Alla inlägg under januari 2014

Av Heidi Månsson - 24 januari 2014 11:15

Jag är rätt så "impad" av mig själv idag faktiskt. Eller impad är fel ord men jag är glad för att jag inte är tröttare än vad jag är, känner mig rätt pigg men det kanske bara är så länge som jag håller igång. Skulle jag lägga mig på sängen så kanske jag skulle somna men det ges inte tillfälle till det idag. Jag har massor att göra för här hemma ser det förjäkligt ut! Men ja som jag misstänkte så blev det svårt att lägga undan boken igår... 222 sidor råkade det bli. Oooops. Klockan var väl ca 4 innan jag somnade och sen vaknade/klev jag upp strax innan 8. Får väl se hur pigg jag är ikväll. Hehe.


Nä nu är det dax att sätta fart. Måste röjja. Ses senare. 

Av Heidi Månsson - 23 januari 2014 23:30

Ja jag erkänner. Det hände igen. Men det är ju nästan oundvikligt. Om du inte har provat så uttala dig inte ;)  Vad jag syftar på? Jo att somna vid nattningen av små banditer :=) Linnea vill gärna att vi ligger kvar efter sagoläsningen och så ska man då låtsas sova. Jaha - ligga i ett rätt så mörkt rum och blunda för att låtsas sova. Precis när man börjar höra hennes djupa andetag och ligger där och myser så tänker man "ska bara ligga kvar en liten stund extra för att se till så att hon verkligen har somnat". Reser man sig upp för snabbt så råkar man kanske väcka henne å då får man ju börja om från början igen. Just där när man "ska bara" ligga kvar den där extra stunden så somnar man för det är då man slappnar av. Då är liksom nattningen avklarad och tankarna börjar vandra iväg på annat håll och så samtidigt så hör man de där tuuuunga andningarna och eventuellt snarkningarna. Svårt att somna då? Näääää inte speciellt! Men det är mysigt. Det är synd bara att man är så groggy efteråt men det kan det vara värt :)


Min migrän gick över efter den lilla sovstunden. Skönt! Väldigt skönt att det inte krävdes mer medicin eller sömn, lyckades mota bort migränen innan den fick fäste. Önskar att den aldrig fanns men om jag nu nödvändigtvis ska behöva lida av den så får den gärna hålla sig till såhär korta anfall som dagens.


Jag är glad för att Robin kunde gå till skolan idag eftersom de hade prov. Han orkade dessutom stanna kvar hela dagen och det är ju ett bra tecken. Han verkar slippa bli lika sjuk som jag var men hostan han har är inte nådig emellanåt. Hoppas att han slipper bli sämre igen. Hosta kan ju sitta i lääääääänge så han kan ju inte stanna hemma för "lite hosta". Feberfri och pigg så är det skola som gäller.


Linnea har kunnat skriva sitt namn ett tag nu men med varierande resultat. Här om dagen så hade hon ritat på dagis och sedan skrivit sitt namn på teckningen. Här kan ni se :)


 

Hon är duktig min lilla mini-ninja :)


Nej nu ska jag gå och lägga mig och läsa ett kapitel eller sjuttiofem i boken som jag hoppas är lika bra som nr 1 i serien. Jag har höööööga förväntningar. Och jag som precis har lyckats vända tillbaka dygnsrytmen... Hehe. Får väl se om jag lyckas lägga ifrån mig boken innan den är utläst? ;)


Sov så gott. Ses i morgon.

Av Heidi Månsson - 23 januari 2014 20:17

Jag avskyr dig! Nej jag hatar dig! Du är en riktig pain in my ass som inte borde få finnas! Jag önskar att det fanns ett bra botemedel. Försvinn och kom ALDRIG tillbaka - du förströr mitt liv. Ja jag pratar om migrän. Blääää. Ja jag vet att det finns värre saker och att allt är relativt. För mig är detta en av de värsta plågorna i mitt liv medans någon annan har andra plågor i sitt liv. Jag kan bara tala om hur jag känner och upplever saker och detta är joooooooobbigt. Än så länge kan jag hantera det men jag känner hur den tilltar i styrka fastän jag har tagit mina tabletter. Får väl se hur rolig resten av kvällen och natten blir.


Nu ska jag gå och natta min tös. Hoppas att jag kan skriva mer senare, beror på statusen på huvudet.

Av Heidi Månsson - 23 januari 2014 08:03

Jag har nu äntligen lyckats att vända tillbaka dygnet så att jag kommer i säng vid 1-tiden på natten iaf och kan kliva upp i en bra tid på morgonen. Att komma upp ur sängen tidigt är ju rätt bra för man hinner med så mycket mera än om halva dagen ska sovas bort. Skönt att jag lyckades vända tillbaka det och nu är det snart fritt fram för att träna igen så det blir bara bättre och bättre :)


I går jobbade jag 7-16 och sen var jag så trött så att när jag hade hämtat hem lillan så slumrade jag till i soffan när jag satt brevid henne och tittade på Bolibompa en stund. Ja jisses vad trött jag var just då men det blev ju bara så där att jag nickade till så jag piggnade till sen igen. På kvällen när Fredrik nattade Linnea så fann jag energi nog till att slita ner julgardinerna i vardagsrummet plus att jag strök och satte upp de andra på samma kväll. Det brukar inte hända här hemma kan jag ju säga - avskyr att stryka och hålla på med gardiner. Nu är det bara köket kvar och sen är väl julen helt bortplockad här hemma. Inte en dag för tidigt, hehe. Skulle vilja ha mycket mer pengar så att jag kunde köpa lite nya gardiner och soffkuddar och dukar och andra inredningsdetaljer men det är inget som ska prioriteras just nu så sådant "lyx" får vänta. Ska försöka få till det med en tripp till Ullared framöver våren tänkte jag och då kanske jag kan handla lite sådant. Alltid kul att förändra hemma med små detaljer. Ibland är det ju detaljerna som gör det liksom :=)


Fredrik var ju iväg till Seat-verkstan igår och de kunde hjälpa oss men var tvungna att beställa hem reservdelar bara så nästa vecka på torsdag ska Fredrik tillbaka dit med bilen och sen ska den väl fungera som den ska. Det är ett elektroniskt fel med den så det är inget som vi hade kunnat fixa själva och det blev faktiskt inte så dyrt som jag först trodde så det känns ju bra. Känns som att saker och ting kanske löser sig trots allt.


Jag skulle ju till Vinslöv idag för att hämta hem våran nya tv-bänk men då bilen strular så vill vi inte köra med den i onödan så jag ringde killen som har annonsen och det visar sig att han kör en del i jobbet då han är byggare. Han har en stor bil/minibuss och kan slänga in tv-bänken och köra hem den till oss i helgen då han skulle till våra trakter då. Vilken sjysst snubbe :o)  Det är sånt som gör att man liksom blir så glad! :))


Det blev inget besök på Tandvårdshuset idag då Robin ff är förkyld men de har prov i skolan idag så han har åkt till skolan och ska göra sitt bästa för att orka med hela dagen och så får vi se hur det går. Jag tror inte att det blir några bekymmer då han verkade pigg idag. Skönt om han inte hamnar efter föööör mycket i skolan.


Jag ska ta mig in till stan idag och gå till bibblan och låna boken som jag så gärna velat läsa ett tag nu och sen ska jag uträtta lite andra ärenden. Bland annat så ska jag hämta ut en biljett till en föreläsning/inspirationskväll som jag ska på med några kollegor från jobbet. Killen som föreläser heter Erik Ståhl och han verkar ha en hel del att säga om livet och hur man ska tänka för att kanske kunna vara lite mer positiv och se saker från den ljusa sidan. Han är svårt sjuk och lyckas ändå hålla sig positiv och verkligen njuta av det goda som finns i våran vardag. Jag ser fram emot detta jättemycket. Föreläsningen är inte förrän den 18/3 men jag längtar!!

Här kan du läsa mer om honom:

http://www.erikstahl.se/  och på fb har han en sida https://www.facebook.com/eriksthl.


Nej nu tror jag att jag ska hoppa in i duschen och göra mig redo för en ny dag. Hoppas att ni får en superbra torsdag och kom ihåg att du väljer själv vad du vill göra med dina värdefulla dagar. Kram!

Av Heidi Månsson - 21 januari 2014 23:15

Det är bra att det finns Tradera, loppisar, köp & sälj på Facebook osv. Det är bra ur många synpunkter som tex ekonomiskt och miljötänk. Det är ju bättre att återanvända kläder och prylar som ff är i fint skick och det är ju bra att köpa billigt och kunna spara lite pengar på det jämfört med att alltid köpa nytt. Varför har jag då så svårt för att få tummen ur ibland när nått ska säljas här hemma?? Jo för att det tar tid!! Det går så mycket fortare att skriva "köper" i en annons för då behöver inte jag göra allt jobbet. Man ska fotografera det som ska säljas, lägga ut en annons med beskrivning och hålla koll på annonserna när någon nappar. Sen ska man ha koll på kontot så att pengarna kommer in eller möta upp någonstanns för leverans. Man ska posta paket till rätt köpare. Det är såååå bekvämt att bara "råka" skjuta på det en dag till ;) Jag har en hel del som jag ska ta tag i och lägga ut till försäljning, nån dag... När jag orkar. Nån dag.


I morgon måste jag ringa till Tandvårdshuset och boka om Robins tid för nu är det hans tur att vara krasslig. Han hostar och hostar och har ont i halsen. Jippie :(  Tandställningen har gått sönder lite så det hade ju varit extra bra om han hade kommit iväg för att fixa den men det är inte så mycket att göra nått åt. Jag får boka om och förhoppningsvis så har dom en tid som inte ligger allt för långt fram i framtiden. Kan ju vara lite klurigt att få fatt i en tid som passar också. Återstår att se.


I morgon jobbar jag 7-16 och sen ska jag skynda mig att hämta Linnea på dagis och sen ska vi ta oss hem och laga mat osv. I morgon ska nämligen Fredrik iväg till Seat för att hämta vår nya programerade bilnyckel så att det funkar att låsa/låsa upp som det ska. De skulle även ta en titt på bilen så att den inte håller på att strula som den gör nu. Är nog nått glapp någonstanns för ibland funkar den klockrent och ibland vill den bara lägga av hur som helst. Jobbigt. Förhoppningsvis får vi hem en hel och fullt fungerande bil sen.

På torsdag står det lite olika saker på planeringen beroende på om jag ska till Kristianstad med Robin eller ej. Blir det inte nån tur till Tandvårdshuset så måste jag iaf till Vinslöv för att hämta tv-bänken som vi köpte på Blocket. Och så ska jag försöka hinna med ett besök på bibblan och låna del 2 i serien om Mr Grey. Jag kom ju aldrig iväg för att fixa det sist för då blev jag ju sjuk. Jag måååååste ju bara få veta hur det går :) Jag är ledig från jobb resten av veckan men jag har en hel del att göra med matten så jag får väl ta tag i det också. 

På fredag tänkte jag försöka hinna med att umgås med Linnea så jag tänkte hämta henne tidigt på dagis så att vi hinner åka lite pulka medans det är ljust ute :=)) 

På lördag kommer Linneas dagiskompis Tova med familj (mamma Anna, pappa Torbjörn, storebror Alexander och storasyster Thilda) hit på middag/spelkväll/filmkväll eller vad vi nu hittar på :) Vi ska käka tacos eller nått annat sånt lite extra gott men som kan passa både barn och vuxna och sen är det fritt fram för vad som nu kan passa barn och vuxna. Tänkte be min man om hjälp att koppla in Wii-konsolen igen och så har ju Robin X-boxet och så har vi sällskapsspel och film och jaaa det ska nog inte gå någon nöd på någon!! :o)


Lyssnar på Delta Goodrem på spotify just nu och jisses vilken pipa hon har, sånt skönt sound!! Önskar att jag kunde sjunga så där. Vissa låtar är så sjuuuukt bra så att jag får gåshud på armarna. Vissa texter är så vansinnigt bra och jag är ju en sån som ofta faller för en bra låttext. Sen händer det att jag skiter fullständigt i texten och bara gillar tempot om det tex är en låt som jag ska träna till eller om man går på krogen så vill man liksom bara ha lite sköna låtar med bra drag i. Med lugna låtar är viktigare med en bra text - helt klart. Just nu så bara njuter jag av både ock.


Ska nog gå och ta en nattmacka innan det är dax att släcka lampan och försöka sova. Vore ju bra om jag somnade innan 03:30 inatt.... Wish me luck!! Lär ju behöva det... Puss och kram.

Av Heidi Månsson - 21 januari 2014 08:04

Spännande! Hur i hela friden ska jag lyckas med att hålla mig vaken hela dagen och vända tillbaka dygnet nu då? Jag fick ju inte sova mycket denna natten och det underlättar ju inte direkt. Jag kommer vara helt förstörd innan lunchdax typ. Jippie. Och nu kan jag inte sova för jag blev väckt av en grinig och tjurig my little pony-älskande mini-ninja som inte ville gå till dagis. Hon och pappan hade lite fajtande om vem som skulle skynda sig och vem som skulle göra vad med tandborstning osv så jag vaknade. Precis det som jag ville vakna till. Suck. Tror att sista gången som jag tittade på klockan inatt innan jag hade somnat första gången så var väl klockan 03:30. Sen slutade jag titta på klockan och försökte tränga bort alla störande ljud och bara somna. Det är hemskt vad en klocka på väggen kan ticka högt när resten av huset är förhållandevis tyst... Vid sjutiden kom Robin och väckte mig. Halsont och feber. Grattis - då var det hans tur nu då. Och sen väcktes jag av den ljushåriga miniterroristen som inte ville gå till dagis. Gäsp...ZzzZzZZzzz.


Jag hade iofs varit tvungen att kliva upp senast 07:45 iaf för nu för tiden så ska man ju slå på datorn och sjukanmäla barnen via den. Smidigt... Hur tänkte dom där?? Ja visst är det smidigt att man kan gå in när man vill på dygnet och sjukanmäla sina barn utan att väcka eller störa någon annan. Visst är det smidigt att slippa kliva upp tidigt om man tex har haft kräksjuka ungar hela natten så att ingen har fått sova och så ska man kliva upp bara för att ringa ett telefonsamtal tidigt på morgonen. Visst är det så. Men om man inte vet om det förrän tidigt på morgonen så ska man slå på datorn och kasta sig in i Schoolsoft som programet heter och klicka sig till rätt ställe där. Just då på morgonen när man kanske har andra ungar att hjälpa iväg till skolan/dagis och plus att man själv kanske har en tid att passa. Just då som säkerligen internet eller datorn strular. Just då är man inte så glad för det nya systemet. Men det är ju smidigt med teknik när tekniken hjälper. Mmm jo just det.


Dagens planer är att först äta frukost med min man och sen ska jag fixa mig i ordning med en dusch osv för att köra ut till skolan och hämta böcker till sonen. Sen får vi se. Jobb kl 16-21. Hoppas ni får en bra dag. Puss på er!

Av Heidi Månsson - 20 januari 2014 14:15

Jaha då har halva dagen gått och har jag fått nått vettigt gjort? Nääää. För gissa vad som hände - jo jag slockande på sängen och var tydligen väck rätt så länge. Men jag skulle ju INTE sova idag. Hopplös hopplös hopplös. Vet inte hur jag ska lyckas vända rätt på dygnet nu. Kanske löser sig av sig självt i morgon och på onsdag då jag ska jobba kväll på tisdag och sen upp tidigt på onsdag och jobba hela dagen. Förhoppningsvis så kommer jag i fas med alla andra på den här planeten då :)


Fick ett brev i fredags från läkaren som har undersökt Robins mage sedan i sommras och nu var de senaste proverna helt normala så han är helt inne på att Robin fick någon slags långvarig inflammation/infektion någonstanns i tarmsystemet och att det nu är över. Ja men äntligen! Det började i slutet på juli och har då gått över i november. En sjujäkla omgång han måste ha haft... Vi ska tillbaka på en sista undersökning/kontroll för att se så att det som han har haft i sig håller sig borta och för att kolla järnvärdena igen men är allt bra då så släpper vi det sen. Puuuuuu!


På torsdag är det dax igen för ett besök på Tandvårdshuset i Kristianstad. Förmodligen är det sista kollen inför den stundande operationen. Vi har inte fått nått op-datum inbokat ännu men det skulle ju förmodligen bli i mars/april och då skulle jag tro att detta är sista besöket innan dess men man vet ju aldrig. Får väl se vad de säger. 


På torsdag ska jag och Robin (när vi ändå passerar Vinslöv) hämta upp en tv-bänk som vi har köpt via Blocket. Äntligen ska det bli lite ordning i vardagsrummet igen!! Sedan vi fick platt-tv:n så har vi inte haft någon tv-bänk utan lånat den som Robin har på sitt rum medans vi skulle leta upp en som vi ville ha och införskaffa den. Har sett många på IKEA som jag har gillat men de har varit för dyra och jag ville inte skaffa en bara för att skaffa en "sålänge" heller utan det ska bli bra på en gång. Har vetat vad jag vill ha på ett ungefär men när jag har hittat nån som jag kan tänka mig så har den antingen varit för dyr eller så har det inte varit läge alls i plånboken att prioritera sådana inköp. Nu har vi hittat en på Blocket som sagt och jag tror det kommer bli hur bra som helst :=)  I går råkade jag dessutom av en ren slump få syn på en som sålde två lösa hyllor att sätta på väggen så då kan vi ha de ovanför tv:n så de var min man och hämtade hem igår kväll. Sen fattas det bara en bokhylla eller nån annan typ av förvaring för lite filmer och tv-spel och diverse prylar som hör till. Vet inte riktigt vad jag vill ha men ska klura på det ett tag. Vill att tv-hörnan ska bli riktigt bra nu. Less på halvdana lösningar nu men det ska nog bli bra denna gången :=)


Nä nu ska jag kasta i mig lite "lunch" eller nått och sen ska jag hämta hem min tös från dagis. Ha en bra måndag (det som är kvar av den) :). Kram!

Av Heidi Månsson - 19 januari 2014 23:15

Satt i soffan och tittade på lite tv med mannen min då ögonen helt plötsligt blev väldigt tunga. Insåg att jag inte hade vilat så mycket idag som jag har gjort de senaste dagarna och tänkte att det blir väl rätt så bra för då kan jag ju gå och lägga mig i tid i dag då. Ja jo tjenare! Har jag inte lärt mig nånting om mig själv de senaste 34 åren eller?? Iiiiiiingen självkännedom alls?? Här sitter jag ju nu för efter tandborstning och lite annat pysslande så blev jag ju pigg igen ju. Såååå typiskt Heidi Månsson...


I "lite annat pysslande" ingick tex att plocka fram grejjer tills i morgon som Linnea ska ha med sig till dagis. Nu är hon absolut tillräckligt frisk och pigg för att kunna vara på dagis igen och sist när jag hämtade hem henne så lade jag märke till att hennes låda med extrakläder inte var så uppdaterad så det var lite kläder som skulle med till den. Nu när det faktiskt har kommit snö så kan det ju vara bra med nån extra mössa och vantar med så det är nu nedpackat. I morgon ska de även åka pulka på dagis så då är det ju bra att vara förberedd för det och hjälmen är framplockad för de ska åka utanför dagisgårdens område och där ute måste de ha hjälm. Inne på dagisgården är backen så liten så liten så den kan inte ens kallas för backe så där kan det liksom inte hända nått. Vet inte ens om den räcker för en ett-åring, hehe. På skolgården har de en kulle som är lite lagom för 1-4 för den lutar lite olika mycket i olika riktingar så man kan välja och vraka. Kul att det kom snö så de äntligen kan få åka pulka! :=)


Just nu känner jag mig rätt så dum för att jag avbokade jobbpasset som jag skulle ha haft måndag eftermiddag/kväll och natt till tisdag morgon på en gruppbostad inne i stan. Jag ringde i lördags och meddelade att min sjukdom sätter stopp men aldrig trodde jag att det skulle vända så snabbt när det väl började vända. Förvisso så har jag en elak hosta kvar och näsa och ögon rinner så det är kanske bättre att jag blir hemma men det känns som att jag kanske har ställt till det för dom i onödan... Orkar jag jobba/kan jag jobba och inte är allt för dålig så vill jag ju göra det. Det är väl kanske gränsfall men hade jag "knarkat loss" på lite piller och pulver så hade jag förmodligen fixat det. Ja ja nu har jag ringt och avsagt mig det jobbet - nu kan jag ju inte ta tillbaka det och så vet jag med säkerhet att jag inte smittar någon där så det är ju bra.

Jag skulle ha jobbat onsdag och torsdag på Plommonstigen men har bytt torsdagen mot tisdagen då det var en som ville byta med mig så jag jobbar tisdag + onsdag och sen är jag ledig resten av veckan igen. Rätt skönt för då hinner jag kanske återhämta mig helt till 700% så att jag kan sätta fart sen igen :)


På tal om sätta fart så vill jag tillbaka till gymmet NU!! Ja jag vet att jag ska vänta tills jag är heeeeeelt frisk och jag ska göra det men sen jäklars! Hehe. Det kliar i kroppen på mig och nu har jag förlorat en hel vecka. Har mycket att ta igen sen så det blir väl två-timmarspass på gymmet framöver :o) 


Nej nu tar jag surfplattan och bäddar ner mig i sängen. Glutta på lite film tills ögonen blir tunga. Pöss på er!! Sov gott   

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards