Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Heidi Månsson - 13 oktober 2009 09:45

Nu har jag gått 36 fulla veckor i denna graviditet och det känns väldigt bra ! Nu kan bebisen födas utan att det är för tidigt. Den mår naturligtvis bäst om den får växa klart helt och lägga på sig lite hull å sådär men det är inte längre ett prematurbarn om den kommer nu och det är väldigt viktigt tycker jag. Då är målet nära :)

Jag hoppas ju på att få gå hemma och vanka tills förlossningen startar av sig själv. Förra gången låg jag ju redan inne på Sundsvalls BB, blev igångsatt och fick kämpa i tre dygn innan Robin ville komma ut. Nu vill jag få känna värkarna starta av sig själv, få känna hur det känns när vattnet går och allt det där. Men det är bara vänta och se hur det blir, det är inte så mycket jag kan göra för att påverka detta. Vänta, vänta å vänta...


Mår rätt bra tycker jag. Visst, vissa dagar har jag rätt mycket förvärkar och vissa dagar har jag jätteont i fogarna så då är det inte så kul. Över lag så har dock denna graviditeten gått bättre än förra förutom dom första 20 veckorna då jag mådde så grymt illa. Dock så har jag knappt haft någon halsbränna att tala om denna gången och det minns jag att jag led mycket av förra gången. Ingen graviditet är den andra lik...


Fick lite skrämselhicka i fredags dock. Hade ju en väldigt lugn och seg fredag - fram till 16-17-tiden typ. Då blev det action helt plötsligt. Jag hade ju fått en väldigt jobbig huvudvärk redan på natten till fredagen och den vägrade ju går över. Sen vid 16-tiden började det flimra för ögonen. Jag kände mig som en sån där glasglob man har som man kan skaka på å så åker det runt saker i den... Sen började jag bli yr. Det blixtrade och flimrade och jag kände mig superkonstig i huvudet, det bara susade i hela mig... Ringde till förlossningen som ville att jag skulle komma in för att ta lite prover. Vi fixade barnvakter till ungarna och begav oss till Kristianstad.

När vi kom in så tog dom blodtrycket och ett urinprov, det visade ingenting. Vi fick vänta rätt länge medans jag låg kopplade till CTG-apparaten där var allt bra. Sen fick jag lämna blodprov och i väntan på svaret så fick vi vänta i ett annat rum. Där kunde vi åtminstone roa oss med att titta på idol ett tag. Det var fortfarande jobbigt med flimrandet och yrseln men det kändes liiite bättre och tiden gick ju lite fortare när man tittade på tv även om det inte var det optimala att göra. Efter en timme cirka så kom det en förlossningsläkare som hade gått igenom alla prover och läst i min journal om förra graviditeten med tanke på havandeskapsförgiftningen. Han var nöjd med proverna men samtidigt orolig för att inte symtomen med flimmer och yrsel hade försvunnit så han ville lägga in mig för observation över natten iaf. Han sa att bara för att proverna är bra så behöver det inte betyda nått egentligen, det kan vara Preeklampsi på väg och att detta var ett tidigt tecken på det.

Jag stannade kvar, fick ett rum och lite smärtstillande mot huvudvärken. Sambon åkte hem för att sova, klockan var väl närmare 23 på kvällen när han begav sig av hemåt. Jag somnade nog rätt så omedelbart och när jag vaknade mådde jag hur bra som helst :=)  Dom kom och tog blodtrycket igen och jag fick lämna urinprov igen. Allt var bra med dom proverna med. En barnmorska kom och undersökte mig sen och sa att jag förmodligen skulle få åka hem - sen gick det rätt så fort. Förlossningsläkaren kom och ville prata lite med mig. Han sa att proverna var bra och eftersom mina symtom hade försvunnit så skulle jag få åka hem men med restriktionen att vara väldigt observant i fortsättningen med. Det behövde inte vara någon Preeklampsi på väg men det kan lika gärna dyka upp hastigt och då kan det gå väldigt fort... Precis som förra gången då det först inte var nått men 5 dagar senare hade jag fullt utvecklad Preeklampsi och min kropp strejkade totalt - men då kände jag inte av nått och trodde att jag mådde bra. Skumt det där ! Så som sagt - jag fick åka hem men jag ska ha koll... Har inte känt av nått mera sen jag kom hem i lördags förutom lite fullständigt normal huvudvärk så jag känner mig rätt lugn.


I lördags kom jag precis hem lagom till att kunna vara med på sonens bowlingkalas :=)  Robin och Lucas hade ju bokat in ett kalas för hela den gamla klassen och det funkade faktiskt väldigt bra. Dom bowlade i en timme, sen var det lunchdax. Alla fick varsin hamburgertallrik och dom flesta åt med god aptit. Sen blev det paketöppning för grabbarna grus :)  Efteråt fanns det en liten stund över för dom att leka innan alla föräldrar kom och hämtade sina barn. Skönt med ett sådant kalas där det bara var till att komma å gå - inget förarbete och inget efterarbete :=) Me like !

Resten av lördagen blev väldigt lugn. Robins förra klasskompis David kom hit för att leka och sova över. Sambon och tösabiten sov middag och jag roade mig mest vid datorn. Som sagt - en lugn lördag.

Vi hade ju planerat att Robin skulle haft sista kalaset för de släktingar som ville komma men vi orkade inte med det så vi sköt upp det till söndagen i stället. Vi behövde ju vila allihopa tror jag.


På söndagen var det först dax för Robins simskola och sen blev det bakning. Sambon gjorde en hallonpaj och två äppelkakor. Sen kom Hannah & Andreas och Ulla & Knut. Det blev en fikaomgång med dom. Efter det han vi precis få i oss lite kvällsmat och sen kom Pälle & Kajsa så då blev det en fikaomgång till :) Tror att dagen var lyckad, sonen var nöjd iaf :o)


Igår hände det inte så mycket. Barnen var i skolan och sen hade Robin med sig klasskompisen Johannes hem. Dom trivs väldigt bra ihop verkar det som för det ska tydligen lekas idag också efter skolan :) 


Idag har jag och sambon varit ett par i två år :=)  Det har gått fort tycker jag, det känns ju inte som att det har gått två år redan. Puss på dig min älskling !!


Nej nu blev jag väldigt trött. Sov inte så bra i natt så jag ska nog gå å ta mig en liten tupplur. Kram på er !



Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards