Alla inlägg under april 2016

Av Heidi Månsson - 24 april 2016 12:07

Ja men hejsan hoppsan. Äntligen är det söndag och jag har gjort helgens jobbepass. Det är så skönt när man har jobbat färdigt för helgen (och veckan) och så slutar man jobba på morgonen att få komma hem till familjen och kunna spendera resterande del av dagen med dom. Det är ju det enda jag kan se som fördel med att jobba journätter ibland, man får ju lite mera ledig tid som är dagtid och det är ju inte så dumt.


Det känns som att det är upplagt för en slappesöndag idag. Jag är pysselsugen till max och vill ju hålla på med min scrapbooking heeeeeeeeeeeeela tiden nu. Jag har ju äntligen fått tummen ur och framkallat massor med bilder (273 stycken för att vara exakt, hehe) så nu har jag ju några layouter att fixa då rå. Jag kan för övrig rekomendera Photobox (www.photobox.se) om ni vill framkalla. Dom har bra erbjudanden lite titt som tätt och det är ju nice :) Det var smidigt att beställa, bra hemsida som är enkel och lättöverskådlig och sen var det snabb leverans. Me like!! Jag kommer definitivt använda mig av Photobox igen.


Får väl se om det blir så mycket pysslande idag. Linnea är lite "mammig" idag och det är väl inte så konstigt då jag har varit borta på långt jobbepass. Jag har saknat henne (och naturligtvis resten av familjen med) jättemycket så jag slits lite mellan två världar. Ena halvan av jag är trött efter jobbpasset och vill bara ta det lugnt och ägna mig åt scappandet, andra halvan vill passa på att vara med de familjemedlemmar som vill umgås. Naturligtvis är det ju så att Linnea också kommer bli tonåring och hellre roa sig själv än att klänga på mamma & pappa så man ska väl ta varje chans man får att mysa med dom nu medans dom vill... Det är bara det att ibland orkar man liksom inte. Ibland vill man egentligen bara ha lite egentid. Men sen å andra sidan så får jag egentid vare sig jag vill eller inte de dagar som jag är ledig när barnen är i skolan så jag ska inte klaga.


Just nu är Linnea fullt upptagen med att bli blöt och slåss med tvålen så jag passade på att blogga lite. Jag kanske hinner välja papper och dekorationer till min nästa layout också om jag skyndar mig så nu säger jag hej så länge - på återseende :=)  <3

Av Heidi Månsson - 21 april 2016 22:30

I morgon är det fredag och det känns rätt bra då jag är ledig hela fredagen :) Jag har gått runt med känslan av att det ska bli en kanonhelg, precis som att man har bokat in nått spännande som man längtar till - ni vet känslan när det bubblar i kroppen och man bara vill spola fram tiden tills det är dax? Fast jag är inte ens ledig hela helgen och jag har verkligen inget speciellt på G. Konstigt. Jag har dock ingenting emot att ha en bra känsla i kroppen så det får gärna fortsätta så men det känns som att jag är fyra år och i morgon är det julafton. Typ. Det blir lite skumt då jag ju liksom lurar mig själv och varje gång som jag kommer på att det inte är så som jag hoppas så blir jag ju lite besviken. Haha. Jag får nog sluta snacka med mitt andra jag... ;)


Jag har kommit på mig själv med att längta till söndagskvällarna nu mera. Hur tänkte man när man bestämde sig för att jäklas med människor? Ja men vi sätter en superbra tv-serie på söndagkvällarna så att alla börjar längta tills helgen är över! Ja vilken bra idé! Eller inte... Helgen är ju liksom det som de allra flesta ser fram emot och så ska man bli lurad på känslan för att man längtar tills helgen är över istället. Näääää - inte sjysst hörrni. Alla ni på SVT som planerar tv-tablån - skärpning!! Nästa säsong av Springfloden kommer inte sändas på söndagkvällarna va? Bra! :o)


Nä nu börjar jag faktiskt bli lite trött så det är dax att krypa ner under täcket. Ute blåser det rejält så jag får väl se hur mycket jag kommer sova i natt... Puss på er och jag håller tummarna för att ni får en supergrym fredag! <3

Av Heidi Månsson - 20 april 2016 20:22

Alla knep är tillåtna! Det uttrycket har jag hört ett antal gånger under min uppväxt iaf så jag kör på det. Whatever works liksom. Är det kris så är det...

Jag läste häromdagen på Mekatts blogg att hon hade ett roligt sätt att väcka sina barn (antar att ni känner till henne och gör ni inte det så sätt igång och läs för här har vi en som kan sätta ord på allt det där vardagliga som alla vill prata om men få vågar nämna, hehe). Jag tänkte att det där ska jag lägga på minnet men jag lär ju inte behöva använda mig av det för Linnea brukar ju vakna relativt lätt. Ja jo tjena! I morse ville hon INTE upp. Spelade nästan ingen roll vad jag gjorde eller sa. Tog fram låten som Meekatt spelade för sina barn och tänkte att nu blir det fart på henne. Vilken 6-åring i kiss och bajsåldern hade inte reagerat på denna:


Jo tydligen min dotter. Inte en enda min. Hon skulle bara inte vakna. Tog discovarianten av låten och tänkte att nu då. Men nix pix. Suck! Började få lite panik kan jag ju säga. Som en blixt från klar himmel så kom jag helt plötsligt på att jag kunde spela denna gamla låten (eller vad jag nu ska kalla den...?):


Det funkade! Linnea hon vaknade och började dansa och humöret var på topp :) Så skönt! Nu har jag börjat på en spellista som heter "Vakna Linnea!!" där lite tokiga roliga knasiga poppiga låtar får vara med. Sånna där låtar som är så dåliga så att de är bra och man inte kan sluta le sitt knasigaste leende, sådana där låtar som man inte kan sitta still när man hör :=) Det gäller ju att ha ett litet lager så det inte blir samma låt varje gång hon är svårväckt. Har ni några bra tips så tell me! Spitt it out bah! ;)

Förlåt Mekatt för att jag copycattade dig lite. Hoppas att det var ok? :)


Nä nu ska jag nog glutta på Greys Anatomi innan sovdax. Hoppas att ni får en superbra torsdag i morgon och skulle inte torsdagen (eller veckan) ha varit så himla bra så kom ihåg att helgen närmar sig med stormsteg <3

Av Heidi Månsson - 17 april 2016 20:40

Är du förälder? Har du någon gång fått höra att barn inte gör som man säger åt dom utan att barn gör som du själv gör? Är du en god förebild för dina barn? Går du alltid på övergångsstället istället för att gena lite innan övergångsstället? Har du alltid cykelhjälm själv när du (förhoppningsvis) tjatar på dina barn om vikten av att bära hjälm? Lär du ut vett och etikett? Säger du till dina barn att tacka för maten innan de går från bordet? Lär du dina barn att hjälpa till hemma? Förhoppningsvis har du svarat ja på någon eller några av dessa frågorna iaf. Kanske till och med alla. Men ingen är perfekt. Det finns väl ingen förälder som gör allt perfekt hela tiden. Dessutom är det ju inte bara föräldrar som påverkar barnen och deras uppväxt. Att uppfostra sina barn ska ju egentligen vara upp till varje förälder att göra men att påverka gör ju alla mer eller mindre. Även du som inte har barn påverkar ju massor med barn hela tiden. Barn ser och barn hör. Vi är överrens om detta va?


Okej då till nästa grejj. Har du kanske sett och hört någonstanns på nyheterna, diskussioner på sociala medier, läst insändare i tidningar, blogginlägg eller kanske bara tittat runt omkring dig när du sitter på bussen/tåget, när du hämtar barn på dagis/skola, hört lärare/förskolelärare/fritidspedagoger prata om det här med att barn idag är så mycket mera kaxiga mot folk i omgivningen? Har du kanske hört att barnen idag är så mycket mer respektlösa mot andra, att barn är ouppfostrade, att det är stora problem med mobbning i skolor osv? Har du kanske till och med hört talas om näthatet och vilka problem det kan bli av att barn använder sig av sociala medier?


Okej. Då till ytterligare nästa stycke i det hela. Lever ni som ni lär även när det gäller hur man beteer sig mot andra? Lever ni som ni lär när det gäller hyffs, vett & etikett? Lever ni som ni lär när det gäller kontakter över nätet? Lever ni som ni lär när det gäller hyffs, vett & etikett på internet och därmed sociala medier? Skriver ni någon gång något elakt om någon? Skriver ni någon gång något elakt till någon? Accepterar ni näthat och nätmobbing? Om ni vill att era ungar och andras ungar ska kunna använda nätet på att säkert och bra sätt så se för sjutton till att lära era ungar vad som är okej! Se till att ni har ryggen fri när ni lär ut. Se till att vara delaktiga i era barns internetvanor. Och TJATA hål i huvudet på dom tills dom fattar!!

Om ni själva leker nät-troll så tro på f*n att era ungar kommer göra det. Sluta hata. Sluta acceptera det som inte bör accepteras. Lev som ni lär. Påverka framtiden genom att påverka era barn. Mobbning är inte okej. Aldrig. Vare sig i verkliga livet eller på nätet. Ord svider även när du ser dom på en dataskärm eller telefondisplay.


Detta tycker jag är viktigt. Förbaskat viktigt. Männsikor som blivit lite populära på nätet för att de bloggar eller har en youtube-kanal eller är med i nått tv-program ska helt plötsligt behöva stå ut med en massa skit? Sedan när blev det okej? Sedan när är det okej att läsa någons blogg och sedan hota blogginnehavaren bara för att man inte tycker likadant? Sedan när är det okej att skriva anonyma inlägg/kommentarer/sms/mail där man hotar en medmänniska bara för att man inte håller med/tycker att den personen har fult hår/fula kläder/inte kan språket särskilt bra eller vad det nu kan vara? Sedan när är det OKEJ att missbruka den makt man har i detta land när det gäller yttrandefrihet? Bara för att du får säga vad du vill, tycka vad du vill och skriva vad du vill så finns det inget som säger att du ska/bör/måste göra det... Det finns ett uttryck som heter "Har du inget vettigt att säga så kan du hålla tyst". Fy bubblan vad det stämmer bra ibland.


Lev som ni lär. Slopa allt hat. Tack för ordet <3

Av Heidi Månsson - 15 april 2016 09:45

...som jag inte förstår så försvann några utav de bilder som jag skulle lägga ut i går. Jag infogade bilderna med Linnea när hon hade tappat sin tand men när jag kollade nu så är ju dom bilderna inte med. Skumt. Nåja jag får göra ett nytt försök:


   


Idag är det host host och atjo prosit plus en jobbig nästäppa som minstingen får dras med. Inte så skoj, skönt att jag är ledig så att det slipper bli mer vab som drabbar jobbet.

Ja det blir en lugn dag här hemma med lite pyssel. Tur att man har lite grejjer liggandes - det finns liksom alltid nått att klippa och klistra med när man är scrappare :=) I går kom jag äntligen fram till hur jag skulle lyckas stansa ut mina allra pillrigaste diesmotiv så jag satt och stansade ut på löpande band. Linnea har redan gjort några fler masker så hon kom med nya designer och ville att jag ska fota. Jag sa till henne att jag inte kan lägga ut alla men nått exemplar till får jag väl visa men det blir nog på instagram eller facebook. Det kan bli lite väl många blogginlägg annars med bara hennes masker, hehe. Kul dock att hon har hittat nått att roa sig med när hon inte orkar med så mycket annat.


Jag längtar tills allt vårvabbande är över så att vi kan njuta av det fina vårvädret som förhoppningsvis kommer tillbaka snart. Jag vill till Vedema, Tivoliparken, ut och cykla och allt annat härligt som man kan göra när solen värmer tillräckligt mycket. Nu har vi kunnat lägga undan de tjocka vinterkläderna, dax att få lägga undan skalytterkläderna tycker jag. Fram med mera soooool och värme. Minst 15 grader varmt varje dag resten av våren vill jag ha och sen ska försommaren komma väldigt snart så att vi kan ta fram alla fina sommarkläder. Jag längtar :=) Det blir så mycket roligare och smidigare att göra saker utomhus när man slipper släpa med sig ytterkläder ifall det blir lite kallt.


Ha en skön fredag mina vänner! Jag återgår till mitt pyssel. Ses <3

Av Heidi Månsson - 14 april 2016 22:38

Jahapp. Så rusade en till vecka förbi och det är samma visa som alltid - jag ser lika förvirrad ut som alltid och undrar var denna veckan tog vägen?¿ Det är torsdag och denna gången kan jag dock också få längta till fredagen för jag är ledig hela helgen :) Det är ju så att det finns fördelar och nackdelar med alla slags jobb och hur man jobbar. Visst kan det vara en stor fördel med att jobba helg så att man får ledigt på vardagar också men när "alla andra" laddar upp inför ledig helg med massa mys och så ska man själv jobba - då känns det inte så kul. Antar att det är lite avundsjuka som poppar fram. När man själv är ledig hela helgen så finns det ju ingen anledning till att vara avundsjuk utan då har man helt plötsligt förträngt det där. Istället så lägger man glatt ut bilder eller skriver ett inlägg på bloggen/facebook om hur mysigt det är med fredagsmys eller vad man nu har :=) Vända kappan efter vinden? Näääää då :)


Här kommer en liten rapport om vad som har hänt sedan sist:


Lördagen den 9/4 - Jag jobbade till 13:00 och sen åkte jag hem för att gå på cirkus med min lilla höna. Nettan, Tindra Elias och Nettans mamma skulle också med så vi möttes upp där. I pausen kunde man rida ponnyridning, bli fotad med papegojjor och rida på kameler. Linnea valde att bli fotad med papegojjorna och rida kamel.


  

   



I måndags hade Fredrik sin första dag på sitt nya jobb. Eller det är praktik först i fyra veckor som förmodligen och förhoppningsvis leder till att han sen får jobb där. Allt lät väldigt bra när han var där på intervju/introduktion och allt verkar hitentills funka väldigt bra så vi hoppas och håller tummarna!! Fredrik verkar glad och nöjd och det är ju huvudsaken :o)


I går skulle det ha varit en ledig dag för mig och barnen, jag hade ledig dag på schemat och barnen hade studiedag. Det blev inte så. Det var dax för planeringsdag med jobbet och det var 8-16 så det blev en heldag på fritids för minstingen. På morgonen när jag skulle lämna henne så ville hon först inte iväg för hon hade ont lite här och lite där och hade den ena sjukdomen efter den andra enligt henne själv. Jag undersökte och konstaterade att det fanns inget att klaga på förutom att hon var lite småsnorig. Shit happens typ. Vi åt frukost och klädde på oss och när alla morgonrutiner var klara så var hon så pigg så pigg och ingen tvekan om att hon skulle till fritids längre. Jag lämnade henne och allt var frid och fröjd. När jag hämtade hem henne så var hon pigg men sen under kvällen så blev hon hängig, blek, varm och lite feberglansig på ögonen. Hon kände väl på sig att det var nått på G i kroppen. Det blev VAB för min del idag och det var ju lite tur i oturen då jag hade megaont i huvudet hela natten och sedan har jag haft ont i huvudet hela dagen. Inte alls kul. Linnea har varit nöjd med soffläge hela dagen och inte haft så mycket energi till nånting. Under kvällen har även en lite halvelak hosta kommit smygandes så vi får väl se hur länge detta varar.


I går på fritids hade Linnea gjort en maskeradmask och idag när hon hade en lite piggare stund så gjorde hon några till. Här kan ni se två av dom:


Denna gjorde hon igår på fritids.


Denna gjorde hon idag.


Det är roligt att hon tycker om att skapa saker och att hon vill göra det helt själv. Hon har fantasi och det är bra! Då kan man ha mycket roligt här i livet :o)


Linnea ville att jag skulle lägga ut bilderna från när hon tappade sin sjunde tand så då får jag väl göra det då :) Det är rätt så mycket snack nu om att ta bilder och lägga ut på nätet eller ej och jag har sagt till Linnea att jag lägger inte ut nått som hon inte vill. Förmodligen har dom pratat om detta i skolan rätt så nyligen (vi har pratat om det här hemma också) för det är rätt så mycket funderingar runt det där nu. Hon får godkänna först och oftast är det faktiskt hon som ber mig lägga ut det hon själv tycker är roliga bilder.


Nu ska jag nog gå och glutta lite på tv innan det är dax för att sova. Ja just det ja - för er som inte har sett den nya svenska serien Springfloden så säger jag bara SE DEN!! Den är så vansinnigt bra och ni bara mååååååste se den! Jag hade missat att det hade börjat en ny serie på tv så det var Jenny som tipsade mig när vi var i Sundsvall. När jag kom hem så kollade jag ikapp på de avsnitten som hade sänts så nu när jag har sett det senaste avsnittet längtar jag desperat efter att nästa avsnitt ska släppas och så håller det på efter varje avsnitt. Grymt bra serie. Många bra skådisar. SE DEN!!


Hoppas att ni får sova gott och att ni får en toppenhelg! Puss på er <3

Av Heidi Månsson - 8 april 2016 11:30

Men goddagens :) Det är fredag och de flesta jublar väl högt för att helgen är här. Ja jag ska ju jobba hela helgen så jag jublar väl kanske inte riktigt lika högt men det är alltid trevligt med helg. Just nu när det är lite nedräkning för oss alla som längtar efter sommaren så vill man ju att veckorna ska gå rätt fort men sen får de gärna gå vääääääldigt långsamt :=)

Jag kan tänka mig att Linnea längtar tills i morgon för då ska jag och Linnea gå på cirkus med Nettan, hennes två goa barn, Nettans mamma Lena och så Tindras pappa Daniel. Det ska bli jättekul :o)


Jag ska snart göra mig klar för att gå till jobbet men först laddar jag upp med lite härlig 80-talsrock på högsta volym och lite planer ska smidas... En lunch kanske ska hinna slinka ner också innan det långa passet på jobbet. Hela kylen är full med rester så det blir nog bra.


Puss på er alla goa vänner. Ha en toppenskön helg! <3

Av Heidi Månsson - 7 april 2016 23:05

Men tjabba! Ja jag är tillbaka igen. Tillbaka på hemmaplan igen (sedan i måndags), tillbaka efter en rejäl förkylning och idag åkte jag tillbaka till 80-talet också. Spelade/spelar en hel del musik från 80-talet och bara njuter - så mycket bra musik som gjordes förr...vilka minnen... Jag har väl egentligen mer minnen från 90-talet och musiken då men många låtar hängde ju kvar länge även efter årtiondets slut så jag har mycket minnen från både ock.


Vår vistelse i Sundsvall var väldigt bra (om man bortser från förkylningen) och vi vill tillbaka väldigt snart igen!! Vi saknar er <3! Vi hittade på lite allt möjligt och barnen hade roligt med varandra även om det var lite kivigt emellanåt men barn är ju barn :=) Linnea och Robin var för första gången på en laserhall och det tyckte dom var skoj så det måste vi göra fler gånger. Kul när man hittar nått som verkligen passar "alla åldrar". Det är inte så lätt att hitta nått faktiskt när det är så pass stort hopp mellan åldrarna. Laserhall, bowling och "Boda borg"/"Fångarna på fortet" var bra för där gick det att anpassa lite men alla kunde vara med. Badhus/bad överhuvudtaget är ju också ett säkert kort :o) Tack Jenny med familj för en bra vecka hos er! Löööööv u guys!


Ja jag fick vad jag bad om för förkylningen bröt ut med buller och bång så jag fick rinnande ögon, rinnande näsa, ont i öronen, ont i halsen, ont i ögonen. Det var inte kul. Nu har jag "bara" ont i luftvägarna och lungorna men ska försöka jobba helgens tre pass ändå så får vi se om det håller. Håll tummarna! Jag behöver inte mer sjukfrånvaro nu. Färdig för detta året tack.

Nu när jag ändå har legat mest på soffan så har det blivit en hel del filmtittande. Gluttade på några av de senaste Beck-filmerna och lite annat gott och blandat. Jag måste säga att jag är lite besviken på de senaste fyra Beck-filmerna, de var väl okej men tycker nog att det finns mååååånga bland filmerna från tidigare år som är mycket bättre. Men det ska ju vara Peter Haber som spelar Beck - dom filmerna innan dess räknas inte för mig.


I dag tappade Linnea sin sjunde tand och hon är så glad så glad :=) Men hon är ju så stor... Vart tog min lilla flicka vägen? Nu är det cirka två månader kvar och sen har hon sitt första riktiga sommarlov men sen börjar hon i första klass. Det är inte möjligt. Det känns ju inte som att det är 6 år sedan hon döptes. Våran lilla flicka är stor. Sju tänder ute och gluggarna syns tydligt. Ja tänka sig - från tandalös bebis till nästan tandalös stor skolflicka... :o)


Nä nu måste jag nog gå och sova. Puss på er. Sussa sött <3

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards