Alla inlägg under december 2017

Av Heidi Månsson - 31 december 2017 02:08

Klockan är typ 2 på natten och jag kan inte sova. Jag sitter och lyssnar på musik och passar på att göra sista inlägget för i år. Det är sista dygnet på detta året och i morgon när vi vaknar så är det dax att förbereda inför firandet av nyårsafton. Vi får besök av Fredriks mamma Ulla och hennes sambo Knut och det ska verkligen bli jättetrevligt!


Idag har vi varit i Hästveda och köpt kött (helt enligt traditionen). Tidigare år har vi provat zebra, björn, struts, krokodil, springbock och jag har säkert glömt nått. Vad vi ska bjuda på i morgon vill jag inte avslöja riktigt än men jag är övertygad om att det blir bra! Vi ska iaf bjuda på en fyrarätters i morgon så det är väl tur att vi inte ska äta mer på resten av året efter det ;)


I går var vi bjudna på en liten julfika hos Nico, Gabriella och Felicia. Det var jättetrevligt <3. Efter fikan så hade vi lite julklappsutdelning och sen blev vi bjudna på tacos så klockan blev rätt mycket innan vi körde därifrån. Det stämmer verkligen bra som man säger - tiden går fort när man har roligt!! Tack Felicia, Nico och Gabriella för en mysig kväll <3


Nä om jag skulle göra ett nytt försök att sova. Först vill jag dock önska alla:  

Av Heidi Månsson - 27 december 2017 22:37

God fortsättning på julen (som kom, sågs och försvann igen innan jag han blinka)! Jag älskar julen men varför ska den passera så fort för? Jag hinner ju inte med... Ja ja för den som är intresserad (eller om man inte har nått bättre för sig kanske?) så kommer här en rapport om den senaste tiden som svischat förbi:


Förra veckan var det ju mest jobb som stod på schemat mellan måndagen och torsdagen. Lite julförberedelser var det också, även om vi inte skulle fira jul här hemma så ville vi ju ha lite julstämning iaf.


Onsdagen den 20/12 var det julavslutning på Robins skola. Jullov :)


Torsdagen den 21/12 var det julavslutning för Linnea. Jullovet började äntligen!


Fredagen den 22/12 åkte Fredrik, Robin, Linnea och jag till Värnamo. Det gick bra att köra även om vi kom iväg mycket senare än vad jag hade för avsikt. Jag trodde att jag skulle slippa mörkerkörning men så blev inte fallet. Vi var väl framme vid 17:30 Äntligen fick vi träffa Carin, Bengt men det bästa av allt - Lena var ju där :) Hon är ju bara hemma i Sverige på julen och sommaren så det gäller att försöka få lite tid med henne.

Vi åt god mat (som alltid), spelade spel och snackade om allt mellan himmel och jord. Så som det ska vara dan före dan före dopparedagen :o)


Lördagen den 23/12 fortsatte i ungefär samma stil. Det var sällskapsspel, god mat, lite sista-minuten-fixande inför den stora dagen men jag han även med att träffa Tuija, Amanda och även Niklas. Kul!


Den magiska dagen - 24/12 - julafton! Wooooohoooooo :=)

Dagen började med sovmorgon men vid 10-tiden hade alla vaknat och vi åt frukost tillsammans. Sen gjorde sig alla klara på sitt håll och strax innan 13-tiden tog vi fram julmaten så att vi han äta innan Kalle Anka skulle börja. Vi sitter där klistrade vaaaaaaarje år - det hör ju till. Ta inte ifrån oss en av de heligaste sakerna på julafton - lite tecknat behöver väl alla? :)

Linnea hade hittat på en egen version av julklappsleken så den lekte vi innan vi körde den riktiga julklappsleken. Fredrik hade lyckats slå in några riktigt snygga paket så det var slagsmål om dom, hihi.

Det blev mycket paket på en gång för sen fick vi ta den riktiga julklappsutdelningen så att vi skulle hinna med att titta på en annan väldigt helig grej på tv - nämligen Karl Bertil Jonsson.

Jag blev mest nöjd med min "Ingenting"-klapp (ni har väl hängt med på reklamen?) och ett presentkort på bio som räcker till minst 2 filmer plus tillbehör. Nice! I familjen Mårtensson/Månsson var det väldigt mycket klappar i olika former av välgörenhet och det tycker jag är suveränt.

Efter Karl-Bertil Jonsson så åt vi lite risalamalta och nån smörgås. Vi han spela ännu mera spel och sedan delade vi upp oss lite. Lena, Carin och jag åkte på Julnattsmässa i stora kyrkan och gubbarna var hemma och njöt av lugnet och en varsin Irish coffe, helt traditionsensligt. Det var en bra julafton!


Måndagen den 25/12 var det dax för hemfärd. Tyvärr. Det kändes som att dagarna bara rusade förbi även om det var väldigt lugnt och skönt. Jag skulle önskat att vi fick nån dag till tillsammans men det är ändå som man säger - borta bra men hemma bäst :) Sen så skulle jag ju jobba kväll och natt mellan 25-26/12 så det var inte så mycket att göra åt saken.

Hemfärden var tråkig då det var rätt grått och trist, ca 6 plusgrader och ihållande regn. Trist att köra i. Jag körde till Markaryd men sen fick Fredrik ta över (det händer nästan aldrig...) för jag blev trött. Jag hade huvudvärk och hela klroppen kändes tung.

Tillslut var vi hemma och jag han inte mycket mer än slänga i mig lite mat och packa ihop vad jag behövde för övernattningen och sen dra till jobbet.


26/12 - jag kom hem från jobbet strax efter 9 på morgonen och slår man upp ordet "trött" i ett lexikon så hittar man en bild på mig där... Utan att säga för mycket så kan jag ju bara säga att så mycket sömn blev det ju inte den natten.

Jag åt frukost med familjen och sen krockade jag med kudden i horisontal-läge. Typ. ZzzZZzzzZzzz...

Efter att ha fått sova och vila lite så var jag bra mycket piggare men resten av dagen gick ändå lite i slowmotion. Vi gick runt här i pyjamasarna/myskläderna hela dagen och bara slappade. Vi spelade Linneas nya sällskapsspel Gold Armada. Det var rätt roligt men framförallt så var det rätt så lite regler och inte så där invecklat som en del spel kan vara. Inte det roligaste spel hon har men absolut okej!

Sen byggde vi ihop hennes nya Lego Friends-set som hon hade fått i julklapp. Det är kul att ha lite kvalitetstid tillsammans och Linnea njöt av att ha både mamma och pappa bredvid sig hela tiden.

Till kvällsmat blev det köpemat. Byns pizzeria fick en beställning då vi inte pallade att laga mat. Nackdelen med att vara borta på julen - inga rester i kylen... Fördelen med att vara borta på julen - man behöver inte trycka ner julmaten när man är less på den bara för att man ska äta julmat i en vecka efteråt :) 


Nä nu ska jag nog försöka sova lite då det inte blev så mycket sömn i natt heller. För det första så hade jag ju vänt på dygnet lite för att jag sov i går på dagen plus att jag inte kunde låta bli att bara titta på ett avsnitt till och sen ett till och sen ett till ända tills jag hade sett färdigt på säsong 2 av "Tjockare än vatten". Hoppsan då. Det blev rätt sent så nä nu får jag väl ta igen lite av den där förlorade sömnen.


God fortsättning! Sov gott. Hoppas att jag hinner/pallar/får inspiration/får lust att skriva lite mera innan måndag. Gör jag inte det så ses vi nästa år. För säkerhets skull så säger jag Gott Nytt År!! Puss på er <3

Av Heidi Månsson - 17 december 2017 23:49

Go kväll gott folk! Eller ja alltså klockan är ju snart midnatt men för oss nattugglor är det ju ff bara kväll :) Jag skulle lägga mig för att sova men det slutade med att jag bara låg och stirrade i taket och irriterade mig på klockan som sitter på sovrumsväggen. Det är ju jäklarns vad den kan ticka högt ibland... Jag testade till och med att plugga in hörlurarna och på med musik men det tickande ljudet trängde igenom där med. Tror att den klockan åker ner i morgon - nu pallar jag inte.


Sist jag bloggade så kändes allt bara sjukt hopplöst och jag var så less på allt så jag var bara tvungen att kräka av mig lite. Tack för att jag "får" göra det och att ni som orkar läsa/lyssna finns! Vad skulle jag gjort utan mina vänner?¿

Nu verkar det som att det kanske kanske löser sig med utbetalningen från Försäkringskassan. Jag ska inte ropa hej förtidigt kanske men jag har gjort vad jag kan och det har andra "inblandade" också gjort nu så jag hoppas verkligen att allt kan flyta på smidigt i fortsättningen.


Vi har varit hundvakter i helgen och det var sååå mysigt! Tack bästa Ida för att vi fick ta hand om Texas och Kivvo (stavning?) :) Ida kom hit med de små godingarna igår på förmiddagen och så åkte de (tyvärr) hem idag på eftermiddagen. Jag var på väg att kidnappa pälsklingarna och gömma undan dom men okej då - de är ju ändå Idas.. Ida lovade dock att vi gärna får låna dom fler gånger och jag säger JA TACK!! :=)


Lördag kväll spenderade jag och Linnea tillsammans med Nettan, Tindra, Elias, Milton och Tindras pappa Daniel på Skånes Djurpark. Det var "jul i djurparken" och det var sååååååå fint utsmyckat och pyntat och arrangerat. Jag blev helsåld och kommer ABSOLUT att åka tillbaka dit nästa år.


Idag kom Felicia och Nico hit en stund. Vi skulle ju egentligen haft släktkalas för att fira Felicia som nu har fyllt 18 år (heeeelt vansinnigt...) men det var inte så många som kunde av olika anledningar så vi ställde in kalaset. Felicia & Nico kom hit iaf och så bjöd vi på lite käk och snackade lite skit.

Det blev en bra tredje advent!


Det är dagen före Dan före Dan före Dan före Dan före Dan före Dan före dopparedan och vet ni vad? Jag är inte färdig med julstöket än. Men det blir jul ändå! Jag får se hur mycket jag hinner med men jag känner faktiskt ingen panik över det. Det blir som det blir. 


Nu är det tomt här hemma. Mina älskade marsvin är omplacerade hos bästa Nettan. Det är skönt att de är där iaf för då kan vi hälsa på hos minigrisarna nästan när vi vill. <3


Nä nu måååååste jag försöka sova. Sussa sött!


Av Heidi Månsson - 14 december 2017 12:55

Försäkringskassan ringde pga att uppgifterna som är lämnade inte stämmer med varandra. När man är ansvarig för någon annans liv borde man ju kanske anstränga sig extra noga så att allt blir rätt. Nu får jag problem med utbetalningen tack vare detta så pengarna kommer inte utbetalas innan jul. Tack så jäkla mycket för den! Som att jag inte har haft tillräckligt mycket att tänka på den senaste tiden??



Av Heidi Månsson - 10 december 2017 21:31

Jag är hemma! Det är så underbart :) Svensk sjukvård är helt fantastisk (visst finns det undantag där allt inte har funkat helt bra men i det stora hela) och jag ska absolut inte klaga på den hjälp som jag fick när jag var inlagd meeeeeeen det finns väl en anledning till att man alltid säger "borta bra men hemma bäst" :o)

Jag kände mig lite osäker på om jag hade åkt hem förtidigt eller ej men jag har tagit det lugnt, druckit mycket och ätit skonkost och så himla mycket mer än så hade de inte kunnat göra för mig där inne på infektionsavdelningen ändå. Jag tror på att om själ och hjärta mår bra så återhämtar sig kroppen snabbare också. Nästa jobbpass jag har är natten mellan onsdag och torsdag och det tror jag att jag ska fixa.

Idag är det andra advent och om 2 veckor är det julafton. Ja om man ska vara riktigt noga så är ju julafton nästan över då... Jisses - vart tar tiden vägen? Nu är jag glad för att jag har varit ute i god tid med de flesta julklapparna så det stöket nästan är klart. Sen så underlättar det ju att vi inte firar julafton hos oss i år för nu har ju två hela veckor sprungit iväg för mig tack vare vinterkräksjukan så då hade jag/vi haft rätt så mycket mer att göra. Jag är inte ens färdig med allt adventspyntandet och det brukar jag ju ha fixat till första advent/första december eller alternativt den helgen som mitt födelsedagsfirande är för det brukar infalla typ där omkring. Nu är det rätt mycket kvar att göra men det får ta den tid den tar och det får bli som det blir. Det blir jul ändå :=)

Nä nu ska jag glutta lite på tv innan jag ska krama kudden (åh lycka - min egna sköna kudde!!!). Sussa sött och kom ihåg att i morgon börjar en ny vecka. Ny vecka = nya tag! Pöss på er <3

Av Heidi Månsson - 9 december 2017 20:12

Det kom aldrig någon läkare på någon morgonrond eller eftermiddagsrond eller kvällsrond heller för den delen. Nå väl - vad är väl en bal på slottet...

Jag har precis haft besök av gubben min och lilla dotera min <3. Det är tur att jag får ta emot besök! Vet inte vad jag hade gjort annars. Vi spelade lite kasta gris och mitt i allt ihopa så knackade det på här och då var det personal som undrade om vi ville ha kvällsfika. Vi trodde ju först att det bara var till mig men det visade sig att alla fick. När de sa att de skulle komma med kaffe, saft och kaka så gissade jag på nån halvtorr kaka men det var supergod rulltårta. Sicken lyx!!
Utöver detta så skaffade Fredrik lite mer hygienartiklar till mig så jag kanske kan ta en dusch sedan. Efterlängtat och välbehövligt!

Nu har jag en segdragen kväll framför mig. Igår var det ju åtminstone Idolfinal på tv men ikväll var det inte så jättemycket spännande på tv. Det är tur att jag har mobilen, surfplattan och en knep & knåp-tidning med sudoko och korsord plus en himla massa annat i.

Håll tummarna för att jag får veta nått i morgon och håll gärna ännu hårdare för att jag får åka hem i morgon.

Trevlig lördagkväll! Puss & krääääm <3

Av Heidi Månsson - 9 december 2017 11:26

Jag ligger och väntar på läkaren som ska gå morgonronden. På helgen finns det tydligen bara en läkare så fastän klockan har passerat 11 så har han/hon inte varit här. Ja ja det är ju knappast så att jag ska iväg någonstans så det är väl bara till å vara förstående och tålmodig patient. Inte mina starkaste egenskaper men jag gör så gott jag kan.

Jag vet fortfarande ingenting och jag hoppas verkligen att någon kan berätta vad det är som drabbat mig och hur länge jag måste vara kvar här. Vissa symtom som jag hade innan är borta men nya har tillkommit. Jag har feber till och från fortfarande och känner att jag verkligen är i stort behov av en dusch. Vet dock inte om jag orkar...

Nä nu ska jag passa på att vila lite till. Känner att tröttheten tar över. Ha en bra lördag!

Av Heidi Månsson - 8 december 2017 15:07

Ja här ligger jag på infektionsavdelningen på CSK. Jag vet inte varför men först trodde jag att jag hade fått en väldigt aggressiv omgång av magsjuka men det är nog nått annat. Helvetet bröt ut sent i onsdags kväll - precis innan midnatt. Jag blev tvungen att åka till Företagshälsovården eftersom att jag måste ha förstadagsintyg vid sjukfrånvaro att visa chefen. Dom skickade mig till akuten i Hässleholm och dom skickade mig till akuten i Kristianstad och här har jag legat sedan igår.

Jag är mycket tacksam över den vård och hjälp jag har fått men helst av allt vill jag bara bli tillräckligt bra för att kunna åka hem. NU! Det är inte kul att ligga helt isolerad.

Nä nu orkar jag inte skriva mer så det får vara allt för denna gången. Ha en bra helg! Puss & kram.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards