Alla inlägg den 18 november 2014

Av Heidi Månsson - 18 november 2014 23:15

Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Jag skrev här om dagen att tv:n är en bra barnvakt när föräldrarna är trötta på att ha ungar som hänger dom i byxbenen när de har viktiga saker som måste göras, eller när man är sjuk och behöver lite underhållning men inte orkar göra så mycket mer än ligga i soffan och glo på tv. Det finns fler fördelar med att barnen tittar på tv. Som tex den att de faktiskt finns pedagogiska program där barnen LÄR sig något. Sen finns det nackdelar med att barnen tittar på tv som tex att det faktiskt finns pedagogiska program där barnen LÄR sig något... Vad menar hon nu kanske ni tänker - ja vad menar jag nu? Jo detta med alla "-varför då-frågor" som kommer av att de lär sig en massa saker. Eller som i detta fallet att Linnea har fått lära sig uttrycket "Om du låtsas kan du bli vad du vill". Ja jo det stämmer ju men det funkar ju bara i lekarnas värld. När jag och Linnea var på mataffären idag så fick vi syn på utstyrsel till luciafirandet som det nu är hög tid att börja tänka på. Jag frågade Linnea om hon visste vad hon ville vara för figur i år och hon ville absolut vara pepparkaksgumma. Jag sa att då fixar vi det. Sen sa hon att hon kanke kunde äta måååååånga pepparkakor så att hon skulle förvandlas till en pepparkaksgumma. Njaaaa sa jag - jag tror inte att det funkar så bra... Kommentaren lät inte vänta på sig utan då hördes det ett glatt "Om du låtsas kan du bli vad du vill". Gulligt. Ja. Första gången man hör det. Och andra gången. Till och med åttonde gången kan det var gulligt men tillslut så får man liksom NOG! ;)

En stund senare - i samma mataffär - kom vi till banan & vattenhörnan som jag kallar den. Det är där man kan ta sig en banan och lite vatten om orken/blodsockret tryter. Vi pausar där vaaaaaaarjeeeeeee gång vi handlar men det är tyvärr inte alltid så att det finns bananer. Idag fanns det bananer och Linnea klämde i sig en sådan och sen säger hon att hon ska bli en bananlåda. Bananlåda?? Jag berättar för henne vad en bananlåda är för något och att man som människa inte kan bli det bara så där. Linnea spänner ögonen i mig och svarar "Om du låtsas kan du bli vad du vill". Gaaaaaaaaah! Jag vet att barn har fantasi och vi vuxna är tråkiga realister men det är ibland rätt så svårt att veta när hon vet hur det är men skojar eller när hon ibland tror att hon vet nått men det är "fel" och hon bör lära sig att tänka "rätt". Jag vill inte ta ifrån henne det underbara med fantasi, låtsaskompisar och tanken på att man kan bli vad man vill. Jag brukar säga till henne att du kan bli precis vad du vill när du blir stor om du bara bestämmer dig för det. Vill du bli ridande polis så kan du bli det, vill du bli bonde (med som hon säger - 15 kor, 67 hästar, 19 höns och 39 katter...) så kan du bli det med. Ibland vill hon bli cirkusclown eller en konstnär som snickrar ihop sina tavlor och då kan hon bli det. Men bananlåda? Njaaaaaeeee...

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards