjöt av skratt :=))

Jag hade tyvärr bara mobilkameran med mig och det blev inte så bra bilder, den klarar ju inte av rörelse-bilder så värst bra... Nu vet jag dock inte hur jag ska lyckas få in dom till bloggen för sladden är borta. Får lösa det eller ta en ny tur till gungorna i morgon och då ska en riktig kamera med :o)


Fredrik kom äntligen hem i kväll. Han har varit borta sedan i måndags morse så saknaden har varit stor. Nu är ju fördelen att han är ledig resten av veckan för han har redan jobbat veckans alla 40 timmar och får inte ha mer övertid :) Nice.

Hmm, undrar vad vi ska fylla morgondagen med? Det är nog inga problem att hitta på något att göra. Har man småbarn hemma så går tiden rätt fort.


Idag har jag ringt dagis. Uscha. Jag som skulle vara hemma tills nästa augusti. Drömläget vore ju det men i realiteten ser det inte ut som att det blir så bra. Dax att hitta ett jobb och när jag väl gör det vill jag inte behöva kasta in Linnea på dagis. Bättre att börja lugnt och sakta. Hon har ju dessutom visat tendenser till att vara en sjukling så dom där dagisbakterierna kan nog ta rätt så hårt på henne. Pratade iaf med områdesansvarig och det ser inte ut som att det blir några problem att få plats någonstanns. Det finns två förskolor här i Tormestorp och båda verkar bra än så länge. Vi ska snart få komma på besök och spana runt lite å så får vi se sen vad som händer. Linnea kanske börjar dagis redan innan jul - eller så blir det inte förrän nästa år, vet ej. Beror ju vääääldigt mycket på hur det blir för mig med jobb...


Nej nu ska jag nog se på en Greys Anatomi med mannen min. Inspelningsbar box är bra :) Kram kram!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards