Alla inlägg den 4 december 2012

Av Heidi Månsson - 4 december 2012 23:15

Jag har funderat och funderat på vad man ska ge dom som redan har allt. Ja det finns ju en del människor som inte önskar sig något alls och då är det rätt så kämpigt att komma på en bra julklapp. Fick syn på en annons och det var då som tanken kom smygande..... Gå in på en hemsida för valfri välgörenhetsorganisation och kikan runt. Det finns säkert något som man kan skänka bort och få ett gåvobevis som man sedan ger personen som skulle haft paketet, tex så har http://unicef.se/gavoshop vätskeersättning, myggnät, vaccinationer m.m Jag vet vad jag ska ge den som har allt...


För ett tag sedan så var Fredrik och jag på IKEA i Älmhult. Det var rea för de skulle ju byta till nya lokaler och ville då inte behöva flytta på alla varor. Jag & Fredrik åkte dit för att fynda men det blev mest lite småsaker som inhandlades. Jag köpte en lampa som man kan klämma fast där man behöver den så den är ju rätt så liten & smidig. Jag satte min vid datorbordet för det blir så mörkt där inne där jag har tangentbordet så jag tänkte att denna lilla lampa kanske kunde hjälpa mig att hitta tangenterna lite snabbare. Japp! Den har funkat superbra och jag är nöjd över mitt köp!! :)) Jag kan se tangentbordet! Vilket I-landsproblem egentligen men ja ja   


Imorgon är det dax för sista lektionen i Specialpedagogiken och jag ser INTE fram emot den men vad ska man göra... Det är bara till att härda ut. Idag gick jag upp till expeditionen och fyllde i en ny blankett inför valet av inriktning. Jag tänker INTE ha den lärarinnan i en hel termin. Jag tänker inte slösa bort min utbildning på att lyssna på massa dravvel. Nej med en annan lärare/lärarinna så hade det kunnat bli huuuuuur bra som helst men inte nu. Jag byter till psykiatri och hoppas att det funkar bättre. Trodde inte att jag skulle bli så pass avskräckt av en lärare på en vuxenskola så att jag skulle byta inriktning bara för det men jo då - då hade jag inte mött Gunilla...


Skrev ju om mitt bekymmer med täckbyxor igår. När jag surfade runt på diverse postordersidor igår så hittade jag till slut ett par som borde passa. Beställde dom och hoppas på att dom kommer inom väldigt snar framtid. Håll tummarna nu! Det ska bli sol men kallt på tors, fre & lör så det hade varit trevligt att kunna åka pulka då :=))


Robin har alltid gillat datorer och tv-spel. Just nu så är det ett spel som heter Mindcraft som stjäl mycket av hans tid och jag känner att jag hänger inte alltid med så bra när han snackar om sina spel eftersom att jag (oftast) inte spelar samma typ av spel. Ibland ska han förklara hur man gör med den å den gubben i den och den världen och varför man inte ska använda sig av den eller den trollformeln just på den banan... Jag nickar & svarar nått i stil med "wow", "coolt", "oj är du redan på den banan??" men känner mig rätt lost. Hehe.

Nu har detta utökats till att Fredrik och Robin snackar samma språk men jag sitter brevid och fattar absolut nada. Fredrik har fått in Robin på programmering! Jisses. Robin tycker det är roligt och han har ju ärvt detta ifrån sin pappa Anders - helt klart - men utan Fredrik så vette hundan om Robin hade börjat med programmering vid 11 års ålder :)  Jag tittar på Fredrik & Robin när dom pratar med varandra och njuter av att dom två har hittat ett gemensamt intresse men känner mig såååååå lost. Men vad gör det?! Dom två har roligt och Robin utvecklar en kunskap som knappast är onödig. Jag tror att han kommer jobba med datorer som vuxen och han har själv sagt att han skulle vilja jobba med att skapa & testa pc-spel, tv-spel osv. Mmm - det är min son det! Huvudet på skaft och stolt mamma!!  


Det var dagens inlägg. Dax att sova. Snart iaf. Har ju heldag i skolan så vi ses! Natti natti.

Av Heidi Månsson - 4 december 2012 00:30

Jag blir både taggad/peppad vad man nu vill kalla det och samtidigt såååååå enormt sugen på att sätta mig och bara tröstäta en stor påse godis eller nått. Jag brukar inte bry mig om sånna här saker som jag ska berätta om nu så jättemycket men detta var jobbigt... Eftersom att jag tycker om att åka pulka med barnen så skulle jag ge mig ut på jakt efter ett par täckbyxor. Vi har två sportaffärer i stan och ingen av dom hade nått par som passade mig. Ja jag vet om att jag är stor och tung men va fasen - jag är väl inte den enda överviktiga som gillar att åka pulka/skidor/skoter/ eller liknande?? Jag ska erkänna att ibland blir jag riktigt riktigt ledsen angående detta bekymmer och det är ju mycket därför som jag går å tränar för att göra nått åt det. Det är dock fortfarande väääääldigt svårt att låta bli allt det där goda som pepparkakor, lussebullar och läsk m.m Jag försöker att inte vräka i mig det men sen med jämna mellanrum så tar suget över. Jag vet att träningen kan hjälpa mig mycket men jag vet också att en förändring av kosten är nödvändig för att jag ska nå mina mål. Det är dock lättare att säga än att genomföra och det är jättelätt att tröstäta.

Att se expeditens min idag när hon förklarade att "sorry men det där var dom största storlekarna vi har....lycka till i ditt letande av täckbyxor som passar..." Nä det var inte roligt... Jag måste verkligen skärpa mig så att jag kan börja tappa några kilon. Usch - det är nu som jag verkligen börjar ångra att jag inte har gjort nått åt detta långt tidigare men det är lätt att vara efterklok! Vikten brukar inte bekymmra mig så jättemycket och jag brukar inte ta åt mig av vad andra tycker men idag sved det... 


I lördags förmiddags så kom Robins farmor och farfar på besök. Vi han äta lunch tillsammans innan jag stack till jobbet. Skulle jobbat 17-21 men dom ringde på morgonen och undrade om inte jag kunde byta tur. Fördelen var ju att jag fick sluta lite tidigare (14:30-19:30) men ändå jobba en timme mer så det blev en bättre lön :)


På lördag kväll började det snöa och jag trodde inte att det skulle ligga kvar tills på söndagen men jodå! Efter det att alla hade fått sovmorgon och intagit en rätt långdragen frukost så gick de två stora barnen ut med Linnea så att hon fick busa i snön & åka lite pulka :=) Så himmla gulligt av de två stora att ta hand om den lilla när vi behövde stanna inne och förbereda inför festligheterna. Ja vi hade ju mitt "kalas" vid två-tiden. Vi åt tacos och sen glasstårta, lussebullar (som min man hade bakat) och pepparkakor. Gött! Alla kunde inte komma så det blev bara Hasse, Carin och Bengt som kom utav alla inbjudna gäster men så är det ibland. Ulla & Knut är ju mitt uppe i en flytt och Hanna & Andreas hjälpte till där så det kan ju bli så när det krockar ibland. En flytt är ju ingenting som man bara skjuter fram en vecka eller två pga lite tårtätande, hehe. Det blev trevligt iaf och jag var nöjd med att jag hade hunnit med att få upp alla ljusstakar och julgardiner.


Idag har jag varit på skolan och pluggat med Nettan fram till lunch och sen blev det en runda på stan på eftermiddan.  Robin har varit hemma från skolan pga förkylning och han ska inte gå till skolan i morgon heller. Hoppas dock att han får bli pigg & frisk snart!

Carin & Bengt åkte ju hem igår kväll och då skjutsade de hem Felicia till sin mamma. Alltid lika tomt när Felicia åker från oss. Skynda dig tillbaka! :)

Linnea har varit på dagis idag och när jag kom och skulle hämta henne så var hon fullt upptagen med att åka pulka i den lilla lilla lilla backen som finns på dagisgården :=)) Hon han åka några gånger här hemma på tomten också men det blir ju snabbt mörkt vid fyra-tiden så om snön får ligga kvar så ska jag se om jag kan hämta Linnea så pass tidigt på dagis någon dag denna veckan så att vi har en chans att hinna busa i snön här hemma innan det är jättemörkt. Jag skickade in Linnea efter ett tag men stannade kvar ute då det behövdes skottas. Det är en rätt så skön sysselsättning faktiskt och jag behöver inte ha lika dåligt samvete för att gymet inte fick nått besök av mig idag :o)


Det känns som att denna kursen som vi har nu i skolan inte är speciellt givande. Jag tycker inte att jag har lärt mig något nytt och det finns inte direkt någon logik i kursupplägget. Jag börjar tveka på att jag har valt rätt inriktning och det beror till 95% på läraren... Jobbigt.


Nä nu ger jag upp för ikväll/inatt. Bäst att gå och sova nu. Dröm sött!

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards