Alla inlägg den 27 december 2013

Av Heidi Månsson - 27 december 2013 20:45

"Qui dormit non peccat" = "Den som sover syndar icke" betyder det men jag har hört att Martin Luther King en gång sa:"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd". Idag ville jag ta första alternativet men det blev det andra... Sov inte så bra i natt och även om Linnea gav mig en okej sovmorgon och inte ryckte upp mig ur sängen kl 6 på morgonen så var jag rejält trött hela morgonen/förmiddan. Fredrik fick lite längre sovmorgon men vid 9:30 väckte jag honom, hände inte så mycket trots lite "påminnelser" om att inte somna om, hehe. Vid 11 var han iaf uppe och jag kände att jag behövde sova/vila mera så jag gick och la mig. Hade väl legat i ca 10 min så ringer telefonen. Det var nödläge på jobbet. Jag tvättade av mig och pluggade in linserna, hoppade i kläderna och var på jobbet 11:40. Tur att jag inte har så lång pendlingstid :))


Jobbade till 16-tiden och nu väntar jag mest på att Fredrik ska natta färdigt Linnea så att vi kan glutta lite på tv sen. Skönt med en lugn kväll hemma. I morgon ska jag jobba 12:30-natten-16:30 på ett av ställena inne i stan. Nice nice :=)

Måndag har jag ett litet pass inne i stan mellan 13-15:30 och sen jobbar jag kvällen 16-21 också. Sen är det nyårsafton och då är det full rulle med jobb hela eftermiddagen/kvällen och natten :o)  Ser fram emot den lönen :=)


Jag är så vansinnigt sugen på choklad och lösgodis just nu. Får nöja mig med pepparkakor och mjölk just nu. Ska gå och kika på tv. Ses. Kram.


Av Heidi Månsson - 27 december 2013 01:15

En termin i skolan är ju avslutad och det är Robins första termin med betyg som har passerat nu. Jag slöt en deal med honom i början på terminen och jag försökte köra lite pepptalk med hur viktigt det är att sköta skolan, hur viktigt det är att göra sitt bästa i skolan för det påverkar en väääääldigt stor del av ens framtid osv. Han har alltid legat på "normalnivå" och jag har behövt påminna om läxor och sånt men jag har inte behövt tjata ihjäl mig fullständigt. Han har alltid haft godkänt i allt och lärarna har varit nöjda med honom för det allra mesta. Det är väldigt få gånger som jag har fått höra nått negativt men ingen är ju perfekt så det har ju funnits nån sak då och då som har varit mindre bra. Jag har försökt ha koll på hans skolgång och läxläsning, inte släppt efter för mycket, varit en som en liten ettrig terrier och visat att jag bryr mig. Jag har koll - helt enkelt.

Åter till dealen - jag sa i början av terminen att om han såg till att ha minst E (=godkänd) i alla ämnen så skulle han (och jag) vara nöjda. Det är ändå bara första terminen och en helt ny skola, nya lärare, nya kompisar, nya ämnen osv. Såg han till så att han var godkänd så var ju det bra. Minimumkravet liksom. Jag vill ju att han ska känna att det är ok att ha "bara" godkänd för det är ju huvudsaken. Om han har gjort sitt bästa så kan han ju inte mer och då ska vi heller inte kräva mer. Vid slutet av terminen skulle han då få en överraskning (lite morot får man ju ändå ge) och det fick han. Hans betyg var bättre än bara E. Han hade 11 ämnen och utav dom så hade han 6 E och 5 D (D=mellan Godkänd och Väl godkänd). Jag blev glad för att vi slipper tjafsa om vikten av att sköta skolan. Han fick en DVD-box med favvoserien Big Bang Theory. 


Nu vet jag dock att han inte har gjort sitt allra bästa. Han har rätt så lätt för sig i skolan och behöver inte anstränga sig supermycket för att få en läxa att sitta. Han läser igenom det lite och när han tycker att han kan det så är han klar. Han har superlätt för glosor och klarar oftast av alla 10 eller 15 eller hur många det nu är på första försöket och ändå så drillar jag honom lite lätt till att inte bara kunna veta vad glosorna heter på både svenska och engelska utan han ska även kunna bokstavera dom utan papper och penna framför sig. Då sitter dom inte bara till veckans förhör utan han kan dom om 6 månader och också. Förhoppningsvis. Nu är det så att jag vet att Robin hade kunnat sååååå mycket mer om han hade lagt lite mera tid och energi på läxorna och själv strävat efter A (=MVG) i alla ämnen. Jag vet att han hade fixat det. Det är dock roligare med kompisar och tv-spel. Jag vill hitta en balans nu. Jag vill pusha honom att bli det bästa han kan bli. Jag vill pusha honom tills han inser att världen har inga begränsningar om du får toppbetyg i allt. Jag vill pusha honom tills han inser att han är en av dom som kan ha det. Om han själv vill. Jag vill inte pusha honom så hårt så att han hatar mig. Jag vill inte pusha honom så hårt så att han blir skoltrött. Jag vill inte pusha honom så hårt så att han tappar stinget. Men jag vill peppa honom och pusha honom framåt så att han känner att jag tror på honom! Jag vill inte vara en slapp mamma som inte bryr sig och som "nöjer" sig med basic stuff när det ger min son en ursäkt till att också nöjja sig med basic stuff när det finns goda chanser för mer. 


Jag vill bara allt väl för alla mina barn. Jag vill att de ska veta att jag är stolta över dom nu och för alltid! Oavsett vad de gör med sin framtid. Jag vill bara att deras framtid ska bli så bra som möjligt. Jag vill att de ska få en bättre start än vad jag fick. Jag vill dem väl. 

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards