Alla inlägg den 8 oktober 2014

Av Heidi Månsson - 8 oktober 2014 23:15

Jaha då har man blivit rejält skrämd och fått uppleva en utav sina värsta mardrömmar... Vi har en rejält blåslagen och öm tösabit här hemma. Jag har lust att skrika rakt ut och skylla på hästen men jag vet att hästapållen inte heller kan rå för det som hände. Jag vill ändå ha någon att skrika och skälla på, någon att slå på. Jag kanske ska testa med mig själv. Jag vet att det inte var någons fel, jag vet att det var en olyckshändelse. Just nu är jag bara glad för att Felicia mår så pass bra som hon gör och att det inte var värre. Jä**a hästapålle! Sa**ns djä**a skrälle! Var du tvungen att skena med våran Felicia på ryggen??!! Jag veeeeet att det inte var hästens fel. Det var inte någons fel. Men jag är frustrerad. GÖR INTE OM DET!

Felicia skulle provrida en häst som hon ska vara medryttare på och hästen är tillfälligt placerad nere i Sjöbo så vi stack dit igår. Felicia gjorde i ordning hästen och vi gick ut till hagen som hon skulle rida i. Jag hjälpte henne upp i sadeln och hon han inte ens sätta ner rumpan i sadeln och sticka in fötterna i stigbyglarna innan hästen rusade iväg och Felicia hängde kvar i sadeln på nått mystiskt sätt. Det gick säkert 30-40 meter innan hon ramlade/kastade sig av pga att hästen krumbuktade och staketet närmade sig. Det hade inte varit det bästa att trilla i en kurva och få hästen över sig eller sitta kvar tills den store pållen skulle kastat sig över staketet och kanske fastnat där eller nått.

Efter fallet fick stackars tösen ligga i en lerig blöt och kall hage på marken i ösregn innan ambulansen kom. Det tog ca en halvtimme och sen blev det att ta sig till Ystad. De var oroliga för nack och ryggskador så det blev en fixering av nacken med stödkrage och hon fick ligga på en "vagga" som är en speciell akutbår som är gjord med vissa hål för ryggen så att de kan undersöka/operera om det är nått. Det blev röntgen av större delen av kroppen och när de såg att inget "större" var brutet så blev oron dessto större för att mjälten och njuren hade fått sig rejäla smällar och kanske brustit då det gjorde ont precis där de sitter och vissa prover visade tecken på det. Vi blev inlagda över natten och i morse kunde de konstatera att allt var okej under omständigheterna. Vi fick åka hem men med klara instruktioner att komma in direkt om det var nått. Felicia ska stanna hemma från skolan resten av veckan och bara vila nu. Puuuuuuuu vilken pärs detta var. Jag är stolt över henne som fixade detta så sjukt bra!! Hon vill upp på hästryggen igen säger hon och tjaaaa - jag vet hur det är.... Been there done that! Jag kan inte stoppa henne men jag önskar lite lite att jag kunde ;)  Guldfiskar i en skål är väl mindre farligt?? Kanske att jag hade kunnat sträcka mig så långt som till en kanin? Eller en ödla? Kanske. Men häst? Högst motvilligt ;)

Felicia har bara ramlat av fem ggr än så länge så 95 till får vi stå ut... ta inte i så hårt nästa gång stumpan... ;)

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Ovido - Quiz & Flashcards