Alla inlägg under januari 2013

Av Heidi Månsson - 30 januari 2013 15:15

I morse blev det ändrade planer - minst sagt. Jag var på väg att göra mig redo för trippen till Tandvårdshuset i Kristianstad med Robin men då ringde dom därifrån och meddelade att tiden tyvärr var avbokad pga sjukdom. Jahapp. Insåg helt plötsligt att jag då skulle kunna gå på dagens lektion ist men då blev det bråttom för den började ju bra mycket tidigare än vad vi skulle ha kört iväg. Ringde till Robins skola och meddelade att han får stanna kvar idag, sprang in i duschen, slogs med tvålen i rekordfart, hoppade i kläderna, fick strunta i frukosten och kom "bara" fem minuter försent till lektionen. Med tanke på att jag inte skulle ha varit med alls så var det ju bättre än inget. Jag är glad att jag kunde vara med på lektionen för vi gick igenom rätt mycket som inte är så lätt att plugga sig till på egen hand. Hoppas bara att Robin får en ny tid snart för det är inte roligt när det ska dra ut på tiden.


Idag är det onsdag och det innebär en kväll med fullt upp. Robin ska på innebandyträning och Fredrik ska till Skytten. Synd att det inte finns någon innebandyklubb lite närmre så Robin hade kunnat ta sig dit å hem själv. Lite småsurt att behöva dra ut till Tyringe varenda gång men är det enda möjligheten för ungen att få spela så får det vara så. Värre saker har ju hänt :)


Gissa vad som har hänt! Min man ska på anställningsintervju nästa vecka!! Jippieeeee :)) Äntligen!! Håll tummarna för att han får jobbet för nu tycker jag att det är hans tur. Eller hur? :)


Nej nu måste jag avsluta här. Har mycket att göra. Ses! 

Av Heidi Månsson - 29 januari 2013 23:45

Ja ibland kan det bli fullt upp - minst sagt :) Nu är jag lite trött men med all rätt tycker jag. Heldag med plugg igår och sen jobb 16-21 och sen råkade det bli repris på det idag. Så var det inte planerat men så kan det gå. När de ringer från jobbet och behöver personal så har jag svårt att säga nej. I söndags när de ringde och frågade om jag kunde ta måndag kväll så sa jag omedelbart ja. Sen hör de av sig igen och frågade om jag kunde jobba senare under söndagen men då sa jag faktiskt nej. Låg efter med skolarbetet och det kändes INTE bra. Måste ju få ägna mig åt det någon gång också... Men jag vill jobba mycket, jag vill inte vara en jobbig jäkla vikarie som säger nej när de ringer, jag vill ställa upp och det är en rätt så skön känsla att vara behövd faktiskt. Det är liksom inte så ofta jag har fått känna så förut. Hoppas bara att detta håller i sig för jag vill verkligen inte bli arbetslös sen... Jag har sån ångest över det så det är skitjobbigt. Jag som inte brukar oroa mig och grubbla så mycket mår nu jättedåligt över detta. Försöker tänka på annat. Försöker koncentrera mig lite mer på nuet men har stora tegelstenar på mina axlar. Bokade iaf in ett möte med syon på skolan när jag stötte på henne idag så jag ska träffa henne framöver och planera lite om utifall att det blir plugg direkt till hösten. Har lite ideér men sen får man se om de är genomförbara.


I morgon är det dax för en tur till Kristianstad med Robin. Nu är det nog dax att sova. Synes.

Av Heidi Månsson - 28 januari 2013 23:15

Jag är en planerande människa. Ibland till överdrift - jag vet. Men jag vill ha koll, jag vill komma i tid, jag vill vara duktig, jag vill känna att jag äger min kalender - det ska inte vara den som "äger" mig. Eller nått. Nån som över huvud taget fattar vad jag menar? Hehe. Jag tycker i alla fall inte om att känna ovisshet inför framtiden så som jag känner nu. Om lite mer än fyra månader ska jag vara klar i skolan. FYRA MÅNADER!! Vad hände?!? Om lite mer än fyra månader så är jag färdig i skolan och utbildad till undersköterska. Om lite mer än fyra månader så har jag förhoppningsvis jobb för annars står jag arbetslös. Till sommaren är det ju inte bara sommarjobb man ska ha utan då är det ju på riktigt. Jag får inga mer pengar från CSN när skolan är slut ju och får jag inget jobb så står jag ju utan inkomst. Det är lite läskigt faktiskt. Man kan ju inte söka jobb alldeles fööööör tidigt heller för många av de jobben som annonseras ut nu är det tillträde rätt snart. Att jobba kanske 70% eller mer och klara av studierna är ju inte såå himla lätt när man pluggar 100%. Man kan inte vänta för länge med att söka för då hinner alla tjänster bli tagna. Skulle bara vilja kunna se in i framtiden liiiite grann. Bara en tjuvkik om jobbläget - inget annat.

Jag skulle vilja plugga vidare men inte just nu. Jag skulle vilja jobba nått eller några år först för att sedan vidareutbilda mig lite. Kanske fördjupa mig i nått. Vet inte exakt vad och vet inte exakt när. Måste ta ett snack med syon på skolan tror jag... Jag får väl göra så att jag anmäler mig till att läsa vidare och sedan söka en himmla massa jobb. Skulle jag inte få nått jobb så får jag väl plugga direkt då för att kanske kunna konkurera lite bättre om platserna sedan. Det gäller att vässa armbågarna :)


Ja ja det var lite kvällsgrubblerier från mig detta. Kram! 

Av Heidi Månsson - 28 januari 2013 15:15

Ja men svisch och svosch så var vi där igen då. Det är då själva den vad dagarna ska springa ifrån mig hela tiden. Ja vad har jag nu att berätta denna gången? Vad har hänt sedan sist? Tar det väl från början... :)


Först jobbade jag natten mellan onsdagen och torsdagen och det gick bra. Fick till och med en hel del skolarbete gjort. Skönt att kunna kombinera skola & jobb på det sättet. Tjäna pengar på att sitta och plugga är ju inte helt fel :=)

På torsdagen åkte jag med Robin till CSK. Denna gången var det ju dax för röntgen och det var rätt många bilder som togs. Vi hade dock tur för vi fick komma in nästan direkt och var färdiga innan vi egentligen skulle ha varit där eftersom vi var ute i god tid. Det lönar sig att vara det ibland :)

Efter besöket på CSK körde vi direkt hem och jag mer eller mindre hoppade jämtfota ner i sängen, hehe. Tröttare än tröttast var jag och en natt till på jobbet skulle jag inte orka utan lite sömn emellan. Det blev några timmar under täcket iaf och sen var det dax igen. Jobbade natten mellan torsdagen och fredagen. Lyckades inte få lika mycket gjort i skolböckerna den natten kan jag ju säga... Andra natten av två är lite halvjobbig i normala fall så vi ska nog inte gå in på hur jobbigt det blev denna gången. Men jag gjorde vad jag skulle och jag lyckades hålla mig vaken hela natten och det är ju huvudsaken ;)  Fredag morgon när jag kom hem var jag trött. Riktigt trött. Lyckades ändå att hålla mig från att sova hela dagen eftersom att jag sen skulle lyckas ställa tillbaka dygnsrytmen igen. Sov några timmar och sen städade jag samtidigt som stereon gick varm på rätt hög volym. Klockan tre hämtade jag Linnea på dagis och sen var det ingen risk för att somna igen, hehe.


På fredagen och lördagen jobbade Fredrik på en mataffär i Malmö. Han stod och demade Ottoglass hela dagarna och var rätt trött när han kom hem. Är det inte jag som jobbar så är det han :o) Vi pluggar heltid båda två och jobbar så mycket vi bara kan båda två. Det är inte så konstigt att man är trött ibland va?!?


I går pluggade både Fredrik och jag så mycket som möjligt och utöver det så var vi hos Ulla & Knut och fikade. Trevligt med ett avbrott mitt i alla skoluppgifter. Jag hade ju inte sett deras nya bostad innan heller men nu vet jag iaf var dom bor och hur det ser ut där. Det var ett jättemysigt hus så jag förstår att dom ville hyra det :o) Där kommer dom nog trivas får vi hoppas. Lite bättre med ett hus med ordentligt med plats i stället för den lilla lägenheten som dom hade innan.

På kvällen tog jag en tur till gymmet med Therese och fy fasikens vad skönt det var!! Ska försöka komma iväg varannan dag nu igen. Håll tummarna bara för att jag slipper vara sjuk för det tar ju så lång tid innan återhämtningen är klar efter varje förkylningsomgång.


Nej nu ska jag snart koppla ner för det är dax för jobb. Har suttit i skolan hela dagen och pluggat och haft en stund med lite annat på slutet för att varva ner. Jobbar 16-21 idag. Kommer inte alls vara trött när jag kommer hem...hehe.

Nej ha det så bra mina vänner så får vi se när jag hinner med bloggen nästa gång. Kram kram!   


Av Heidi Månsson - 23 januari 2013 15:00

Ja jag gjorde en sådan där tabbe igår kväll som jag har gjort förut och som jag borde ha lärt mig av. Jag hade tydligen inte lärt mig ett skvatt så fastän magkänslan sa nått annat och en tanke snabbt svepte förbi så puttade jag bort den tanken och gjorde iaf om det misstaget som jag nu inte tänker göra om fler ggr. Vad det handlar om? Jo att blogga men inte spara innan man ska skicka iväg sitt inlägg. Jag hade skrivit ett lååååångt inlägg om lite allt möjligt men skulle bara lägga in en smilegubbe innan jag skickade iväg det. Jag klickade på ikonen med de färdiga smilegubbarna även fast en liten liten tanke fanns om att jag borde spara först ifall nått skulle hända. Jaha så gick det till igår när det inte blev nått blogginlägg från mig fastän jag hade lagt så mycket tid på att påta ihop det.


Det finns ett märkligt fenomen som hur man upplever tiden. Ibland kan tiden gå så vansinnigt fort som tex när man har sjuttioelva saker att göra på jobbet eller i skolan. Oj oj oj vad det kan bli stressigt ibland. Sen kan tiden gå så enormt sakta när man längtar efter nått roligt som ska hända. Det värsta är att jag ibland upplever dessa fenomenen samtidigt så att de sker i parallel till varandra. Det är faktiskt lite läskigt när det sker för jag blir lite kluven. 

Det jag längtar mest efter just nu och ett antal veckor framöver är ju resan norrut. Nedräkning pågår! Jag skulle dock gärna hoppa över just själva tågresan... 8 timmar på tåget med en galen Linnea ser jag INTE fram emot...hehe. Tur att jag har Robin med mig också :)


I lördags var vi på dop. Det var Fredriks systerdotter Elsa som döptes. Dopet var jättefint och festen efteråt i församlingshemmet var trevlig :o)  Både Elsa och hennes storebror Nils är så söta, goa och underbara så det är inte klokt! Nils är 2 år och ca 3 månader gammal men man kan tro att han är äldre för han är så duktig. Han stod där framme i kyrkan så tålamodigt och sedan hjälpte han till att hälla upp dopvattnet och torka lilla Elsas panna. Ja det är härligt med små barn och dop. Det är nått speciellt med att välkomna ett litet barn till världen.


I söndags jobbade jag 14:30-19:30 så där blev det inte så mycket annat gjort den dagen. Det gick väl bra att jobba förutom att jag har väldigt ont nu... Jag vet inte vad som har hänt, hur eller exakt när men sedan tidigt i höstas så har jag haft ont i ena handen och speciellt då tummen och handleden. Jag undrar lite om det är nått som kan ha hänt på jobbet för det händer rätt så ofta att jag har mera ont när jag kommer hem från jobbet. Iofs så kan det ju vara så att jag har skadat mig någon gång och så felbelastar/överbelastar jag handen på jobbet så att jag får mera problem. Det behöver ju inte ha hänt pga jobbet. Hoppas att det går över snart iaf för det är riktigt jobbigt emellanåt. Håll tummarna för att värken snart sticker sin väg. Jobbigt att ha ont.


I måndags var Fredrik med Linnea på återbesök på BVC. På sista tiden har BVC-sköterskan tyckt att Linnea är lite för rund så vi har fått lite tips & råd för hur vi ska minska viktökningen så att hon växer ikapp sig själv. På dagens kontroll visade det sig att Linnea har växt två centimeter på längden och faktiskt minskat 0.7 kilo. Nu är det ju inte meningen att hon ska gå ner i vikt och vi ska inte banta henne eller nått sånt utan bara se till så att vikten inte sticker iväg uppåt ännu mera utan helst ska hon stå still på vikten och dra ifrån på längden så att hon jämnar ut den där kurvan lite. Jag förstår inte riktigt hur en unge som knappt äter nått kan bli så rund om magen men nu har vi iaf koll på vad hon stoppar i sig. Jag tror dock att det kommer fixa till sig självt mer eller mindre för nu har hon dessutom inte velat ha nappflaskan på kvällen/natten längre och eftersom att hon har börjat äta maten vi sätter fram här hemma (under tjat och "tvång" dock...) så äter hon ju inte lika många pastejmackor längre. Så småningom är hon nog tillbaka på "normalkurvan" igen :=)


Jag ska snart gå och sova för jag ska jobba vaken-natt i natt och sedan nästkommande natt också. I morgon kommer jag dessutom inte kunna sova så mycket för Robin ska ju till Kristianstad pga utredningen med tandställningen. Först ska det tas röntgenbilder och sen får vi se vad som händer efter det. Jag lär ju vara lite trött sen på fredag i alla fall så det är bäst att ladda batterierna ordentligt nu.


På tal om batterier så började ju min mobil strula för ett tag sedan. Det visade sig att batteriet hade svällt (fråga mig inte hur det hade gått till??!!) så jag har köpt ett nytt och nu funkar telefonen som den ska. Tack och lov! Kan ju inte jobba vaken-natt och inte ha tillgång till min touchskärmsmobil. Nej se det går inte ;)


Näää nu börjar ögonlocken bli tunga. Dax att sova. Natti natti :=)

Av Heidi Månsson - 18 januari 2013 15:30

Jag borde verkligen inte gnälla över det ska jag skriva om nu och jag kan väl egentligen inte kalla det gnäll heller kanske, jag vet inte men jag känner lite tvetydigt för saker ibland. När de ringer från jobbet och frågar om jag vill jobba så blir jag superglad för jag vill ju jobba mycket och få många arbetstimmar, det ger ju erfarenhet. Å självkläart vill jag tjäna pengar också - det ska jag inte ens försöka förneka. Men så nu när jag sitter här och det är en halvtimme kvar tills jag börjar så känner jag lite sådär "å nej ska jag jobba på en fredagkväll, jag vill hellre vara hemma å ha myskväll med familjen". Typ. Förstår ni vad jag menar? Det är ju inte så att jag inte vill ha jobb och det är inte så att jag inte trivs på jobbet. Det är bara så enkelt som att man ibland saknar tiden med familjen. 


Idag har jag fått ännu en sysselsättning :) Jag har blivit kontaktperson! Det känns superkul och jag tror att jag kommer växa som människa. Det är en utmaning för mig att vara kontaktperson till någon som inte kommunicerar på samma sätt som "alla andra". Jag hoppas att denne vårdtagare kommer att trivas med mig bara. Pluggar heltid, jobbar så mycket det bara går och så kontaktperson. Å så mamma - med allt vad det innebär. Ja många bollar i luften blev det just nu men det är roligt så det är bara till att tuta å köra :=)


Dax att jobba 16-21. Dop i morgon och sen jobbar jag 7:30-13 på söndag. Tjingeling!! Ha en trevlig helg :o)

Av Heidi Månsson - 17 januari 2013 00:08

Ni ska tro att jag är glad! Riktigt glad! Hoppas att det förblir så ett bra tag framöver också så att jag inte hade fel. Varför jag är glad? Tjaaaa - det tar vi vid ett annat tillfälle. Jag suger lite till på den karamellen tror jag :)


Jag avslutade ju i måndags med att skriva att jag skulle gå och sova lite och det var helt klart rätt beslut. Jag vakande ett x antal timmar senare och kände mig riktigt utvilad & peppad för en jobbnatt. Natten gick bra och sen var jag i skolan på lektion mellan 9-12. Det gick mindre bra... Nickade till ett par ggr under lektionen. Inte alls bra! Dock så har det hänt förut när jag inte har jobbat natt så det har nog inte bara med det att göra.

Slutade vid 12-tiden. Körde hem fort som tusan och kraschade i sängen. Sov gott i ganska många timmar ändå. Klev upp, käkade lite och stack till jobbet. Jobbade hela natten igen och sen till skolan för att ha lektion 9-12 igen. Nickade bara till några ggr idag. Hehe. Slutade vid 12-tiden. Gasade på hemmåt, åt lite, njöt av en kopp te och sen lade jag huvudet på kudden. Tack å gonatt! Tror inte att jag han lägga huvudet på kudden innan jag var totalt väck. Hehe. Sov i några timmar och nu ska vi se om jag lyckas återställa dygnsrytmen i natt.

Nu ska jag lyckas göra om denna proceduren nästa vecka igen men det ska nog gå bra tror jag.


Min mobiltelefon håller nog på att lägga av tror jag. Nått är fel på den iaf och jag har bara haft den i ca ett år så det är jäkligt surt. Jag ska ta med mig mobilen + kvitto och gå in till dom på Telesnor i morgon tänkte jag, dax att snacka lite allvar! Håll tummarna för att det antingen är lätt åtgärdat (och att jag får låna en mobil så länge som den andra är på reparation) eller att telefonen är så pass kaputt så att jag får en ny telefon. Tror dock inte på det sista alternativet. Får väl se i morgon. Det löser sig.


På lördag ska vi på Elsas dop så det är väl dax att klura ut vad som ska vara i paketet. Har lite att göra på stan i morgon då. Det finns fler ärenden att uträtta under morgondagen men jag ska iaf börja med en liten sovmorgon tänkte jag. Den får inte vara så jättestor om jag nu ska lyckas vända tillbaka dygnsrytmen men jag förtjänar väl en liten sovmorgon iaf? :)  


Nej nu har jag träsmak i baken av kontorsstolen så jag säger natti natti. Ses nog i morgon. Kram! 

Av Heidi Månsson - 14 januari 2013 13:03

Ja men vad bra att jag har koll på läget nu mera då. Suck vad jag blir trött på mig! En av kurserna som vi läser just nu i skolan heter Vård & omsorg vid demens och jag borde vara en av huvudpersonerna som boken handlar om. Man kan ju undra vad jag ska med en kalender till när jag ändå inte lyckas ha koll. Denna gången upptäckte jag dock felet i tid. Jag hade lyckats skriva in hur jag skulle jobba i min kalender och på ett annat ställe men jag hade skrivit olika dagar och tider… Jag fick för mig att jag skulle jobba natt i morgon + kommande natt så alltså tisdag till onsdag + onsdag till torsdag. Så var inte fallet. Jag ska jobba i natt + i morgon natt. Lite pinsamt om jag hade suttit här hemma och tittat på tv eller nått och kvällspersonalen ringer strax efter 21:00 och undrar om jag tänker komma eller ej. Hehe. Nu när jag upptäckte att det hade blivit nått fel i någon kalender så ringde jag till jobbet för att dubbelkolla vilket som stämde och det var ju bra att jag gjorde det!


Det har varit en väldigt kort men intensiv helg tycker jag. I lördags klev jag och Felicia upp tiiiiiidiiiiiigt för att klockan 05:00 sätta oss i bilen och påbörja vår resa till Ullared! Jippie! De hade öppet 07:00-17:00 och vi var väl där nästan hela den tiden. På inköpslistan stod det kläder till Felicia, det var prio ett. Självklart hade jag även skrivit upp annat på listan men man vet ju aldrig vad som finns och inte. Vi hittade faktiskt rätt så mycket kläder till Felicia så jag tror att hon blev nöjd :o) Det blir dock inte billigt när någon av ungarna måste ha allt i klädväg på en gång. Vi köpte allt från underkläder till byxor och toppar, skor och gympakläder m.m Nu behövs det bara kompletteras med lite till som vi inte hittade där uppe och sen är iaf största ongen klar.

Robin behöver bara nått par jeans och vårytterkläder så han fick vänta lite med sitt. Jeansen dom har där uppe passar inte honom iaf utan han vill ha dom från H&M och vårytterkläder hade de inte börjat med ännu. Linnea ärver vi ju mycket till (tack Tuija & Amanda!!) så där behöver vi sällan köpa kläder utan i så fall bara nått som ska kompletteras. För det mesta stämmer det med säsongerna även om Amanda är född i augusti och Linnea i november så vi har det rätt bra där :o)

Jag har dock för avsikt att åka tillbaka till Gekås nån gång under våren för att köpa det som jag inte fick med mig hem denna gången. Får se om det kan bli av men det vore nice!


Igår jobbade jag delad tur så det var inte så mycket fritid att hinna göra nått på igår. Jag känner mig rätt så slut och eftersom jag ska jobba inatt så tror jag att jag ska passa på att sova lite nu. Jag ska ju orka sitta på lektion i morgon 9-12 med. Samma sak på onsdag. Kommer jag vara liiite rökt sen då eller?! Hehe. På torsdag kommer jag nog vilja ha sovmorgon…


Nä men nu går jag och lägger mig. Puss & kram!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards