Alla inlägg den 24 november 2013

Av Heidi Månsson - 24 november 2013 22:15

Som vanligt så blev jag ensam kvar. Karln somnade väl vid nattningen av lilla tösen redan vid 20-tiden och nu gick de två stora barnen och la sig för en stund sedan. Kvar sitter jag. Jahapp - vad ska jag nu hitta på? Inte för att jag har så jättemycket emot de ensamma kvällarna för det är rätt skönt ibland. Det är min tid. Det är då jag laddar batterierna så att jag orkar med en morgondag :)  Det blir väl lite Spotify, läsa lite bloggar, spela lite på mobilen, kolla lite på tv:n. Nä mig går det ingen nöd på när det gäller den saken :=))


Idag har jag putsat alla fönstrena i vardagsummet och strykit och hängt upp julgardninerna där. Jag har inte satt upp några advetsljusstakar eller sådant ännu utan jag tänkte som så att jag börjar med att städa i fönstrena och sätta upp gardinerna så är det gjort för det är ju ändå det som tar längst tid. Sen vet man aldrig hur mycket tid som finns nästa helg när det är dax för som timvikarie ska man inte planera föööör mycket... Idag är det ju en månad kvar till julafton och jag längtar faktiskt. Fast i år längtar jag inte så mycket efter julafton utan mera efter hela december med allt julmys som kommer då. Julmusiken, glöggen, pepparkakorna, titta på alla fina tomtar, åka på julmarknader, slå in paket och julpyssla med barnen, baka lussebullar och allt annat som liksom hör till och som kan skrivas upp på listan över "saker-att-göra-med-familjen-kring-julen=kvalitetstid".


I morgon börjar en ny vecka och det betyder nya tag. Hoppas att den blir bättre än denna veckan har varit :)  Sov gott i natt. Puss & kram.

Av Heidi Månsson - 24 november 2013 13:36

Jag vet att jag är rätt så bra på att inbilla mig saker ibland. Jag vet att jag kan vara ganska negativ och säkerligen är jag också en energibov. Jag vet att jag ibland kan ha lite hypokondrikerliknande symtom och att jag ofta målar fan på väggen. Just nu är jag nere i en sådan typ av svacka för jag mår verkligen inte bra. Jag hade rätt angående att jag hade halsfluss och allt det där och jag fick penicillin mot det så det är inte det som är bekymret. Nej det jag går och grubblar på är varför jag hela tiden har ont i huvudet. Varför jag mår illa nästan varje dag. Varför jag börjar blöda näsblod utan anledning när jag aldrig har gjort det innan. Varför synen strular mer än vanligt. Varför jag tappar aptiten så ofta. Direkt börjar tankarna snurra - jag har säkert en hjärntumör. Samma sekund så slår jag bort det och tänker - "Äh varför skulle jag ha det! Nu får jag ju sluta fåna mig!" Så där kan jag hålla på fast jag vet att med 99,99% sannolikhet så är det spänningshuvudvärk jag har. Ibland mår man illa när man har ont i kroppen och speciellt i huvudet. När man mår illa tappar man aptiten. Blöda näsblod gör man väl ibland och det är väl bra att jag inte gör det så ofta så när det väl kommer lite så är väl inte det hela världen. Säger till mig själv att jag ska skärpa mig och gaska upp mig. Det hjälper :)  

Av Heidi Månsson - 24 november 2013 01:03

Vi vet ju alla hur livets gång är - eller hur? Vi får ju lära oss som små hur vi kommer till, att vi är barn och bor hemma med mamma och pappa, förvandlas till tonåringar, tar studenten, flyttar hemifrån, skaffar egen familj, ser barnen flytta ut, njuter några år av allt det där som man nu ska ha råd att göra när barnen inte längre betyder utgifter i form av mat och husrum men inkomsten är hyffsad då man förhoppningsvis har gjort någon form av klättring på karriärstegen, blir gammal och hamnar på vårdhem och tillslut trillar av pinnen. Ungefär nått sånt ser det väl ut för de flesta. Ekorrhjulet snurrar. Jobba och slit för att tjäna pengar som du sen ska köpa massa prylar för. När du dör är det barnen som står där och ska sortera upp skiten du samlat på dig. På hemmet sitter många och ångrar allt de där som de inte gjorde under sina unga, pigga, friska år. Alla mål, alla drömmar, alla upplevelser.


Jag har börjat fundera på hur jag vill bli som gammal. Näää jag har ingen åldersnoja eller kris utan jag funderar bara på om det finns nått som jag ska göra annorlunda nu för att förbättra utsikterna för mig som gammal. Jag vill ju inte bli sedd som en gammal sur pensionär som sitter där på hemmet och bara mummlar om städer jag aldrig åkte till eller det där jobbet jag aldrig vågade söka eller vad fasikens det nu skulle vara som jag ville göra. Jag är ju ingen såndär äventyrslysten människa som vill springa och bli jagad av tjurar i Spanien, jag vill inte absolut inte hoppa fallskärm eller klättra i berg!! Jag vill inte hoppa bungyjump heller eller simma med hajjar. Tro det eller ej men jag är väldigt nöjd med det valet jag gjort när det gäller jobb (just nu iaf). Jag trivs förbaskat bra som undersköterska/habiliteringsassistent just nu. Jag kommer säkert läsa vidare för att komma lite till framåt för att kunna göra ett ännu bättre jobb och kunna påverka framtiden för de människorna som jag jobbar med men jag ångrar inte mitt val. 

Visst finns det städer/länder/turistmål som jag skulle vilja se och uppleva så resor står absolut på min "att-göra-innan-jag-dör-lista" men det viktigaste är ändå att jag vill känna att jag har gjort allt jag kan för mina barn och kanske barnbarn. Då kommer den här balansen in som är så svår att finna just nu tycker jag - den där balansen mellan att jobba så djä**a mycket som man bara kan så att man nån gång får ett fast jobb och lyckas försörja sin familj och få allt att gå runt utan att gå på knäna emellanåt. Jobba och tjäna pengar så att man så småningom kan resa med familjen och visa barnen världen eller nöja sig med att jobba lite och då få rätta sig efter den lilla inkomst som blir lönen. Det är ju bara det att pengar underlättar livet... Hur jag blir som pensionär? Ja det återstår att se.

Presentation

Hej. Här kan ni läsa om mig och min familj :) Jobbar som habiliteringsassistent (himmla fint ord det där!) Precis som alla andra föräldrar så försöker jag balansera jobb, familj och fritid så att jag orkar/hinner med allt det där som måste göras och förho

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Buzzador

Buzzador-räknare


Skapa flashcards