Alla inlägg under maj 2012

Av Heidi Månsson - 8 maj 2012 09:30

Det mesta i livet handlar om att ha tid, lust och ork. Har man inte det så får man antingen skaffa sig det eller så struntar man i det och "skyller" på att man inte har tid. Stämmer inte det för er så säg till - här stämmer det verkligen iaf. Jag hade inte tid till att blogga innan, jag började prioritera bort tiden som jag satt vid datorn för att spela sims eller facebookspel och vips så fick jag tid till att skriva mera på bloggen. Jag tycker inte att jag har tid till att satsa på höga betyg i alla fem ämnen i skolan men om jag inte satt vid datorn alls för att spela, blogga eller facebooka så skulle jag ju ha mera tid att lägga på skolarbetet. That´s the truth! Jag satsar på höga betyg i de ämnen som jag tycker är värt att lägga den tiden och det engagemanget på. I övrigt lägger jag ner lagom med tid för att klara kursen men jag tycker att jag behöver få lite slötid per dygn också för att orka med allt det andra. Jag läser på heltid och det innebär 40 timmar i veckan. Jag räknade faktiskt efter förut och när det var som mest att göra i skolan så låg jag på ca 50 timmars studietid per vecka... Det är mycket! Då behöver man få sitta å slösurfa, facebooka och göra annat som får en att må bra :)  Jag har fått ett mycket lugnare tempo i skolan nu när tre av fem kurser är så gott som avslutade och då tog jag min chans att åter igen prioritera bloggen lite mera. Det känns bra. Men visst - vi har bara 24 timmar per dygn. Frågan är vad vi vill göra med våra 24 timmar?!


Mitt hår har börjat växa som riktigt ogräs har jag märkt. Det är inte länge sedan jag var hos frisören men jisses vad jag är långhårig nu igen. Jag måste göra nått åt det snart men det är så mycket annat som kostar pengar hela tiden så vi får väl se hur det blir med det där. Åter igen - en prioriteringsfråga.


Satt och drömde mig bort innan. Det är Ladies Night i Kristianstad den 19 Oktober. Jag vill dit. Jag VILL dit. Jag SKA dit. På ett eller annat sätt :o)  Jag har ju varit på ladies night en gång innan men det var lääääääänge sen nu. Skulle vara roligt att gå igen!


Nej nu ska jag sluta dagdrömma och börja plugga istället. C U!

Av Heidi Månsson - 7 maj 2012 15:45

Har upptäckt en sådan där sak som man kan reta sig på eller strunta i att lägga någon energi på - valet är rätt enkelt egentligen. Men just idag så kan jag iaf inte sluta reta mig på det. Vad det gäller? Jo att blogga via mobilen, vissa funktioner funkar inte riktigt som jag vill att de ska. Tex så när man gör mellanrum mellan raderna för att man vill ha det snyggt uppdelat i stycken så blir det inte så när inlägget visas i bloggen sedan. Jätteirriterande tycker jag som gillar ordning och reda. Jättejobbigt tycker jag som för det allra mesta delar in alla texter snyggt och prydligt i fina stycken. Något att irritera sig på egentligen? Näää. Gör jag det ändå? Jaaa. :) 


Nu på eftermiddan har jag suttit här hemma och läst på lite mer om vad LSS och LSS-boende betyder. Vad jag kan förvänta mig när jag börjar jobba och vad som förväntas av mig som vårdare. Det är inte helt enkelt tycker jag att sätta sig in i den situationen men det bästa jag kan göra är att läsa på och förbereda mig så mycket jag bara kan. 

Jag har iaf fått tiderna nu för delegationsutbildningen och introduktionskursen som jag ska på. Jag ser fram emot att börja jobba och är verkligen jättespänd av förväntan :o) 


Nä nu ska jag snart hämta dottern på dagis. Synes. Kram kram!

Av Heidi Månsson - 6 maj 2012 23:04

Ligger i sängen och kan inte sova. Frustrerande. Speciellt när man vet att man ska upp tidigt dan därpå. Bläää.Linnea har ett spel med massor med kort (av typen memory) och på varje kort är det en bild på ett djur. Linnea älskar att berätta för mig vad de olika djuren har och inte har. Typ kossan har klövar, björnen har ramar och hästen har hovar :) Hon är för söt våran go-fia. Det är extra sött när hon ska förklara vad björnen har för hon säger att den har ramar men samtidigt så visar hon med armarna hur man kramas. Ja men ramar och kramar låter likt. Inte alltid så lätt att veta skillnad... :))Nu mååååste jag försöka sova. Natti natti!!

Av Heidi Månsson - 6 maj 2012 14:45

Ja rubriken är en beskrivning på hur Linnea beter sig emellanåt. Vissa stunder så vråååååååååålar hon av ilska och vissa stunder är hon så artig, mysig och härlig. Det värsta är nog att det svänger så snabbt och det kan räcka med en liten pytte pytte-grejj för att hon ska bli på det sämsta humöret någonsin. När det är som värst så har jag god lust att låsa in henne i ett förråd och slänga bort nyckeln... Det är så frustrerande med det där skithumöret för när hon sätter igång att vråla så går det ju inte att prata med henne heller. I många fall kan man ju sätta sig ner och prata med henne även om hon är lite arg för då är hon iaf tyst och lyssnar när man pratar. När hon vrålar - och då menar jag verkligen VRÅLAR - ja då hör man ju inte vad man själv tänker. Frustrerande var bara förnamnet! Det är dessutom svårt att behålla lugnet själv. Det vore lite roligt att se hur Linnea beter sig på dagis faktiskt. Jag har inte hört att hon beter sig likadant där så förmodligen gör hon ju inte det och skulle jag vara med en dag på dagis så skulle hon ju inte bete sig likadant som om jag inte vore där. Man kanske skulle be dagis filma henne? Hehe.


Om en månad är det skolavslutning och jag hoppas verkligen att det blir en fin sommar i år. Även om jag och Fredrik kommer att jobba nästan hela sommaren så underlättar det ju för barnen om det är fint väder. Jag har ingen aning om vad jag kommer få för schema ännu men visst kommer det vara lediga dagar lite då och då och eftersom att jag har körkort nu så kan vi åka och bada då. Jag var ju mera låst förra sommaren eftersom jag var tvungen att ha en chafför då. Körkort och bil ger ju en aningens mer frihet :))


I morgon är det skola igen så idag ska det göras lite läxa. Bäst att fortsätta röjja lite här hemma så att jag hinner med allt som ska göras. Ses! Kram.

Av Heidi Månsson - 5 maj 2012 16:15

Jo men hallojs. Passar på att ta en stund vid datorn för att hinna blogga lite. Linnea sitter och tittar på Dora så jag smööööööög iväg till datorn och får väl skynda mig att blogga klart innan Lilla Linnea upptäcker att jag är här. Mamma får minsann inte sitta vid datorn! Sen om jag gör skolarbete eller kollar nyheter, läser mail eller vad jag nu gör - ja det spelar ingen roll för henne. Datorn är förbjuden... Spelar heller ingen roll om hon har fullt med uppmärksamhet från nån annan familjemedlem, för det mesta så är det bara mamma som gäller. 


För det allra mesta så sitter jag ju och pluggar på kvällarna. Om då Fredrik ska byta blöja på henne eller hjälpa Linnea med något annat så skriker hon i högan sky -mammaaaaaa kaaaaaan schääääääälv!! Pappa kan inte! Mamma kan schäääääälv! Pappa gå härifååååååååååån! 

Jag kan meddela att detta är rätt så jobbigt för det allra mesta. Jag förstår om Linnea misstycker till att det alltid är pappa som ska natta eller sköta hela kvällsrutinerna och att hon kanske ibland känner att hon saknar mamma och vill att jag också ska natta ibland osv. Jag sitter ju och pluggar i stort sett varenda dag och för att jag ska slippa sitta till midnatt så måste jag ju börja så fort som möjligt å då blir det ju automatiskt att pappan får sköta nattningarna. Jag gjorde dock mitt bästa för att ta igen för förlorad tid igår för då hade jag och lillan massor med mys :)) Vi åkte till öppna förskolan (kyrkans) och där mötte vi upp Annelie och Feliks. Barnen busade loss och sen gick vi på en promenad för att få de små att sova. Mmm det gick ju sådär...Feliks sov men Linnea vägrade. Hon skulle gå själv. Vadå vagn? Vad ska vi ha det till? När hon hade gått balansgång uppe på en mellanhög stenmur ett bra tag och snubblade till och slog sig (jag höll henne i handen så det dämpade ju "fallet") så dög det ju att sitta i vagnen och visst händer det att hon vill sitta i den annars också men det är mycket roligare att gå själv :=) Får väl se hur länge det dröjjer tills vi kan skippa vagnen helt.


Lite senare på eftermiddan så mötte jag upp de två stora barnen på buss-stationen och så åkte vi till K-stad med tåget. Tog oss ut till Vilan för att köpa sommarskor till alla tre barnen. Robin var den enda som hittade nått å ha på fötterna. Ett par vettiga sandaler till vettigt pris :) Får väl ta en tur till med de andra två kidsen vid lämpligt tillfälle så ska vi väl så småningom hitta nått till dom åxå.


Idag har vi varit ute i trädgården på förmiddan. Jag klippte gräset och Fredrik klippte lite buskar. Vi han dock inte göra allt helt klart så det blir nog en runda till idag eller i morgon. Det blev en vilopaus i gräsklippandet och då tyckte Linnea att vi skulle ha pnicknick (som hon tycker att det heter ). Okej, Linnea och jag hämtade en filt och lite fika och sen njöt vi i solskenet. Kan det bli bättre?? 


Igår fick jag reda på att jag har klarat provet i Medicinsk grundkurs men att hon bara hade rättat alla prov på G-nivån så dom som hade svarat på fler frågor skulle få svar snart. Nervös. Men betydligt mindre nervös än innan iaf för nu vet jag att jag har klarat det och inte behöver göra nått omprov eller något annat. Så tre av fem kurser är avklarade. Skööööööööööönt!!


Nehepp nu var det allt för denna gång. Puss och kram på er!! C Ya :)

Av Heidi Månsson - 4 maj 2012 07:36

Ja då var det över. Det jag har gått å fasat för sedan jag började skolan. Provet med stort P. Provet i Medicinsk grundkurs. Jag var så nervös innan provet så att det kändes som att jag skulle gå och kräkas i närmsta buske. Händerna skakade och jag kallsvettades. Det gick dock väldigt bra, jag svarade på alla frågor på G-nivå, nästan alla på VG och så alla på MVG så jag har gjort så gott jag har kunnat tycker jag. Att jag fick blackout på två av VG-frågorna är inte ett dugg konstigt och ingenting som jag tänker förebrå mig själv för. Ska bli spännande att få se resultatet sen! :)


Nu är det myyyyyyycket lugnare i skolan för nu är tre av fem kurser avslutade och det gör att jag kan slappna av en hel del och kanske få tillbaka en del av mitt sociala liv :o)

Faktum är att jag har tagit en dag off med Linnea så vi ska in till stan och gå på öppna förskolan med Annelie och Feliks. Det var inte igår direkt!! Ska ta och äta lite frukost med lillan nu. Ses. Hoppas att ni får en superhärlig fredag och helg!! :)

Av Heidi Månsson - 2 maj 2012 16:56

Sitter bredvid Lilla bustrollet i soffan. Hon tittar på Dora utforskaren och är totalt inne i den världen. När hon tittar på nått som hon har fastnat för så får man nästan inte kontakt med henne :) Det är rätt så skönt att kunna ha tv:n som barvakt ibland för då kan man få ägna sig åt matlagning eller hinna fylla diskmaskinen eller nått annat som man vill/måste göra. Det är ju inte alltid helt lätt att ha en liten hängandes i byxbenet... :o) Nu ska jag försöka hitta nån Dora-film billigt så att det finns lite fler avsnitt att välja på. Börjar bli tjatigt med bara två avsnitt att välja på. Hehe.


Vet ni vad? Vi är rätt glada här hemma just nu. Våran lilla valp är inte längre någon valp utan går snart från unghund till vuxen till och med och jisses vad hon har ändrat vissa saker!! Vi kan öppna dörren och låta henne springa lös på tomten utan att hon sticker så fort hon får chansen. För några veckor sedan hade jag aldrig trott att det skulle gå. Detta känns bra!!


Nu är det dax att ta med sig barnen till en skoaffär för inköp av sommarpjucks. Hoppas att det går att tajma in nån bra dag för det framöver och då inom snar framtid!! Om ca en månad är det skolavslutning... Det kan inte vara sant. Om en månad!! Dax att inventera sommarkläderna på allvar.


Nähä dax att röjja i köket och laga till lite mat. Puss ock kram

Av Heidi Månsson - 1 maj 2012 11:21

Det är ett fullständigt underbart väder ute. Solen skiner, det är ca 18 grader varmt redan nu på förmiddan och jag önskar att jag kunde vara ute och njuta av vädret tillsammans med familjen! Jag skulle verkligen vilja åka på nån utflykt och hinna få lite kvalitetstid tillsammans med de goa barnen och maken men min bubbla sprack där. Jag har ju prov på torsdag (tror inte att någon har missat det men ändå). Eftersom hela gårdagen försvann i tomma intet så måste jag verkligen ta igen det idag...Är snart framme med bussen. Hoppas att ni får en grymt bra dag allihopa!! :) Synes.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards